Boekrecensie | Schim en Schaduw – Leigh Bardugo

Boekrecensie | Schim en Schaduw – Leigh BardugoSchim en Schaduw door Leigh Bardugo
Serie: The Grisha #1
Verschenen: 25 juni 2014 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 338
Genre: Fantasy, Young Adult

Schim en Schaduw is het eerste deel van fantasytrilogie De Grisha. Spannend, romantisch en duister: zoiets heb je nog nooit gelezen!

Het ooit zo rijke Ravka wordt sinds tientallen jaren in tweeën gedeeld door de Schaduwvlakte; een ondoorgrondelijke duisternis, vergeven van monsters die teren op mensenvlees. Het lot van het land is onzeker.

Alina Starkov is nooit ergens goed in geweest. Maar als haar regiment wordt aangevallen en haar beste vriend Mal zwaargewond raakt, ontwaakt er bij Alina een onbekende kracht die zijn leven redt. Een kracht die het door oorlog getergde koninkrijk voor eens en altijd kan bevrijden. Alina moet alles achterlaten en wordt meegevoerd naar het hof, waar ze getraind zal worden tot lid van de Grisha: het magische elitekorps dat wordt geleid door de mysterieuze Duisterling.

Alina moet de geheimen van de Grisha leren doorgronden nu de toekomst van Ravka in haar handen ligt. In de dreigende duisternis leert Alina niet alleen haar kracht beheersen, maar leert ze ook een kant van zichzelf kennen die ze misschien liever nooit had ontdekt.

Nieuwsgierigheid gewekt

Ik las de ene na de andere lyrische recensie over Schim en Schaduw van Leigh Bardugo en ook over de andere delen. Dat het mijn nieuwsgierigheid heeft gewekt is zeker. Toen ik op mijn verjaardag deel drie won via Goodreads, heb ik die dag ook direct het eerste en tweede deel aangeschaft. En wat was een mooier moment om in de trilogie te beginnen dan tijdens de Blossom Books Readathon begin mei? Heeft dit eerste deel mij ook meegesleept in de wereld van Grisha’s?

Hoge verwachtingen

Hoewel Schim en Schaduw mij niet zo verrast heeft als dat ik na al die lovende recensies had verwacht, is het zeker wel een goed boek. Ik kwam er wat moeilijk in, maar ik denk dat dat ligt aan het feit dat ik meer heb met verhalen waarbij nog een stukje wereld is dat ik kan herkennen, zoals je in Divergent bijvoorbeeld een toekomstig Chicago hebt. Natuurlijk, nu leg ik twee verschillende genres naast elkaar, dat weet ik, maar ik merk dat ik in boeken blijkbaar meer in het verhaal getrokken wordt als er een soort van herkenning is.

Leigh Bardugo - Schim en Schaduw hoofdstuk 4

Russische elementen

Tijdens het lezen vielen mij verschillende termen van een taal op en namen die Russisch klonken – of het alleen zo klonk of dat het ook echt Russisch is weet ik niet – en eigenlijk vond ik dat lichtelijk storend gezien het voor mijn gevoel niet in Rusland of een soortgelijk land afspeelt. Voor mij is het echt één grote fantasy wereld. In het begin krijg je best veel plaatsnamen op je af en dus vond ik het erg fijn dat er een kaart in het boek zit die je een beetje een idee geeft van waar ze het allemaal over heeft.

Geweldige karakterontwikkeling

Waar ik wel erg over te spreken ben is de karakterontwikkeling van Alina Starkov, onze hoofdpersoon. Het is duidelijk waarom ze in het begin van het boek is wie ze is en waarom ze er zo uit ziet. Althans, gaandeweg in het boek wordt dat duidelijk en zie je ook langzaam een transformatie van haar als persoon. Dit vond ik erg krachtig.

Leigh Bardugo - Schim en Schaduw - Shut up i'm reading

Romantiek en karakterbinding

Blij was ik wel met het kleine beetje romantiek dat we tegenkomen in het boek. Bij mij zorgt dat er vaak voor dat ik meer gevoel heb bij die personages, dat ik met ze meeleef. Ik was tijdelijk even verliefd op de Duisterling, maar bij geen enkel ander personage heb ik dit gevoel echt gehad of kunnen vasthouden dus ondanks dat ik de karakterontwikkeling van Alina erg sterk vond, miste ik wel nog wat karakterbinding.

(Grote) plottwist

De grote plottwists vond ik echter niet zo groot dat ik met open mond verder las en dat vind ik jammer. Ik wil graag als reactie “Huh? Nee… Wat?!” maar in plaats daarvan was mijn reactie bij de plottwists “Oh, oké.” De bijgevoegde brief van Mal als bonusmateriaal in het boek vond ik niet speciaal. Wat in die brief staat wisten we eigenlijk al omdat het al aan bod was gekomen in het verhaal.

Hoewel het boek vlot doorleest en spannend is, heeft het mij niet nog datgene gegeven waardoor het boek 4,5 of 5 sterren waard zou zijn. Het boek is echter wel prachtig vormgegeven, het verhaal is vermakelijk en tenslotte vind ik de karakterontwikkeling van Alina Starkov echt een pluspunt. Ook is het verhaal hier en daar heel gedetailleerd – bijvoorbeeld de kledij van de Grisha waardoor hun rank direct duidelijk is – waardoor je je veel beter een voorstelling kunt maken van alles dat je leest. Ik heb geen idee hoe van dit verhaal nog twee boeken kunnen worden geschreven dus ik verwacht dat deel twee en drie mij veel meer zullen verrassen dan dit eerste deel heeft gedaan.

Deze post is al 3127 keer gelezen