Boekrecensie | Het Zwarte Hart / Caraval – Stephanie Garber

Stephanie Garber - Het Zwarte Hart - Caraval
Boekrecensie | Het Zwarte Hart / Caraval – Stephanie GarberHet Zwarte Hart / Caraval door Stephanie Garber
Serie: Caraval #1
Verschenen: 29 september 2016 bij LS Amsterdam
aantal pagina's: 365
Genre: Fantasy, Magie, Young Adult

Wat je ook over Caraval hebt gehoord, het is niets in vergelijking met de werkelijkheid. Het is meer dan zomaar een spel of een voorstelling. Het komt dichter bij magie dan alles wt je ooit in deze wereld zult tegenkomen...

Al jaren droomt Scarlett ervan de legendarische voorstelling van Caraval, waarin het publiek de spelers zijn, te bezoeken. Dan kan ze voor even haar wrede vader ontvluchten. Maar haar smeekbrieven aan de meester van Caraval halen niets uit. Dan, op het moment dat ze het niet meer verwacht maar radelozer is dan ooit, krijgt ze een uitnodiging. Geholpen door een mysterieuze zeeman en haar zus Donatella komt ze op het eiland van Caraval terecht. Vlak na aankomst is Donatella spoorloos. Tot Scarletts grote schrik draait de show om de verdwijning van haar zus en heeft ze maar vijf nachten om Donatella te redden voordat Caraval haar vindt en er doden vallen...

Het Zwarte Hart

Toen Het Zwarte Hart eind september 2016 uitkwam, heb ik hem enkele dagen later direct gekocht. In heel de boekenwereld gonsde het van positiviteit wanneer over dit boek gesproken werd. Grappig is dat het boek eerder in het Nederlands is verschenen dan in het Engels. Caraval (de Engelse titel) verscheen namelijk pas in januari 2017. Hoewel ik Het Zwarte Hart dus al direct kocht in 2016, en vervolgens ook een speciale editie van Caraval vond in de FairyLoot box van januari 2017, had ik beide exemplaren nog niet opgepakt om te lezen. Totdat ik het boek voorstelde voor de leesclub, en een groot deel ook nieuwsgierig bleek te zijn naar het verhaal.

Stephanie Garber - Caraval Stephanie Garber - Het Zwarte Hart - Caraval

Voorbeeld opmaak: Links “Het Zwarte Hart” – Rechts “Caraval”

vs. Caraval

Omdat er in de leesclub zowel mensen zijn die het boek in het Engels als in het Nederlands lezen, wilde ik zelf ook beide lezen om zo ook een mening te kunnen vormen over de vertaling. Waar er soms in vertalingen nog wel eens wat schort, déze vertaling is fantastisch gedaan. Het enige dat ik jammer vind, is dat de Nederlandse editie niet zo mooi oogt als de Engelse. Niet alleen de cover, maar ook het binnenwerk. Brieven en hoofdstukaanduidingen zijn zo verschrikkelijk mooi opgemaakt, dat de Engelse editie de beleving van het boek alleen maar mooier maakt. Gelukkig is de sfeer van het verhaal in beide talen gelijk gebleven; Een werkelijk fantastische en bijzondere sfeer.

Magisch en meeslepend

Uiteindelijk heb ik enkele hoofdstukken in het Engels gelezen, en het overgrote deels in het Nederlands. Stephanie Garber heeft een fantastische fantasie en schrijft heel magisch en meeslepend, waardoor het verhaal zich als een film in je hoofd afspeelt. Maar bij deze prachtige beschrijvingen gebruikt ze af en toe ook fancy Engelse woorden, die ik niet altijd begreep. In het Nederlands kreeg ik het verhaal dus nog net ietsje beter mee. Maar het verhaal is in principe relatief goed te doen in het Engels.

Het Zwarte Hart - Stephanie Garber

Een belevenis

Maar in beide talen weet ze je vanaf de eerste pagina in het boek te zuigen. Je bent er direct mee verbonden. Het Zwarte Hart is niet gewoon een verhaal, het is echt een beleving. Het is een mix van mysterie, magie, thriller, avontuur en romantiek. Het is een verhaal zoals je het nog nooit eerder hebt ervaren. Een verhaal dat niet alleen met de personages speelt, maar ook met jou als lezer, want ook jij kan niet bepalen wat nou wel en niet echt is. Het ene moment zeg je nog “Ik wist het!”, om twee pagina’s verder alweer te twijfelen. De personages zijn zo levendig en interessant, en ik ben echt van ze gaan houden. Dit maakt dat Het Zwarte Hart een echte belevenis is en je wilt het verhaal dan ook in één ruk uitlezen. Héérlijk, ik heb genoten!

We zijn op driekwart van 2017, dus het jaar is nog niet voorbij, maar ik weet zeker dat er een hele grote kans bestaat dat Het Zwarte Hart / Caraval mijn favoriete boek van dit jaar zal zijn. Dit boek is zó bijzonder qua sfeer en setting, de personages interessant en kleurrijk, en het verhaal origineel en belachelijk spannend. De epiloog legt alvast de fundering voor het vervolg, Legendary, welke in elk geval in het Engels verwacht wordt in mei 2018. Ik kan letterlijk niet meer wachten. Heel veel hartjes voor Caraval!

Update: De uitgeverij heeft in 2018 een nieuwe editie uitgegeven, waarbij het uiterlijk en de opmaak is overgenomen van de buitenlandse editie. Yay!

Deze post is al 2912 keer gelezen