Boekrecensie | Opal – Jennifer L. Armentrout

Boekrecensie | Opal – Jennifer L. ArmentroutOpal door Jennifer L. Armentrout
Serie: LUX #3
Verschenen: 25 september 2018 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 474
Genre: Fantasy, Sciencefiction, Young Adult
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Origin, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

Er is niemand zoals Daemon Black. Katy is er inmiddels volledig van overtuigd dat hij van haar houdt en voor haar gaat, waardoor zij zich ook aan hem kan overgeven. Maar erg veel tijd en rust samen krijgen ze niet. Daemon en Katy moeten hun krachten bundelen om de waarheid te ontdekken over de geheime organisatie die de hybriden martelt. Langzaam maar zeker komt Katy erachter dat ze vrijwel overal toe in staat is. Hoewel ze de dood van een dierbare nog niet heeft verwerkt en vrienden ineens vijanden kunnen worden, laten zij en Daemon zich niet tegenhouden.

Deze recensie bevat spoilers voor deel 1 (Obsidian) en deel 2 (Onyx).

Opal

Als je bent aanbelandt bij mijn recensie van Opal, dan ben je zelf waarschijnlijk ook al meegesleept in de hype die de LUX-serie heet. Ben je hier uitgekomen terwijl je Obsidian en Onyx nog niet hebt gelezen? Stop dan met het lezen van deze recensie. Spoilers are coming! Opal is namelijk deel drie in de LUX-serie. Uitgeverij Zomer & Keuning is zo geweldig dat we gelukkig niet lang hoeven te wachten op alle delen. Er komt sinds juni 2018 namelijk elke twee maanden een nieuw deel uit! En die covers zijn om bij weg te zwijmelen, zo mooi. Maar nu over naar Opal zelf.

Dawson

Onyx sloot natuurlijk af met een goede cliffhanger. Stond daar ineens Dawson voor hun neus! De vraag was nu natuurlijk wat voor rol hij in het verhaal zou gaan spelen en of en hoe hij is veranderd door alles dat hij heeft meegemaakt. Ik vond het in het begin lastig inschatten. Moesten we nou bang voor hem zijn, of juist niet? Uiteindelijk ben ik zeker blij met de toevoeging van Dawson. Het levert toch zeker meerdere scènes op die ik geweldig vond.

Opal - Jennifer L. Armentrout

Je wilt door blijven lezen

Het verhaal is in Opal wat langzamer dan de eerste twee delen. In de eerste driekwart zijn er voor mij vrij weinig actievolle momenten (ze zijn er dus wel, zeker als ik erover nadenk View Spoiler »). Niet dat dat erg is, ik wilde hoe dan ook door blijven lezen. Je móét bij deze serie sowieso gewoon alsmaar weten hoe het verder gaat, waardoor je niet kunt stoppen met lezen. Maar het geeft wel een goede indruk van wat je ongeveer kan verwachten. De echt grote twist komt pas tegen het einde.

Wat je kunt verwachten

In Opal werken ze eigenlijk vanaf het begin naar een doel toe. Immers Dawson is terug, maar Beth niet. En hij heeft er álles voor over om haar terug te krijgen. Ondertussen lees je natuurlijk over hoe de vriendschap tussen Dee en Katy lijdt door het overlijden van Adam. Daar baal ik zelf ook nog steeds van. Ik begon Adam echt megaleuk te vinden in Onyx. Maar we zien ook de relatie van Daemon en Kat ontwikkelen. Ze zijn nu natuurlijk officieel samen en dus vinden er andere ontwikkelingen plaats. Zo ga je onder andere een héle lieve kant van Daemon zien. Maar stiekem miste ik de haat-liefde verhouding een beetje. Ik bedoel: het is perfect dat ze samen zijn nu, OTP, maar hiermee is het geplaag ook wat minder geworden.

Andere personages

Er verschijnen ook enkele personages op het toneel waar je het al dan niet van had verwacht. Zo zag ik het één View Spoiler » niet aankomen, maar het ander View Spoiler » wel. Ook ontmoeten we eindelijk Luc, één van de favoriete personages van Jennifer L. Armentrout. En laat mij zeggen: hij is totaal niet wat ik ervan had verwacht, haha. Maar meer kan ik ook niet zeggen, want dan verpest ik jullie kans om het zelf te ontdekken.

Opal - Jennifer L. Armentrout

Cliffhanger vol emotie

Een gebeurtenis tegen het einde is prachtig beschreven. De emotie droop eraf en ik zag het als in een film voor mij. Echt krachtig en het breekt je hart. Sowieso, net als in elk ander boek van Armentrout, zijn ook in Opal de personages fantastisch beschreven. Je kunt gewoon niet níét van ze houden en met ze meeleven. O, en Katy? Zij is badass!

Net als Obsidian en Onyx is ook Opal een boek dat je het liefst binnen een dag verslind. Qua tempo vond ik het vergeleken met Obsidian en Onyx iets langzamer. Dat neemt echter niet de wil om door te lezen weg. Dawson is een fantastische toevoeging. De personages zijn sowieso een onderdeel van wat de LUX-serie zo geweldig maakt. Je gaat van ze houden. Het einde bevat een belachelijk sterke cliffhanger. Maar gelukkig bevat Opal een voorproefje op Origin, dus blijf je gelukkig niet helemaal in schok achter. Deel vier, Origin, verschijnt al in november. Mooi op tijd voor Sinterklaas en Kerst, al kan ik er denk ik niet zolang op wachten, haha.

Wat vind jij van Opal?

Deze post is al 2273 keer gelezen