Filmrecensie | The Martian (2015)

Tagline: Help is only 140 million miles away / Bring him home
Genre: Avontuur | Drama | Komedie | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Angst, Grof taalgebruik)
Gebaseerd op: The Martian – Andy Weir

Tijdens een bemande missie naar Mars, is astronaut Mark Watney (Matt Damon) vermoedelijk dood na een hevige storm en achtergelaten door zijn bemanning.

Maar Mark heeft het overleefd, vindt zichzelf gestrand en alleen op de vijandige planeet. Hij probeert een manier te vinden om een signaal te geven naar de aarde, dat hij nog leeft.

Op een afstand van miljoenen kilometers werkt een team van NASA-medewerkers en wetenschappers koortsachtig aan het terughalen van ‘De Marsman’ en ook zijn teamleden stellen alles in het werk om Watney met een risicovolle en vrijwel onmogelijke actie te redden. Ondertussen leeft de rest van de wereld intens mee met de heroïsche reddingsoperatie.

Mijn top 10

Eigenlijk trok The Martian mij niet zo. Op dezelfde manier dat de film Interstellar mij in het begin ook niet direct aansprak. Het is dat ik er zoveel positieve recensies over heb gelezen en dat Matt Damon over het algemeen altijd wel garant staat voor een goede film, dat ik besloot de film toch te gaan kijken. Ik keek The Martian pas nadat ik mijn top 10 lijstje voor 2015 gemaakt had, maar ik denk dat als ik hem daarvoor had gekeken dat The Martian, compleet tegen mijn verwachtingen in, zeker in de top 10 geëindigd was.

Makkelijk verteerbaar

Ik keek er ondertussen nog steeds tegenop en verwachte een lange film vol drama en moeten overleven, uithongeren op Mars, etc. etc. Maar al snel was ik dat compleet vergeten; The Martian begint met een knal, bleek makkelijk verteerbaar, continu interessant, prachtig gefilmd en dan heb ik het nog niet eens gehad over de prettige mate van humor die je in The Martian terug kon vinden. Het feit dat je af en toe ook terugblikt op hoe het op aarde vergaat zodra ze erachter zijn dat hij nog leeft en zijn teamgenoten die bezig zijn met de terugreis naar Aarde zorgt voor een prettige afwisseling.

The Martian still

Sublieme cast

De acteurs zijn subliem en het verbaasd mij dan ook niet dat Matt Damon is genomineerd voor een Oscar voor beste acteur. Hij weet je echt mee te nemen in het verhaal en te doen meeleven met zijn personage. Maar ook de supportende cast bestaat uit sterke acteurs, waaronder Jessica Chastain uit het eerder genoemde Interstellar – die bij deze film in het niet valt en waar Matt Damon ook in speelde maar ik op de één of andere manier compleet vergeten ben… -, maar ook die leuke Sebastian Stan en grappige Michael Peña. Al moet ik zeggen dat de eer voor grappigste personage gaat naar onze hoofdpersoon Mark Watney (Matt Damon).

Fantastische humor

Dit grappige element in de film is erg belangrijk omdat de film hierdoor luchtiger wordt en eigenlijk voorbij vliegt. Het personage gebruikt humor; deels om te overleven onder het mom van keep up the spirit, maar ook later in de film – waar ik niet teveel over weg wil geven – wordt het op een leuke manier toegepast. En dan heb ik het nog niet gehad over de muziek; dat was een welkome verrassing en zou je eigenlijk niet zo snel verwachten in een film als deze. Het weet zich hierdoor echter juist te onderscheiden van andere films over de ruimte. Verwacht nu overigens geen komedie – ik vond dit gewoon een element dat de film extra leuk maakte -, het is namelijk een fantastische dramafilm, met op de juiste manier komische elementen toegepast.

The Martian still

Vraagtekens

Natuurlijk, hier en daar zou je vraagtekens kunnen zetten bij dingen die Watney doet om te overleven. Meer dan eens heb ik zei ik tijdens het kijken tegen mijn vriend: “Zou dat echt kunnen?” Maar hier en daar zaten er ook wat toevalligheden in. Wat mij betreft zijn ze verwaarloosbaar genoeg dankzij de fantastische kwaliteit van het verhaal en cinematografie.

The Martian is een film die mij in eerste instantie niet trok, maar die iedereen gezien moet hebben. Zelfs als Mars je niet warm of koud laat, zal Matt Damon, het fantastische verhaal en de cinematografie je overtuigen. De film is enorm spannend en meeslepend, maar voelt luchtiger aan door de fijne mate van humor waardoor het een film wordt die voor iedereen (althans 12+, de rest is wat te jong) leuk om te kijken is. Je vliegt door de film heen en voor je het weet ben je al aangekomen bij het spannende einde.

Koop The Martian op DVD of Blu-ray

Deze post is al 2346 keer gelezen