Blu-ray recensie | Mamma Mia! Here We Go Again (2018)

Geplaatst op 30 november 2018 door Jessica in Films / 0 Comments

Mamma Mia! Here We Go Again - Blu-ray

Mamma Mia Here We Go Again posterTitel: Mamma Mia! Here We Go Again
Releasedatum: 18 juli 2018 (NL)
Regisseur: Ol Parker
Cast: Lily James, Amanda Seyfried, Pierce Brosnan, Christine Baranski, Julie Walters, Jeremy Irvine, Josh Dylan, Hugh Skinner, Jessica Keenan Wynn, Alexa DaviesAndy Garcia, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Dominic Cooper, Meryl Streep, Cher
Genre: Komedie | Musical
Kijkwijzer: Alle leeftijden (Grof taalgebruik)

Hoe is het Donna vergaan en hoe en waarom belande ze op het Griekse eiland Kalokairi? Dit tweede deel van de musical gaat dieper in op de personages, met muziek van ABBA.

Mamma Mia! Hier komen de extra’s

Konden jullie ook geen genoeg krijgen van de nieuwe Mamma Mia film? Mamma Mia! Here We Go Again verscheen afgelopen juli in de bioscopen, en is vorige week uitgekomen op DVD en Blu-ray. Ik mocht een exemplaar ontvangen van Universal, en keek de film samen met mijn collega, en mede Mamma Mia-fan. Maar we keken natuurlijk niet alleen de film, we bekeken ook alle extra’s die we op de blu-ray konden vinden. In deze recensie zal ik niet ingaan op wat ik van de film zelf vind; ik ben nog net zo enthousiast als in mijn recensie van Mamma Mia! Here We Go Again. Het opnieuw zien van de film was een feestje. Vandaag vertel ik jullie over de extra’s die je kunt vinden op de blu-ray, en wat mijn collega en ik daarvan vonden.

Sing-along

Allereerst zijn er diverse mogelijkheden om een groot sing-along feest te creëren. Zo kun je de film bijvoorbeeld kijken met een speciale sing-along ondertiteling. Je ziet typisch karaoke-achtig vormgegeven letters met een bolletje boven de woorden die je op dat moment moet zingen. De gewone ondertiteling deed het bij ons niet tijdens deze optie, daarom zijn wij al snel overgegaan op de “normale” ondertiteling. Wil je niet de hele film kijken, maar gewoon een sing-along doen met de liedjes? Ga dan in de extra’s naar Enhanced Sing-alongs. Daar vind je alle liedjes uit de film, inclusief het beeld uit de film, en mét een speciaal vormgegeven sing-along ondertiteling. De manier waarop het is vormgegeven verschilt per liedje. Maar ze hebben er absoluut hun best op gedaan om er iets moois van te maken.

Mamma Mia Here We Go Again still

Deleted scenes en High Jinks

Natuurlijk vind je op de blu-ray ook verwijderde scènes of langere scènes. Ze zijn leuk om te bekijken, maar ik snap ook wel waarom ze het eruit hebben gehaald. Enkele zijn ook voorzien van commentaar. Wat High Jinks waren wisten we niet. Het was dus een complete verrassing wat we voor onze kiezen zouden krijgen. Het was superkort, maar op zich wel grappig. Het is precies wat de definitie die we op internet vonden omschrijft: High jinks is lively, excited behaviour in which people do things for fun.

The Story

Er zijn ook vele extraatjes die je meer vertellen over het ontstaan van de film(s), het verhaal en de choreografie. Maar de acteurs vertellen ook over het weerzien na tien jaar. Het was niet alleen voor ons spannend – zouden ze het succes wel kunnen evenaren? – maar ook voor de acteurs zelfs – ze wilden de goede herinneringen niet bezoedelen. Het mooie is dat het enthousiasme dat je in de film ziet, ook in de extra’s over wordt gebracht. Het is een hele gezellige cast, en als je van de film houdt, dan vind je de extra’s ongetwijfeld ook erg leuk om te bekijken.

Donna, Tanya, Rosie en Sophie

Wat ik ook erg leuk vond om te zien waren de extraatjes waarbij werd gekeken naar de personages waarvoor nu twee acteurs zijn; de oude en de jonge. Er wordt ingegaan op Donna, Tanya en Rosie. In de film vond ik de aftiteling al zo geweldig omdat de beide acteurs naast elkaar stonden, dus ik vond het geweldig om ze te horen praten over hetzelfde personage, elkaars performances als dat personage, en persoonlijke favorieten. Maar er wordt ook ingegaan op het personage Sophie. Extra grappig is om te zien hoe de jongere versies van Tanya en Rosie er in het echt uitzien (ze dragen een pruik!).

Mamma Mia Here We Go Again still

Cher en Costumes

Natuurlijk is er ook een speciale extra voor Cher. Blijkbaar was ze groot fan van de musical, nog voordat het een film werd. Ik snap het allemaal wel hoor, maar ik vond haar wat over de top voor deze film. Ze trok alle aandacht naar zich toe. Wat natuurlijk ook de aandacht trok waren de kostuums die gedragen werden in de film. En dat is positief! De kleding is echt fantastisch en zo passend, en in de aftiteling ook nog enorm grappig. De kleding in de aftiteling is ook echt afgeleid van outfits die ABBA gedragen heeft.

Ik zou jullie alle leuke feitjes wel willen geven die verteld worden in de extra’s. Maar 1. dan wordt deze recensie véél te lang, en 2. dan is er niks meer te ontdekken wanneer je de blu-ray zelf gaat kijken. Als je hebt genoten van de film en nog graag wat meer te weten wilt komen, of simpelweg nog wat langer in die vrolijke sfeer wilt blijven hangen, koop dat zeker de blu-ray voor oneindig kijkplezier. De extra’s zijn een leuk verlengde van de film. Ik ben gek op leuke behind-the-scenes feitjes en die komen ook genoeg voorbij. Daarnaast kregen mijn collega en ik antwoorden op vragen die we elkaar stelden tijdens de film, of opmerkingen die we maakten. Bijvoorbeeld: “is het niet moeilijk om op een boot te dansen?” Ik heb hierboven niet elke losse extra benoemd; er vallen soms meerdere extraatjes onder één item dat ik heb benoemd. Het is natuurlijk ook veel leuker om zelf te ontdekken wat er nog meer opstaat. Mijn collega en ik hebben ervan genoten en ik raad je de blu-ray, inclusief extra’s absoluut aan.

Wat vind jij van extra’s op blu-ray/dvd?

Ook interessant:

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,