Filmrecensie | Allegiant (Divergent #3)

Regisseur: Robert Schwentke
Cast: Shailene Woodley, Theo JamesZoë Kravitz, Naomi Watts, Miles Teller, Maggie Q, Jeff Daniels, Ansel Elgort
Tagline: Break the boundaries of your world
Genre: Actie | Avontuur | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld)

Derde deel in de Divergent-reeks, waarin Tris en Four buiten de hekken treden en gevangen worden genomen door een mysterieuze organisatie.

Tris en Four proberen te ontsnappen aan de muur die hun scheidt van Chicago. Het is de eerste keer dat ze buiten de muur komen en ze laten de enige stad achter die ze ooit hebben gekend. Ze maken kennis met een heel nieuwe wereld die veel meer risico met zich meebrengt dan ooit tevoren.

Divergent, Insurgent, Allegiant!

Hoewel ik helemaal niet mega enthousiast was over Insurgent, keek ik wel echt heel erg uit naar Allegiant: part 1 (al wordt het niet zo betiteld trouwens!). Misschien komt het omdat ik ontzettend heb genoten van de boeken, die heb ik namelijk werkelijk verslonden. In Insurgent hadden ze van boek naar film best wat veranderd (in Divergent trouwens ook al). Hoe zit dat in Allegiant? Vind ik Allegiant, net als Insurgent minder geweldig? Divergent vond ik in eerste instantie niet geweldig, maar toen had ik het boek net een week of twee uit. Toen ik stopte met vergelijken en de film voor een tweede keer keek vond ik Divergent opeens geweldig. In dat opzicht is het sowieso een voordeel dat het alweer twee jaar geleden is dat ik Allegiant las.

Beter dan Insurgent

Allegiant is vet! Nee, niet zo vet als dat ik Divergent vind, maar dat heb ik ook met The Hunger Games. Het eerste deel is waar het verhaal mee begint en is wat mij heeft aangetrokken tot de serie. Het eerste deel kan ik keer op keer herkijken. Van de drie films die er nu zijn staat Divergent dus absoluut op nummer één bij mij, gevolgd door dit derde deel, Allegiant. Insurgent hangt er achteraan.

Allegiant still

Echter waar ik Insurgent visueel erg sterk vond, vond ik dat in Allegiant erg tegenvallen. Er waren een aantal typische green screen gevalletjes en sommige special effects vond ik ook erg slecht. Dit levert soms wat in aan geloofwaardigheid van het verhaal. Waar ik me soms ook aan stoorde waren Tris en Four wanneer ze een liefdevol momentje hadden. In de boeken zwijmelde ik op die punten echt helemaal mee, maar in de film lijken ze bijna niet te passen, en ook kakte de chemie tussen Woodley en James af en toe even in.

Het laatste minpuntje dat ik wil noemen is dat ik de film soms extreem futuristisch vond overkomen, ik zag het denk ik toch een beetje anders voor mij in de boeken (sorry, toch weer aan het vergelijken). Ik bedoel, die bubbels en onzichtbare muur kan ik mij totaal niet herinneren en vind ik geen goede toevoeging (die bubbels waren echt vreselijk als special effect…). Daarnaast miste ik ook gewoon verhaallijnen over bijvoorbeeld die vriend (volgens mij was het zelf een mentor) van Tobias, en de broer van Tori (die er volgens mij wel inzaten, maar – voor kijkers die de boeken niet gelezen hebben – geen duidelijke rol hadden).

Peter, Caleb en Four

De film en het boek moet je echt los van elkaar zien om van beide te genieten. Laat ik dus snel ophouden met vergelijken. De film duurt vrij lang, maar voelt absoluut niet lang aan. De film bevat veel actie en vaart, en natuurlijk is het geen straf om te moeten kijken naar Theo James. Het meest gelachen heb ik om de heerlijk bijdehante Peter en angsthaas Caleb. Een fijne afwisseling van de actie in de film, en stiekem vond ik Peter, Caleb en Four interessantere personages dan hoofdpersoon Tris, die wel erg naïef leek te zijn en voor mijn gevoel weinig deed. In hoofdlijnen wist ik al hoe het verhaal zou gaan natuurlijk, maar toch was de film nog spannend en zaten er een paar verrassende wendingen in.

Allegiant still

Vooruitblik

Ik heb me trouwens echt afgevraagd waar ze in hemelsnaam het boek zouden gaan knippen, maar vind het uiteindelijk een hele logische plek waardoor je niet het gevoel krijgt dat je ergens middenin stopt. Waar ik overigens vooral benieuwd naar ben is het einde van het laatste deel; gaan ze het houden zoals in het boek of gaan ze het toch veranderen. Er waren redelijk veel lezers die het er niet mee eens waren, en het lijkt me ook een onconventioneel einde voor blockbusters als deze, dus ik ben benieuwd wat ze ermee gaan doen.

Ik snap niet hoe ik het voor elkaar krijg de laatste tijd dat ik wél heel erg heb genoten van een film, maar dat ik toch een recensie schrijf waarbij ik het gevoel heb teveel negatieve punten te noemen waardoor ik bijna een verkeerd beeld schep. Ik heb namelijk heel erg genoten van Allegiant, maar als lezer van de boeken heb ik genoeg op te merken, en ook als filmkijker weet ik steeds kritischer te zijn op wat ze goed of slecht gedaan hebben. Maar soms kun je ondanks de mindere punten wel heel erg genieten van een film. Hoewel de film erg anders is dan het boek, bevat het wel de grote plotlijnen en zou je eigenlijk niet moeten vergelijken (maar voor mij is dat volgens mij onmogelijk). Hoe dan ook kijk ik enorm uit naar het laatste deel: Ascendant.

Divergent is verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

Deze post is al 5767 keer gelezen