Boekrecensie | Secretly Yours – Tessa Bailey

Boekrecensie | Secretly Yours – Tessa BaileySecretly Yours door Tessa Bailey
Serie: A Vine Mess #1
Verschenen: 13 februari 2024 bij Love Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 384
Genre: Contemporary, New Adult
Rating: 3 Stars | Spicy: three-flames

Hallie Welch is al sinds haar veertiende verliefd op Julian Vos. Jaren later keert hij onverwacht terug naar het kleine stadje waar ze allebei zijn opgegroeid. Precies dan wordt Hallie door zijn familie ingehuurd om de tuin bij hun wijngaarden op te knappen. Als ze Julian voor het eerst in jaren weer ziet, herkent ze hem niet meer terug. Hij is nog aantrekkelijker dan vroeger, dat wel, maar hij is een norse professor geworden die geobsedeerd is door regelmaat en structuur.

Julian Vos heeft een sabbatical genomen om een roman te schrijven. Hij heeft alles al heel gestructureerd uitgedacht, maar hij wordt continu afgeleid door de knappe blondine die onder zijn raam staat te tuinieren. Alles om haar heen is constant in totale chaos, en dat brengt hem in verwarring.

Als Hallie na een lange avond vol wijn impulsief besluit om Julian een anonieme liefdesbrief te schrijven, heeft ze daar de volgende ochtend gelijk spijt van. Ze wil het terugnemen, maar Julian heeft de brief al gelezen. Hij is erg verbaasd door de brief, maar zit met zijn hoofd heel ergens anders: hij wordt steeds meer meegesleept in Hallies rommelige maar warme en kleurrijke leven.

Kan Julian zijn rigide plannen loslaten en toegeven aan wat hij begint te voelen voor Hallie?

Haat-liefde verhouding

Ik heb een klein beetje een haat-liefde verhouding met Tessa Bailey. Want aan de ene kant vind ik haar boeken leuk. Maar aan de andere kant zijn er gewoon elementen in haar boeken die mij storen. Dit was al zo in het eerste boek dat ik van haar las, Een zomer vol verrassingen. En helaas blijkt dit dus nog steeds zo te zijn bij het nieuwste boek dat ik van haar heb gelezen: Secretly Yours.

Secretly Yours

First things first, waar gaat Secretly Yours eigenlijk over? Vijftien jaar geleden kuste Julian Hallie bijna. BIJNA! Sindsdien speelt hij de hoofdrol in al haar dromen. Tegenwoordig is hij docent aan Stanford, en fantaseert ze over hun huwelijk terwijl ze stiekem naar zijn online lessen kijkt. Maar dan keert hij ineens terug naar het dorpje waar Hallie haar thuis heeft gemaakt als hovenier. Zou hij haar nog herkennen? En voldoet de echte Julian aan haar droom Julian?

Secretly Yours - Tessa Bailey

Tegenpolen

Hallie en Julian zijn elkaars tegenpolen. Niet een beetje, maar echt mega ontzettend verschrikkelijk veel. En waar dat best leuk kan zijn, en ook echt interessante momenten in het boek oplevert, is het ook een beetje extreem. Hallie is de chaos zelve. Ze is nooit op tijd, ziet altijd wel waar iets haar brengt. En haar planten? Die besluiten zélf waar ze willen staan. Julian is extreem gestructureerd en plant zijn hele dag tot op de minuut. Krijgt hij al zijn taken niet gedaan? Dan mag hij ‘s avonds geen glas Whisky.

Tandje minder

Het hele boek draait echter over dit hele tegenpolen gebeuren. Dit had wat mij betreft wel een tandje minder gekund, zodat de personages minder over zouden komen als typetjes. Hallies problemen en haar reactie op hoe haar leven zich ontvouwt vond ik dan wel weer erg mooi. Ze is altijd al chaotisch geweest, maar haar oma gaf haar structuur. Nu haar oma is overleden is ze stuurloos. Nu is daar echter de gestructureerde Julian, en zie je hoe ze elkaar beginnen aan te vullen.

Secretly Yours - Tessa Bailey

Dirty talk

In het dankwoord las ik dat Tessa Bailey de Michaelangelo van de dirty talk is. Blijkbaar houdt ze daar heel erg van, want zelfs als het niet past bij de personages, voegt ze het wel toe. En ik vond het gewoon niet bij de keurige Julian passen. Hij is inderdaad een eigenaardige professor, maar dit vond ik gewoon echt niet bij hem passen. Hij leek daarnaast wel een beetje op een tiener met overijverige hormonen. Hij hoeft maar een stukje huid te zien of hij was er al klaar voor.

Hoewel Secretly Yours zeker vlot wegleest en de personages hier en daar ook echt mooie ontwikkelingen doormaken, blijft mijn haat-liefdeverhouding met Tessa Baileys boeken in stand. Heel leuk dat ze de Michaelangelo van de dirty talk is, maar het moet ook bij de personages passen. Dit was in mijn optiek echter niet het geval. Daarnaast kwamen de hoofdpersonages stereotiep over doordat hun karakter erg extreem is neergezet. Het hielp ook niet dat Julian net een oversekste puber leek in zijn gedachten.

p.s. als ik dan toch aan het zaniken ben… De originele cover is bijna hetzelfde, behalve dan dat het origineel beter overeenkomt met hoe de personages er daadwerkelijk uit zien. Waarom dit is veranderd snap ik niet.

Want vind jij van stereotype personages?

Deze post is al 111 keer gelezen