Boekrecensie | Voor Jou – Jojo Moyes

Voor Jou - Jojo Moyes
Boekrecensie | Voor Jou – Jojo MoyesVoor Jou door Jojo Moyes
Verschenen: 2014 bij De Fontein
Format: Paperback, aantal pagina's: 405

Louisa's wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen - een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin - maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.

Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

Voor Jou

Voor Jou lag al een behoorlijke tijd bij mij in de kast. Al sinds december 2014 om precies te zijn, want toen kreeg ik het in mijn kerstpakket. Ik had lang daarvoor al de intentie het boek te gaan lezen omdat ik al zoveel positieve verhalen erover had gehoord, maar pas een week voordat de film uit zou komen kwam het ervan; ik las eindelijk Voor Jou. Ik denk dat ik op de één of andere manier niet helemaal kon geloven dat dit een heel mooi boek kon zijn omdat de flaptekst mij niet direct aansprak. Maar inmiddels kan ik jullie vertellen dat ik spijt heb dat ik dit boek niet eerder heb gelezen. Voor Jou is voor mij een onverwacht pareltje gebleken.

Voor Jou - Jojo Moyes

Heerlijk en vlot geschreven

Maar waarom dan? Allereerst is Voor Jou een dikke pil waar je letterlijk doorheen vliegt. De schrijfstijl is heerlijk en het boek is vlot geschreven. Als de rest van haar boeken ook zo geschreven zijn dan weet ik nu al dat ik al haar andere boeken ook snel in huis haal (al heb ik volgens mij al nog twee in de kast staan, wiehoe!). Voor Jou heb ik in minder dan een week uitgelezen en ik las alleen in de avonduurtjes voor het slapengaan. Stiekem had ik niet verwacht dat dat zou lukken met zo’n dik boek, maar met Voor Jou lukte dat makkelijk. Het onderwerp is niet licht, maar toch is het boek luchtig genoeg dankzij de karaktereigenschappen van de lieve en vrolijke Louisa en de humor die verwerkt wordt in het samenspel van Louisa en Clark.

Beeldend en goed uitgewerkt

Daarnaast zijn er ook de personages en het meelevingsvermogen. De personages, de straten, het kasteel, de huizen, en alles dat maar beschreven wordt zag ik letterlijk voor mij. Nou moet ik wel zeggen dat ik Emilia Clark en Sam Claflin voor mij zag tijdens het lezen (ik ben een beelddenker) omdat ik al wist dat zij in de verfilming zouden gaan spelen, maar zelfs als ik dat niet had geweten schrijft ze beeldend genoeg om te zien dat zij perfect zijn gecast voor de rollen van Louisa en Will. Jojo Moyes heeft ongetwijfeld ook veel onderzoek gedaan naar dwarslaesies en alles dat daarbij komt kijken, want het is ontzettend goed uitgewerkt.

Voor Jou - Jojo Moyes

Je leeft ontzettend mee

En dan dus het meelevingsvermogen. Ik kan je vertellen dat ik echt tranen met tuiten heb gehuild bij dit boek, en het is lang geleden dat een boek dit effect op mij had, en nog nooit in deze mate. Ik zat gewoon echt te huilen. Ongelooflijk. Op het moment dat ik deze recensie schrijf (15 juni) bereid ik mij mentaal alvast voor op de film die ik deze avond ga zien (de recensie volgt maandag), want te midden van een zaal vol vrouwen zal ik een doos tissues nodig hebben. Ik ben enorm mee gaan leven met de personages in het boek en zag ze zo ontzettend echt voor mij, alsof ze inderdaad daar in Engeland dit meemaakten terwijl ik het las. Jojo Moyes weet je het verhaal in te trekken en dit intens te laten beleven. Chapeau!

Voor Jou is een boek dat ik veel eerder had moeten lezen. Dit boek is prachtig! Jojo Moyes weet je als geen ander mee te slepen en het verhaal intens te laten beleven. Het verhaal is goed uitgewerkt, evenals de personages die je echt voor je gaat zien. Wanneer je het boek dichtslaat blijft dan ook een gat over. Het boek is ondanks het onderwerp vrij luchtig geschreven en bevat zelfs regelmatig humor, maar ik heb ook tranen met tuiten gehuild tijdens het lezen; wat uiteraard mede mogelijk gemaakt is doordat Jojo Moyes zo meeslepend kan schrijven. Ik ga zeker meer boeken lezen van deze schrijfster. Tip: lees dit boek niet in het openbaar, maar op een plek waar je je tranen rijkelijk kunt laten vloeien.

Deze post is al 5087 keer gelezen