Filmrecensie | The Greatest Showman (2018)

Releasedatum: 4 januari 2018 (NL)
Regisseur: Michael Gracey
Cast: Hugh JackmanMichelle Williams, Zac Efron, Zendaya, Rebecca Ferguson, Austyn Johnson, Cameron Seely, Keala Settle, Sam HumphreyYahya Abdul-Mateen II, Eric Anderson
Tagline: The impossible comes true
Genre: Biografie | Drama | Musical | Romantiek
Kijkwijzer: 9+ (Angst)

Barnum was een visionair die zich van niets wist te ontwikkelen tot het brein achter ‘de grootste show van de wereld’, een betoverend spektakel en de viering van zijn levende fantasie. Een voorstelling die een wereldwijd publiek aansprak en in vervoering bracht.

The Greatest Showman

In november scrolde ik door mijn Facebook feed toen ik plotseling een trailer voor The Greatest Showman voorbij zag komen. Het geluid heb ik automatisch uitstaan, dus ik zag alleen het beeld en de ondertiteling. Dit overtuigde mij direct. Dit is een film die ik moet zien. Wat ik echter niet doorhad is dat het een musical is. Ik voelde me dan ook vrij schuldig toen mijn vriend en ik in de bioscoopzaal zaten en ik langzaam maar zeker begon te beseffen dat er niet alleen dat eerste liedje zou zijn, maar ook een tweede… en een derde, vierde, en ga maar door. Mijn vriend is namelijk geen fan van musicals. Gelukkig zei hij achteraf: “hij was wel leuk”. Thank god! Daarnaast: als hij het als niet-musical-fan al wel oké vindt… Doen moet hij wel echt leuk zijn toch?!

The Greatest Showman still

Fantastische liedjes

Al direct vanaf het eerste nummer waarmee Hugh Jackman de film opent zit je er lekker in. O man, dat nummer is zo fijn. Maar niet alleen dat nummer, want het ene na het andere nummer wist mij mee te slepen. De tekst is goed, de uitvoering geweldig, het geheel uitmuntend inclusief een leuke choreografie en goed gefilmd. Ik heb zo belachelijk genoten jongens, echt fantastisch. Hugh Jackman hoor je het meest zingen tijdens deze film, maar deze liedjes zijn echt op zijn lijf geschreven, want de nummers en zijn stem passen perfect bij elkaar. Het is zeker een onderdeel van het succes van deze film. De andere zangers en zangeressen zijn ook fantastisch. De schrijvers van de liedjes zijn trouwens de mannen die ook achter de liedjes van La La Land zitten.

Deze film gééft energie

Ik was vrij moe toen we The Greatest Showman om 21.45 uur gingen bekijken de lokale bioscoop, maar kwam er vol energie weer vandaan. Prachtig hoe deze film je zo enorm weet mee te slepen en je daadwerkelijk energie geeft. Toen de pauze begon – middenin een liedje, dat was een beetje jammer Bios Drachten… – had ik het gevoel dat de film pas vijf minuten geleden was begonnen. De acteurs vertolken hun personages geloofwaardig, voor mijn gevoel zit er geen rotte appel tussen.

The Greatest Showman still

P.T. Barnum

De film bevat geen enorme diepgang, maar weet wel de boodschap over te brengen. “Everyone is special, and nobody is like anyone else.” De film is overigens niet zomaar een film, maar deels een biografie over P.T. (Phineas Taylor) Barnum. Eén van de beroemdste Amerikanen in laat 1800 en die eigenlijk vorm heeft gegeven aan het Circus en diens fenomenen zoals de vrouw met de baard. Wat mij trouwens nog opviel: het liedje The Greatest Show heeft op een gegeven moment een stukje in het liedje (vanaf “It’s everything you ever want, It’s everything you ever need”) dat lijkt op de melodie uit Nobody’s Perfect door Jessie J. Geen idee of het opzet is of niet, maar stiekem is het wel passend, haha.

Ik heb het gevoel dat ik aan de ene kant te enthousiast ben (en jullie dus afschrik, want: hoge verwachtingen), maar dat ik aan de andere kant niet enthousiast genoeg ben. Ik kwam rete-enthousiast uit de bioscoop na het zien van deze film. Genóten heb ik van de film, en de soundtrack staat thuis inmiddels op repeat. The Greatest Showman is goed geacteerd, de liedjes zijn geweldig en goed geschreven. De film is een show an sich. The Greatest Showman is absoluut een film die ik nog een keer ga kijken; ik hou van deze film!

The Greatest Showman is nu te zien in de bioscoop

Deze post is al 3168 keer gelezen