Boekrecensie | De Academie – Astrid Boonstoppel

De Academie - Astrid Boonstoppel
Boekrecensie | De Academie – Astrid BoonstoppelDe Academie door Astrid Boonstoppel
Verschenen: 29 oktober 2020 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 245
Genre: Young Adult, Thriller

Niemand weet wat er precies gebeurt tijdens een Academiejaar aan de exclusieve Recourt Academie voor Meisjes. De alumni zwijgen als het graf. Eén ding is echter zeker: de studenten worden zonder uitzondering succesvol.

Jaarlijks worden hooguit vijf studenten toegelaten tot de eliteschool van Frédéric en Isabella Recourt. De ambitieuze, talentvolle Em is een van die studenten. Ze kan niet wachten om haar grote voorbeeld, Isabella, in het echt te ontmoeten. Dit jaar is het begin van haar toekomst. Maar langzamerhand ontdekt ze dat de Academie vele geheimen kent…

Geschatte leestijd: 4 minuten

Pre-order

Wat heb ik ontzettend naar De Academie uitgekeken. Het debuut van Astrid Boonstoppel had mij verrast, en de flaptekst van De Academie past precies in mijn straatje. Je kon het boek vooruitbestellen bij boekhandel Donner in Rotterdam en dan zou het boek door Astrid gesigneerd worden. Natuurlijk heb ik een pre-order voor dit boek gedaan, en hoe leuk is de tekst die ze erin heeft geschreven!

De Academie

In De Academie is de hoofdrol weggelegd voor Em. Ze had erop gehoopt, ervan gedroomd, en nu is het écht zover: ze is toegelaten tot de meest exclusieve meisjesschool van Nederland: de Recourt Academie voor meisjes. Isabella Recourt is Ems voorbeeld en ze kan niet wachten om alles over haar te weten te komen. Niemand weet wat er gebeurt op de Academie, maar alle meiden die afstuderen worden stuk voor stuk succesvol.

De Academie - Astrid Boonstoppel

Mysterie en Intriges

Vrij vanaf het begin van De Academie lees je korte hoofdstukken over een persoon waarvan je niet weet wie het is. Opgesloten op diens kamer zonder te weten welke dag of überhaupt welk jaargetijde dit is. Wie deze persoon is, en of diens verhaal in het heden of verleden – of misschien zelfs toekomst?! – afspeelt is niet duidelijk. Een mysterie is geboren dat als leidraad door het gehele verhaal terugkomt. Ik vond het heerlijk om deze stukken te lezen en te gissen naar wie ze toe zouden leiden.

De Recourt Academie

Naast deze hoofdstukken lees je vanuit het perspectief van Em en Isabella. Em gaat zich steeds meer afvragen over de praktijken van de Academie en over Isabella, haar man Frédéric en haar zoon Sebastian. Ondertussen leer je meer over Isabella’s relatie met Frédéric, het ontstaan van de Recourt Academie en het werkelijke doel van de Academie. Door al die hoofstukken tezamen ontvang je stukje bij beetje kleine hints en puzzelstukjes die leiden naar het geheim dat alles met elkaar verbindt. Het verhaal speelt daarnaast ook in op actualiteiten, zoals de rol van de vrouw in de samenleving, waardoor je aan het denken wordt gezet.

De Academie - Astrid Boonstoppel

Lekker vlot verhaal

Net als Dit is hoe het ging, is De Academie snel uit te lezen. Het boek heeft weinig pagina’s en is zeer vlot geschreven. Daarnaast blijf je continu nieuwsgierig en wil je door blijven lezen. Het verhaal is vooral mysterie gedreven, maar de personages zijn genoeg uitgewerkt om je in het verhaal in te kunnen leven. Ik werd verrast door de diverse plottwists en vind ze in de context origineel gevonden. Persoonlijk vond ik de romantiek in het verhaal niet perse nodig, en was het eigenlijk ook ietwat te kort door de bocht om écht interessant te zijn. Het was in mijn ogen dan ook niet nodig voor het plot van het verhaal. De romance was waarschijnlijk beter tot recht gekomen als het boek langer en diepgaander was geweest.

De Academie wordt gedreven door geheimen en intriges, en dat is ook direct de reden waarom je dit boek onmogelijk weg kunt leggen. Het verhaal is zo opgebouwd dat je telkens kleine beetjes informatie krijgt, maar net niet genoeg voor dat voldane gevoel. Dus blijf je doorlezen, en dan opeens is het boek uit. Wat heb ik genoten van het verhaal. De Academie is by far mijn favoriete boek van Astrid Boonstoppel en ik kan dan ook niet wachten om te zien wat ze nog meer voor ons in petto heeft. Het einde deed toch nog wel enkele vragen oproepen; worden de afspraken die zijn gemaakt nageleefd? Ik had dan ook graag nog een klein stukje in de toekomst gekeken. Maar desalniettemin heb ik enorm genoten.

Lees meer van Astrid Boonstoppel

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Deze post is al 2053 keer gelezen