Boekrecensie | Vallen en Opstaan – Sarah Turner

Vallen en Opstaan - Sarah Turner

Boekrecensie | Vallen en Opstaan – Sarah TurnerVallen en Opstaan door Sarah Turner
Verschenen: 12 juli 2022 bij A.W. Bruna Uitgevers
Format: Paperback, aantal pagina's: 381
Genre: Contemporary, Roman

Beth houdt nooit lang iets vol. Ze heeft meer baantjes en relaties versleten dan ze durft te tellen en ze slaapt nog altijd in haar oude kamertje, bij haar ouders dus. Ze heeft het echt wel geprobeerd, maar behalve haar vaste pubavond op vrijdag wil het gewoon niet lukken met die vastigheid.
Dan, op een doodgewone ochtend, verandert alles. Een onvoorstelbare tragedie zet Beths leven op zijn kop wanneer zij totaal onverwacht de kinderen van haar zus onder haar hoede krijgt: tiener Polly en peuter Ted. Zo begint een nieuw bestaan met verhaaltjes voor het slapengaan, ouderavonden en olifantenknuffels. Maar zonder ooit eerder voor iemand verantwoordelijk te zijn geweest, vraagt Beth zich af: wat als ik deze taak niet aankan? Met hulp van haar beste vriend Jory en haar aandoenlijke, eenzame buurman Albert ontdekt Beth dat ze deze keer zal slagen, ook al is het met keihard vallen en opstaan.

Confetti!

Deze zomer werd er een fantastisch pakketje bij mij bezorgd. Het bevatte megaveel confetti, just fucking good wine (ik vloek niet, zo heet het echt!) en een boek getiteld Vallen en Opstaan, geschreven door Sarah Turner (bedankt uitgeverij A.W. Bruna!). Ik had de flaptekst al eerder gelezen en dit maakte direct nieuwsgierig. Dit boek wilde ik lezen.

Vallen en Opstaan - Sarah Turner

Vallen en Opstaan

In Vallen en Opstaan volgen we Beth. De chaotische dochter, zus, tante en beste vriendin. Zelden maakt ze iets af in haar leven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze op 31-jarige leeftijd nog steeds bij haar ouders woont en elk weekend feestend en met een kater doorbrengt. Maar ze zal hier snel wat aan moeten doen, want na het ongeluk van haar zus Emmy en zwager Doug, krijgt ze de zorg voor hun tienerdochter Polly en peuter Ted. Om goed voor hen te kunnen zorgen, zal ze moeten leren om voor zichzelf te zorgen.

Intens genoten

Mensen, dit boek… Ik heb zo intens van Vallen en Opstaan genoten. Niet in de zin van dat het enorm grappig of extreme feelgood was, maar omdat het zo ontzettend goed geschreven is. Het verhaal is ontzettend rauw en eerlijk. En ook al heb ik de situatie in het boek – gelukkig – nooit meegemaakt, toch kon ik mij zo goed inleven in de personages. Ondanks de vrij vrolijke cover en de confetti bij ontvangst, heeft het verhaal een serieuze toon, aangevuld met een vleugje romantiek en humor.

Vallen en Opstaan - Sarah Turner

Mooie personages

De personages zijn in Vallen en Opstaan mooi neergezet en ik ben stuk voor stuk van de personages gaan houden. Beth is een lieve meid, maar eigenlijk ook gewoon bang en onzeker. Als personage maakt ze hierdoor een prachtige groei door. Polly is een onvoorspelbare tiener en ze is een tijdje moeilijk te doorgronden. Wat houdt ze achter? Ik weet niet of ik het geduld zou hebben gehad dat Beth prachtig heeft tentoongesteld. Ted is een schatje; wat las ik toch graag over deze peuter met een hart van goud. En vergeet de lieve Albert niet. De buurman van Emmy en Doug is iemand die iedereen in zijn of haar hart zal sluiten. En dan hebben ook nog Beths ouders, en haar beste vriend Jory, waarover nog een complete verhaallijn tussendoor speelt.

Vallen en Opstaan is het eerste boek dat ik las in onze nieuwe huis, en wát een binnenkomer is het! Van begin tot eind heb ik van het verhaal en de personages genoten. Van de groei van Beth, tot de charme van Ted, de liefde voor Albert en meer. Het is onvoorstelbaar dat dit pas de eerste roman is van Sarah Turner, want het is zó goed geschreven. Ik heb een traantje weggepinkt, hier en daar gezwijmeld, af en toe in elkaar gekrompen van gedeelde schaamte en ik vond het enorm jammer dat het boek niet eeuwig door kon gaan. Ik had graag nog meer gelezen over de familie van Beth, Jory en Albert. Dat dit boek meer dan 4,5 sterren heeft op Goodreads snap ik heel goed, het is een echte aanrader.

p.s. tijdens het lezen viel er af en toe nog confetti tussen de pagina’s weg. Héérlijk!

Spreekt Vallen en Opstaan jou ook aan?

Of koop het boek bij de lokale boekhandel.