Boekrecensie | Wat zou Martin doen? – Nic StoneWat zou Martin doen? door Nic Stone

Justyce is een goede jongen.
Hij haalt uitmuntende cijfers.
Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden.
Waarom is hij dan degene met handboeien om?

Beste Martin (alias meneer King),
Gisteravond heeft me veranderd. Ik wil nu niet pissig lopen doen en op zoek gaan naar problemen, maar ik weet dat ik ook niet meer kan doen of er niks aan de hand is.

Oké, er zijn geen aparte fonteintjes meer voor de 'colored', en discriminatie schijnt tegen de wet te zijn, maar als ik gedwongen kan worden om met te krappe handboeien om op het beton te zitten terwijl ik niks fout heb gedaan, dan is er duidelijk wel een probleem.

Dan is het allemaal niet zo gelijk als mensen zeggen.

Yalfest

Zoals jullie weten schrijf ik ook af en toe voor Lees Magazine van bol.com. Recent vroegen ze mij of ik het boek Wat zou Martin doen? voor hun wilde recenseren. Eigenlijk trok het boek mij niet echt, want ik lees liever over romantiek of spannende verhalen over het veroveren van koninkrijken, etc. Maar gezien Nic Stone naar Nederland komt voor Yalfest, besloot ik ja te zeggen. Gaan jullie naar Yalfest? Zo ja, dan zie ik jullie daar!

Wat zou Martin doen - Nic Stone

Wat zou Martin doen?

Wat zou Martin doen? draait om Justyce. Justyce is een gekleurde jongen op een eliteschool met heel veel blanken. Als experiment besluit hij brieven te schrijven aan Martin Luther King met de achterliggende gedachte: wat zou Martin doen? Justyce is een normale en nette jongen die hoge cijfers haalt. Toch word hij op een dag onterecht gearresteerd en beseft hij, dat hij dan wel een nette jongen kan zijn, anderen hem zo niet zien dankzij zijn huidskleur. Vanaf hier bouwt het verhaal op. Wat zou Martin doen? bestaat grofweg uit twee delen, en wordt in het boek echt opgesplitst in deel één en deel twee. Wat precies de reden van deze splitsing is, ga ik hier lekker niet vertellen, haha. Dat zou allereerst een spoiler zijn, en ten tweede werkt het boek beter als je de reden van te voren niet weet.

Wist mij moeilijk te pakken

Het duurde even voordat Wat zou Martin doen? mij wist te pakken. Deel één bestond voor een groot deel uit de discussie opbouwen. Je zag dan soms hele stukken tekst in scriptvorm, met de naam van een personage, een dubbele punt, en daarachter wat die persoon zegt. Dit vond ik persoonlijk storend. Ik wil een verhaal lezen, geen uitgeschreven discussie. Ook waren haar zinnen in het begin wat te lang – veel bijzinnen in één zin. Hier raakte ik uiteindelijk aan gewend.

Maar er was nog een tweede punt waardoor ik niet goed in het boek kwam: het getto straattaalgebruik. Om de haverklap las je woorden als bro, bruh, dawg, dog, ho’s, homie of white boy. O jeetje, wat kan ik mij daaraan ergeren… Ik ben absoluut niet racistisch (vind ik), maar ik heb gewoon niks met de cultuur en slang die er vaak mee gepaard gaat. Net als dat ik niks heb met al die Nederlandse rappers en hun ingewikkelde straattaal in de hitlijsten tegenwoordig. Praat gewoon even ABN. Word ik te oud hiervoor ofzo? O god, ik word oud… Haha. Tot slot werkte het hij/zij-perspectief ook niet in het voordeel van Wat zou Martin doen. Hierdoor ervoer ik namelijk nog meer afstand.

Wat zou Martin doen - Nic Stone

Geschikt voor discussies

Gelukkig pakte het tweede deel mij wél. Wat zou Martin doen? werd steeds meer in verhaalvorm verteld in plaats van een uitgeschreven discussie. Ook leek het dat de straattaal ineens een stuk minder werd. Hierdoor vond ik het verhaal veel prettiger lezen. Het onderwerp van het boek, is een onderwerp dat steeds vaker naar voren komt in boeken. Zo noem ik bijvoorbeeld The Hate U Give, dat recent is verfilmd. Het is absurd dat na al deze jaren, discriminatie toch nog dagelijks aan de orde is, en dat vooroordelen en daaruit voortgekomen angst een te belangrijke rol in ons leven spelen. Niet alleen voor gekleurde mensen, maar bijvoorbeeld ook homoseksuelen en de verschillen tussen man en vrouw.

Waarom kunnen we elkaar niet gewoon als gelijke accepteren en in de waarde laten. Dit geldt overigens niet alleen voor blanken richting gekleurde personen, maar ook voor gekleurde mensen richting blanken. Want dat kwam in Wat zou Martin doen? ook behoorlijk veel naar voren. Wat zou Martin doen? is een uitermate geschikt boek om te lezen wanneer je een discussie wilt initiëren. Bijvoorbeeld tijdens Maatschappijleer in de vierde of vijfde klas van de middelbare school, of gewoon voor Nederlands of Engels.

Wat zou Martin doen? is een boek waar ik lastig in kwam, maar mij vanaf de tweede helft gelukkig alsnog in het verhaal wist te betrekken. De stijl waarop sommige stukken tekst werden weergegeven, alsook veel gebruik van straattaal in de tekst, maakten dat ik het boek in het begin niet prettig vond lezen. Dit werd beter naarmate het boek vorderde. Wat zou Martin doen? is uitermate geschikt als basis voor een discussie over onder andere gelijke rechten. Ik zou het boek dan ook zeker aanraden om bijvoorbeeld te bespreken in de vierde of vijfde klas van e middelbare school.

Welk boek over discriminatie is jouw favoriet?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Bol.com (Lees Magazine) namens Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1347 keer gelezen