Filmrecensie | Casanova’s (2020)

Regisseur: Jamel Aattache
Cast: Jim Bakkum, Lieke van Lexmond, Tygo Gernandt, Rienus Krul, Leo Alkemade, Gaby Blaaser, Sergio IJssel, Birgit Schuurman, Roeland Fernhout, Jouman Fattal
Tagline: Het verleiden kan beginnen.
Genre: Romantiek
Kijkwijzer: 6+ (Geweld, Grof taalgebruik)

Waardering: 3 uit 5.

Casanova’s is een romantische komedie over een onzekere journalist (Jim Bakkum), die voor zijn werk undercover gaat om een mysterieuze datingcoach (Lieke van Lexmond) te ontmaskeren. Deze datingcoach geeft samen met haar vriend (Tygo Gernandt) een unieke versiercursus, waar een groepje mannen binnen een paar dagen wordt getransformeerd tot moderne casanova’s. Bij de cursus staat hem echter een grote verrassing te wachten wanneer hij ontdekt dat de datingcoach zijn onbeantwoorde jeugdliefde is, met alle gevolgen van dien…

Een Nederlandse film

Deze maand zijn er weer diverse films verschenen bij Just Entertainment en ik had de eer om een aantal hiervan te mogen bekijken. First up: de Nederlandse speelfilm Casanova’s! Zoals jullie wel weten was ik vroeger geen fan van Nederlandse films. De afgelopen jaren ben ik echter bijgedraaid, want eindelijk lijken Nederlandse films beter en beter te worden. Zo noem ik bijvoorbeeld een Ja, ik wil en Zwaar Verliefd. Ik was dan ook reuze benieuwd naar Casanova’s.

Casanova's still

Casanova’s

Waar gaat deze film eigenlijk over? Ik had niet eens de synopsis gelezen, dus het was werkelijk een verrassing. Casanova’s gaat voornamelijk over Bas. Bas is een journalist die niet in the picture staat; zijn eigen baas weet zijn naam niet eens te onthouden. Maar voor de nieuwste opdracht lijkt hij de beste keuze.

Het nieuwste boek van Don Marco gaat namelijk gepaard met een cursus waarbij incompetente mannen worden omgevormd tot ware casanova’s. En Bas, gaat undercover! Naja, voor zover je het undercover kunt noemen, want het enige dat wijzigt is zijn naam en zijn woonplaats. Maar dan is daar ineens zijn jeugdliefde: Roos.

Jim is géén sukkeltje

Casanova’s is leuk om een keertje te bekijken, maar is helaas niet memorabel. Het grootste probleem is eigenlijk de “loser” die moet worden omgevormd tot casanova. Jim Bakkum als nerd is helaas gewoon niet geloofwaardig. Doe hem een lelijke pruik op, een brilletje en wat oubollige kleren, en het is eerder een verkleedpartij dan een geloofwaardige nerd.

Sommige mensen zijn er gewoon niet voor gemaakt om geloofwaardig lulletjes rozenwater te spelen. Ik denk dat een wat minder bekende acteur hier mogelijk wat beter had gewerkt. Jim Bakkum is te bekend als Nederlandse heartthrob en speelt tegenwoordig in praktisch elke Nederlandse film die in de Ladiesnights van de bioscopen belandt. Het is een leuke vent, eerlijk. Maar geknipt voor déze rol? Nee.

Casanova's still

Niet memorabel

Zoals ik al zei is Casanova’s leuk om een keertje te bekijken. De andere “incompetente mannen” worden gespeeld door acteurs die daar veel betervoor doorgaan. Gekke of onhandige acties komen bij hun al veel geloofwaardiger over, al blijft het natuurlijk een romantische komedie waarbij gerust ook overdreven wordt. Ook Tygo Gernandt speelt een voor hem op het lijf geschreven rol als dé Don Marco.

Verrassend is Casanova’s absoluut niet. Op een enkele twist na – waar je al vrij snel achter komt – is het verhaal vrij voorspelbaar en cliché. De casting is voor de meeste rollen goed gedaan, maar ik denk dat ze bij een film met een plot als dit helaas de mist in zijn gegaan met Jim Bakkum. Het is een leuke vent en een goede acteur, maar hij is helaas niet geloofwaardig als sulletje dat getransformeerd wordt tot casanova. Toch heb ik wel genoten van Casanova’s, maar memorabel is hij niet. Het einde van Casanova’s past helemaal bij een feelgood film en maakt dat je de film met een fijn gevoel uitkijkt. Luchtig vermaak voor een avond waarop je geen ingewikkelde film wilt kijken.

Bekijk de trailer

Koop de film

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram