Categorieën: Films / Tags: , , , , , , ,

Mini-recensies | Deze films keek ik in september

Deze films keek ik in september

En dan zijn we alweer aangekomen bij het laatste kwartaal van 2015. Aan het begin van het jaar stelde ik mijzelf het doel om in één jaar 100 films te kijken. Tot en met september heb ik 73 films gekeken en loop ik in feite slechts twee films achter op schema, dat valt nog te overzien. In september keek ik zes films, al hadden het er voor mijn gevoel veel meer kunnen zijn. Welke films dit waren? Lees snel verder.

The Man from U.N.C.L.E.

Releasdatum: 20 augustus 2015 (NL)

Henry Cavill (Man of Steel) en Armie Hammer (The Social Network) spelen de hoofdrollen in The Man from U.N.C.L.E. , de nieuwste film van regisseur Guy Ritchie en is gebaseerd op de populaire Amerikaanse televisieserie uit de jaren zestig. Het verhaal speelt zich af in het begin van de jaren zestig op het hoogtepunt van de Koude Oorlog. De jarenlange vijanden CIA-agent Napoleon Solo (Cavill) en KGB-agent Illya Kuryakin (Hammer) worden gedwongen samen de strijd aan te binden met een mysterieuze, internationale misdaadorganisatie die door middel van kernwapens en technologie het wankele machtsevenwicht dreigt te verstoren. Met behulp van de dochter van een verdwenen Duitse wetenschapper probeert het duo te infiltreren in de misdaadorganisatie. Een race tegen de klok om de wereld te behoeden voor een ramp.

The Man from U.N.C.L.E. is een wat mij betreft een absolute must-see. De film is hilarisch en de personages worden fantastisch neergezet. De film boeit van begin tot eind en ook de aankleding van de film en personages is in de stijl passend bij de jaren ’60. Voor mij is The Man from U.N.C.L.E. een film die ik met alle liefde nog een keer in de bios zou willen zien en aan een ieder aanraad. Ik schreef ook een uitgebreide recensie van The Man from U.N.C.L.E.

HartjeHartjeHartjeHartjeHartje

Tron: Legacy

Releasdatum: 26 januari 2011

Sean gaat op zoek naar zijn verdwenen vader en komt terecht in de virtuele wereld waar zijn vader de afgelopen 25 jaar gewoond heeft. Tron: Legacy is een high-tech 3D avontuur dat zich afspeelt in een unieke, digitale wereld zoals nog nooit eerder in de bioscoop te zien was. Sam Flynn (Garrett Hedlund ), de 27 jaar oude zoon van Kevin Flynn (Jeff Bridges) is een slimme computerfanaat. Hij doet onderzoek naar zijn vaders verdwijning en wordt tijdens zijn zoektocht de digitale wereld van Tron ingezogen, waar zijn vader al 25 jaar leeft. Samen met Kevin’s vertrouweling Quorra (Olivia Wilde) komen vader en zoon in een gevecht terecht van leven en dood. Ze moeten zien te ontsnappen uit een visueel prachtige cyberwereld die niet alleen heel geavanceerd blijkt te zijn, maar ook heel erg gevaarlijk.

Dit is een film die mijn vriend ging kijken en waarvan het begin mij nieuwsgierig genoeg maakte om mee te kijken. Uiteindelijk is Tron: Legacy, dat overigens een vervolg is op de film Tron uit 1982 (ook met Jeff Bridges), een vermakelijke film, maar niet mega speciaal. Jeff Bridges was jonger gemaakt in de film, maar hierdoor leek hij eerder uit een animatiefilm te komen dan dat hij een goede verjongingskuur had gehad, dus dat vond ik erg jammer. Voor mij is Tron: Legacy een film waarvan ik na één keer kijken genoeg heb gezien, maar vermakelijk genoeg was. Al denk ik dat het op zich niet verkeerd was geweest dat ik Tron eerst had gekeken zodat bepaalde dingen in Tron: Legacy sneller zouden zijn geland.

Deze film is te zien op Netflix.

HartjeHartjeHartje

Expelled

Releasdatum: 1 september 2015 (NL)

Felix (Cameron Dallas) is een legendarische grappenmaker die te horen krijgt dat hij niet meer op school mag komen. En met de hulp van zijn vrienden probeert hij dit uit alle macht te verbergen voor zijn ouders en stopt nergens om dit voor elkaar te krijgen.

Ik was in zo’n bui dat ik eigenlijk nergens zin had om naar te kijken, en dus koos ik random één uit. Een film waarvan ik dacht dat het leuk hersenloos vermaak zou zijn. En dat is Expelled ook. Ik heb nog even getwijfeld de film uit te zetten, maar er zaten toch ook wel grappige stukjes in en dus bleef ik kijken. Ik zou de film zo 1, 2, 3 niet aan iemand aanraden, maar als je gewoon even iets simpels wilt kijken dan zou je hem er altijd voor kunnen zetten.

