Boekrecensie | De Raven – Kass Morgan en Daniëlle Page

Boekrecensie | De Raven – Kass Morgan en Daniëlle PageDe Raven door Kass Morgan, Daniëlle Page
Serie: The Raven #1
Verschenen: 19 februari 2021 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 368
Genre: Fantasy, Magie, Young Adult, Magie

Wanneer Vivi Devereaux en Scarlett Winter gaan studeren aan de universiteit van Westerly, sluiten ze zich aan bij de ultra-exclusieve studentensociëteit Kappa Rho Nu. Kappa Rho Nu lijkt een sociëteit als alle andere, maar niets is minder waar. De ambitieuze, invloedrijke leden zijn heksen en ze noemen zichzelf de Raven.

Scarlett weet al haar hele leven dat ze een heks is. Ze moet en zal de nieuwe voorzitter van de sociëteit worden, net als haar moeder vroeger – maar Scarlett heeft een geheim dat haar ondergang kan betekenen.

Vivi wist tot voor kort niet eens dat heksen bestaan. Wanneer ze toegelaten wordt tot de universiteit, grijpt ze de kans om haar oude leven achter te laten en zichzelf als Raaf opnieuw uit te vinden.

Als een vijand uit het verleden van de Raven terugkeert, moeten Scarlett en Vivi ondanks een groeiende rivaliteit met elkaar samenwerken om te voorkomen dat de Raven ten onder gaan.

Morgan en Page

Hoewel ik nog niet al haar boeken heb gelezen, ben ik wel fan van Kass Morgan. De 100 en Light Years vond ik leuk om te lezen en ze bleek tijdens Yalfest ook nog eens een superleuk persoon te zijn. Daniëlle Page kende ik nog niet, en De Raven is compleet anders dan wat Kass Morgan eerder schreef, dus nieuwsgierigheid bleef.

De Raven

De Raven is geschreven vanuit twee perspectieven. Vanuit Vivi, een meisje dat na jarenlang van plek naar plek te reizen door haar moeder, ernaar uitkijkt om op Westerly eindelijk honkvast te zijn. Ze heeft geen kennis van magie, en is aspirant lid van de universiteitssociëteit Kappa. Het tweede perspectief is van Scarlett, een heks die is opgegroeid met kennis van magie en dit jaar zal strijden om het voorzitterschap bij Kappa. Kappa is een dekmantel voor een grootse heksencoven, je komt er alleen binnen wanneer je genoeg kracht bezit.

De Raven - Kass Morgan en Danielle Page

Een groot geheim

In De Raven staat een groot geheim van Scarlett en beste vriendin Tiffany centraal, alsook een groot kwaad dat het op Kappa heeft voorzien. Al moet ik wel zeggen dat het geheim van Scarlett en Tiffany helaas wat vlak aanvoelde. Er wordt geprobeerd spanning op te bouwen, maar deze raakt al snel kwijt doordat we er al teveel van weten voordat we bij de grote onthulling komen.

Dertien-in-een-dozijn

Het begin van De Raven was voor mij ook niet helemaal wat ik ervan verwacht had. De dertien-in-een-dozijn heksentermen vliegen je om de oren in de proloog. Hierdoor was ik even bang dat ik in een inspiratieloos verhaal terecht was gekomen. Gelukkig valt dat uiteindelijk wel mee. Zeker tegen het einde komen nog enkele fijne plottwists voorbij waarbij enkele puzzelstukjes op hun plek vallen. Het magische systeem is makkelijk te begrijpen en het verhaal leest vlot.

Leuk voor jongeren

Toch is dit één van de weinige keren dat ik een Young Adult boek lees en denk dat het boek ook echt leuker is voor vijftienjarigen. Doordat De Raven hier en daar toch iets kinderlijker aandoet in zowel schrijfstijl als verhaal, denk ik dat volwassenen minder voldoening uit het boek zullen halen. Daarbij geeft het verhaal meer een high school vibe dan een universiteitsvibe. Helaas doen ze weinig met de opleiding van de heksen. De focus ligt meer op het geheim van Scarlett en Tiffany en op wie de heksen iets aan wil doen. We leren meer over de ontgroening, dan dat we echt zien hóe de heksen leren hun krachten te beheersen.

De Raven - Kass Morgan en Danielle Page

Vrij vlakke personages

De bijpersonages zijn helaas ook vrij vlak en moeilijk uit elkaar te houden behalve wanneer bijzondere uiterlijke kenmerken ter sprake komen. Een meisje met haar dat elke keer compleet anders is is leuk, maar hoe heet ze ook alweer? Wat is haar achtergrond? Voegt ze écht wat toe aan het verhaal? Dat miste ik toch wel een beetje in De Raven. De enige waarbij je relatief diep gaat is Vivi. Ook de romantiek werd erg makkelijk behandeld. Zo makkelijk dat je het uit het verhaal kunt halen zonder dat het echt gevolgen heeft voor het plot. Dat is jammer. Ik ben een sucker voor romantiek, maar dit deed mij helaas niks.

En dan is het tijd voor mijn eindoordeel. Zoals je al aan het aantal sterren kunt zien heb ik wel genoten van De Raven. Maar ik weet zeker dat ik er als vijftienjarige véél meer van zou hebben genoten. Veel Young Adult boeken zijn voor de oudere lezers (in mijn geval dertigplus) ook superleuk, maar De Raven is voor die leeftijdsgroep denk ik toch wat minder bevredigend. Het idee van het verhaal blijft mij wel aanspreken en vooral in de tweede helft van het verhaal heb ik genoten van de twists. Maar verder is het verhaal iets te makkelijk geschreven en op vele manieren plat.

Lees meer van Kass Morgan en Daniëlle Page:

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Deze post is al 1934 keer gelezen