Boekrecensie | The Glittering Court – Richelle Mead

Boekrecensie | The Glittering Court – Richelle MeadThe Glittering Court door Richelle Mead
Serie: The Glittering Court #1
Verschenen: 21 juni 2017 bij Young & Awesome
Format: Paperback, aantal pagina's: 433
Genre: Historisch, Young Adult
Rating: 3 Stars | Goodreads

We hoorden opgefokte stemmen. De koetsier haastte zich naar het portier met twee poortwachters in zijn kielzog. ‘Ze inspecteren iedereen die de stad verlaat. Zoeken een of ander meisje.’ ‘Niet zomaar een meisje,’ corrigeerde een van de wachters hem ruw. ‘Een jonge edelvrouw. Zeventien jaar oud. Een gravin.’ Ik hield mijn adem in.

Adelaide moet trouwen om te voorkomen dat haar familie in geldproblemen raakt. Ten einde raad neemt ze de plaats in van een dienstmeisje dat is uitgekozen voor The Glittering Court, een bedrijf dat meisjes van lage komaf een stoomcursus geeft tot nette jongedame. Adelaide laat alles achter zich, zelfs haar naam. De kans op ontdekking is levensgroot. Maar ze heeft alles over voor een kans om controle te krijgen over haar eigen leven…

The Glittering Court

Tijdens onze kampeervakantie dit jaar nam ik vier boeken mee. Zo ook het dikke The Glittering Court, met het idee dat ik dan hopelijk wel genoeg leesmateriaal mee zou hebben om het drie weken mee vol te houden. Al ver voordat aangekondigd werd dat The Glittering Court vertaald zou worden, stond het boek al op mijn lijstje. De cover trok mij in eerste instantie aan, maar ook de flaptekst wist mij te boeien. Toen Young & Awesome aankondigde het boek te gaan vertalen stond ik letterlijk te juichen. Ooooh, en die Nederlandse cover: prachtig!

The Glittering Court - Richelle Mead

Een bijzondere trilogie

Ik begon dan ook met veel plezier aan The Glittering Court. Het moest wel een bijzonder verhaal worden, want deze trilogie was bijzonder opgezet. Elk boek draait om één van de drie meisjes die een belangrijke rol in het verhaal spelen: Adelaide (The Glittering Court), Mira (Midnight Jewel) en Tamsin (The Emerald Sea). Elk boek heeft dezelfde tijdspanne, maar in elk deel krijg je dus een ander deel van het verhaal mee, en samen vormt het één geheel. Je hoeft ze niet perse op volgorde te lezen, want hoewel de meiden in elk boek voorkomen, wordt hun eigen verhaal alleen uit de doeken gedaan in hun eigen boek.

De mist in

Helaas is dit denk ik ook waar het een beetje de mist in gaat. Je mist informatie. Informatie die je voor mijn gevoel nodig hebt om je écht betrokken te voelen bij het verhaal en een voldaan gevoel te krijgen. Het verhaal van Adelaide en Cedric vond ik eerlijk gezegd vrij saai en langdradig. Ook het subplot omtrent ketterij, een onderwerp dat mij sowieso al niet zo kan interesseren, vond ik totaal oninteressant. Er gebeurde voor mijn gevoel gewoon zo weinig en alles ging zo langzaam. Ook kon ik maar moeilijk een connectie krijgen met de personages en voelde ik al helemaal de chemie niet tussen Adelaide en Cedric. Pas tegen het einde (en in het begin een beetje) werd het verhaal vlotter en vond ik het spannender worden. Maar ja, toen was het boek al bijna uit.

The Glittering Court - Richelle Mead

Onnodig dik

De setting voelt een beetje aan als een historisch verhaal, maar niet in onze wereld. Echt fantasy zou ik het echter niet willen noemen. Het is een wereld met gravinnen, regenten, koloniën, een soort indianen, reizen ter paard en wagen en land dat nog ontdekt of opgebouwd moet worden. Er werd heel veel verteld over de wereld en de gebruiken in die wereld. Helaas wat te veel. Hierdoor is het boek naar mijn idee onnodig dik geworden. Uiteindelijk vind ik het boek oké, maar niet meer dan dat. Misschien dat het interessanter was geweest om er geen trilogie van te maken; The Glittering Court enorm inkorten, en de verhalen van de andere twee meiden er doorheen gooien. Wat meer af te wisselen en wat meer stukken van het verhaal te krijgen.

The Glittering Court viel helaas best wel tegen. Zeker gezien mijn belachelijk hoge verwachtingen. Adelaide en Cedric waren vrij saai, ik kreeg maar moeilijk een band met ze, en het verhaal kabbelde voortdurend voort. Pas tegen het einde kwam er wat vaart in en vond ik het verhaal leuker om te lezen. Mijn verwachtingen zijn eerlijk gezegd dat de verhalen van Mira en Tamsin vele malen interessanter zullen zijn. Ik heb per ongeluk een spoiler gelezen over het verhaal van Mira, en dit verklaart een zeker stukje in The Glittering Court. Maar waar die spoiler vooral voor zorgt is dat ik het verhaal van Mira nu al duizend keer interessanter vind dan The Glittering Court. Het verhaal van Tamsin wordt in 2018 in het Engels verwacht.

Deze post is al 2367 keer gelezen