Deze film is te zien op Netflix.

HartjeHartje½

Fantastic Four (2015)

Releasdatum: 6 augustus 2015 (NL)

Fantastic Four is een nieuwe, eigentijdse verfilming van het langstlopende superheldenteam van Marvel. Het leven van vier jonge outsiders verandert compleet als ze teleporteren naar een ander universum waar ze een schokkende gedaanteverwisseling ondergaan. Om de aarde te redden moeten de vier leren omgaan met hun nieuwe krachten en de strijd aanbinden met een voormalige vriend.

Hoewel ik eigenlijk niet extreem negatief was over deze reboot – maar ook bij lange na niet positief – bleek ik tijdens het schrijven van de uitgebreidere recensie best veel te zeggen te hebben over wat niet goed is aan deze versie van Fantastic Four. De special effects zijn niet bepaald uitmuntend, het verhaal leek soms van de hak op de tak te gaan en in vergelijking met de Fantastic Four uit 2005 miste ik gewoon heel veel dingen die eigenlijk best goed werkten. Ik vond het geen straf de film te kijken, maar er zijn wel heel erg veel dingen die beter hadden gekund, zeker in dit tijdperk.

HartjeHartje½

Fantastic Four (2005)

Releasdatum: 14 juli 2005 (NL)

Verfilming van de Marvel-stripserie over vier machtige superhelden die met hun buitengewone krachten de strijd aanbinden met de boosaardige Dr. Doom (Julian McMahon). Als een experimentele ruimtereis misgaat, worden vier mensen genetisch veranderd door kosmische straling. Reed Richards (Ioan Gruffudd), uitvinder en leider van de groep, kan zijn elastische lichaam helemaal uitrekken en noemt zichzelf Mr. Fantastic. Zijn vriendin Sue Storm (Jessica Alba) kan zichzelf onzichtbaar maken en als The Invisible Woman krachtvelden creëren. Haar jonge broer Johnny Storm (Chris Evans) heeft controle en macht over het vuur en kan ook zijn eigen lichaam in vuur en vlam zetten, wanneer hij The Human Torch wordt. Piloot Ben Grimm (Michael Chiklis) is veranderd in een supersterk rotswezen, genaamd Thing. Samen bundelen de Fantastic Four hun unieke krachten om de kwade plannen van Doctor Doom tegen te houden.

Deze versie had ik vroeger op dvd en keek ik dit keer eigenlijk alleen maar omdat ik het wilde vergelijken met de nieuwste Fantastic Four film, omdat er voor mijn gevoel heel veel dingen aan het verhaal veranderd waren. Ten eerste omdat de personages in deze versie al een stuk ouder waren en op een andere manier getransformeerd werden. Uiteindelijk denk ik dat ik de versie uit 2005 toch wel leuker vind. In mijn uitgebreide recensie van Fantastic Four (2015) leg ik uit waarom ik de versie uit 2005 leuker vind.

Deze film is te zien op Netflix.

HartjeHartjeHartje½

Serenity

Releasdatum: 17 november 2005 (NL)

Vervolg op de sci-fi serie Firefly, waarin de vrijgevochten bemanning van ruimteschip Serenity twee op de vlucht zijnde passagiers aan boord neemt. Kaptein Malcolm ‘Mal’ Reynolds (Nathan Fillion) is een verbitterde veteraan die in de onafhankelijkheidsoorlog vocht tegen de interplanetaire machthebbers, de Alliantie. Reynolds is nu gezagvoerder over de kleine vrijgevochten bemanning van ruimteschip Serenity, waarmee passagiers en (gestolen) goederen worden vervoerd. Er komen problemen wanneer een jonge arts (Sean Maher) en zijn telepathisch begaafde, maar labiele zus (Summer Glau) aan boord komen. De twee zijn op de vlucht voor de Alliantie en krijgen zo iedereen in de problemen. Opgejaagd door allerlei verschillende vijanden komen de bemanningsleden er langzaam achter dat het grootste gevaar zich wel eens aan boord van Serenity kan bevinden.

Ah, Serenity. Eigenlijk wil ik nog niet teveel vertellen over deze film, want ik schrijf binnenkort nog een apart artikel over de serie Firefly en deze afsluitende film Serenity. Zoals je kunt zien aan de releasedatum is dit al een redelijk oude film en de serie stamt zelfs uit 2002, maar mijn vriend en ik lazen zoveel verhalen over hoe goed deze serie was en besloten om het dus ook maar eens te proberen. De film heeft een lichtelijk ander sfeertje dan de serie omdat de humor iets minder aanwezig is, en het idee van een serie die nog veel langer mee had gekund in één film werd gepropt.

HartjeHartjeHartje½

Heb jij deze films al eens gezien?

Deze post is al 2646 keer gelezen