Filmrecensie | Harry Potter Filmbox (2023)

Releasedatum: november 2023
Regisseur: Chris Columbus, David Yates
Cast: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson
Genre: Fantasy, Avontuur
Kijkwijzer: 9+ / 12+ (Geweld, Angst)

Waardering: 4.5 uit 5.

Harry Potter ontdekt op 11 jarige leeftijd dat hij magische gaven heeft en dat hij op de tovenaarsschool Zweinstijn mag studeren. Het verhaal volgt Harry en zijn vrienden tijdens zeven jaar op deze magische plek. Samen ontrafelen ze geheimen, doen ontdekkingen en gaan ze de strijd aan met een van de grootste ‘dark wizards’ aller tijden.

Harry Potter, altijd goed

Ik hoef vast niet uit te leggen waarom ik zo enthousiast werd van deze Harry Potter Filmbox. Deze films zijn legendarisch. Echte klassiekers. Ik ben ermee opgegroeid en mocht altijd met mijn ouders en broertje naar de bios als er een nieuwe Potter in de bios kwam. De eerste paar films hebben wij nog op videoband, maar daarna… niks meer. Daarnaast ben ik een super spelletjesnerd, dus dat er ook nog een spel bij zat in Harry Potter stijl (apart gerecenseerd), was een extra bonus. Je kunt je voorstellen hoe enorm enthousiast ik was toen ik deze prachtige box mocht ontvangen van Warner Bros!

Harry Potter filmbox 02

Harry Potter Marathon!

Elk jaar zijn alle films wel een keer op TV. Ik nam ze dan altijd op en hield daarna een heerlijke Harry Potter Marathon. Want eerlijk is eerlijk, deze films kan ik echt elke keer weer opnieuw kijken en nieuwe dingen ontdekken. Maar het is veel fijner om ze op dvd te hebben dan ze elke keer op TV te moeten kijken, met reclames. Op dit moment kijk ik daarnaast ook de films ‘los’. Ik ben eindelijk (ja ik weet het, shame on me) de boeken ook aan het lezen. Die had ik nog nooit gelezen… Maar zo op het gemakje ben ik daarmee bezig en dan vind ik het extra leuk om, als het boek uit is, de film daarna te kijken!

Bonussen

Je vraagt je misschien af: wat moet je in hemelsnaam nog met die schijfjes als je films tegenwoordig ook op streamingsdiensten kunt kijken en dvd-spelers bijna net zo pre-historisch zijn als floppy’s… Naast het feit dat het fijn is om ze gewoon zelf te hebben en altijd te kunnen kijken, is het ook superleuk dat op een dvd allerlei extra’s te vinden zijn! Nog meer Harry Potter! Super leuk namelijk om te zien hoe ze bepaalde magische objecten hebben gemaakt, of hoe ze Zwerkbal hebben gefilmd. En vergeet natuurlijk niet de deleted scenes en bloopers!

Harry Potter filmbox 03

Heel veel discs

Het enige minpuntje aan deze Harry Potter filmbox vind ik de hoeveelheid discs. Nu snap ik dat dat natuurlijk nodig is voor alle films. Maar de verdeling in de hoesjes is onduidelijk. De dvd’s zijn opgedeeld in twee hoesjes met een handig flipsysteem erin zodat je gemakkelijk de schijven eruit kunt halen en ze niet over elkaar zitten. Alleen op de eerste vijf staat niet welke film het is. Nu is het logisch dat ze op volgorde in de hoes zitten natuurlijk, maar stel dat je ze een keer verkeerd terug doet, is het handig dat er gewoon even op had gestaan welk deel het is. Zeker omdat dit er bij de zesde en zevende films wél op staat. Al is bij de zesde film dan ‘Film 6 Deel 1, Film 6 deel 2’, bij Deel 7.1 heb je ‘film’ en ‘bonus’ en bij de laatste film is het dan weer ‘film’ en een schijf zonder uitleg. En bij de eerste vijf delen staat er op de schijven een tekst in het Spaans? Frans? Italiaans? In elk geval geen Nederlands. Dit vind ik dan toch een klein beetje jammer. Als je dan zo’n mooie box uitgeeft, zou ik in elk geval zorgen dat er een eenheid is in de discs zodat het ook allemaal mooi bij elkaar past!

Fan must have!

Als echte Harry Potter Filmfan vind ik toch dat deze films thuis moeten liggen. Deze box is daar ideaal voor! Je hebt gelijk alle films én alle bonussen en doordat het in twee hoesjes zit, neemt het niet eens heel veel ruimte in. Daarnaast is de toevoeging van het spel Dobble een echte meerwaarde om met je Potter vrienden te spelen! Wil je weten wat ik van dit spel vind? Check dan de spel recensie!

Heb jij de Harry Potter films op dvd / blu-ray?

Koop nu jouw exemplaar:

Deze post is al 123 keer gelezen