Boekrecensie | James’ Geheim – Marijke Vos

Boekrecensie | James’ Geheim – Marijke VosJames' Geheim door Marijke Vos
Serie: Ridgewood Hall #3
Verschenen: 13 december 2022 bij HarperCollins Holland
Format: E-book, aantal pagina's: 220
Genre: Contemporary, Historisch, Roman

1905

James kan de wending die zijn leven heeft genomen amper geloven. Hij vlucht het Londense nachtleven in en onttrekt zich aan zijn nieuwe verantwoordelijkheden. Dan maakt hij een desastreuze fout. Wanneer hij uit onverwachte hoek een aanbod krijgt dat zijn problemen kan oplossen, heeft hij geen andere keuze dan het te accepteren. Ook al betekent dat het opgeven van zijn vrijheid én… een kans op ware liefde.

Ruim 100 jaar later

Iris leeft het snelle leven. Ze heeft een goede baan, veel vrienden en aan mannelijke aandacht geen gebrek. Wanneer er twee achternichten opduiken met een mysterieus verhaal over haar familiegeschiedenis, heeft ze daar dan ook weinig zin in. Als Iris noodgedwongen pas op de plaats moet maken, leert ze dat je soms mag leunen op anderen en dat liefde je simpelweg overkomt, juist als je het niet verwacht.

Ridgewood Hall trilogie

In mijn recensies van Edwards Keuze en Daniels Belofte kon je al lezen dat ik aangenaam verrast was door Marijke Vos’ eerste (deels) historische boeken. Inmiddels is ook het derde deel in de trilogie verschenen: James’ Geheim. Gaan we in dit slotdeel er eindelijk achter komen wat er precies is gebeurd met Ridgewood Hall? Wat voor geheimen heeft James allemaal op zijn kerfstok? En hoe zou Marijke Vos de trilogie afsluiten? Dit ga ik natuurlijk niet verklappen, maar ik ga je wel vertellen wat ik van dit derde en laatste deel in de Ridgewood Hall trilogie vond.

James' Geheim - Marijke Vos

James’ Geheim

In James’ Geheim lezen we het verhaal vanuit de perspectieven van James Bellamy in 1905 en Iris Bellamy in het heden. En trouwens ook af en toe vanuit het perspectief van Genevieve, vergeet ik bijna te zeggen. Daniels Geheim eindigde met een goede cliffhanger, want we lazen dat Iris al bellend geschept werd door een auto. Ook wat betreft James waren we in spanning achtergelaten, want wat in hemelsnaam hield Oswald Parker hem boven het hoofd? Welk geheim had James zo wanhopig gemaakt?

Ontrafelen van een mysterie

Hoewel we James’ Geheim vanuit James en Iris lezen, zien we de andere personages (al is het in sommige gevallen slechts kort) ook nog terug. Dat is zeker iets waar ik op hoopte bij een afsluitend deel van deze trilogie. Boek na boek heb ik de personages in mijn hart gesloten, en ik wilde ook graag op een goede manier afscheid van ze nemen.

Het verhaal van Iris was heel herkenbaar. Na het ongeluk trapt haar lichaam op de rem en is het duidelijk dat ze richting een burn-out gaat als ze geen ander werk zoekt. Gelukkig moet ze van de dokter rust nemen en kan ze samen met Flora verder onderzoek doen naar hoe het nou precies zit met de nalatenschap van hun overgrootouders. Ondertussen ontrafelt zich ook het mysterie rondom James en hoe hij toch aan een vrouw en kinderen is gekomen, en waarom er maar zo weinig over bekend is. Een onthulling richting het einde van hoofdstuk 20 vond ik overigens wel iets té toevallig, haha. Maar ik vergeef het je hoor, Marijke.

James' Geheim - Marijke Vos

Mooi afgesloten geheel

James’ Geheim is het deel dat de Ridgewood Hall trilogie compleet maakt. Het deel dat de laatste eindjes aan elkaar knoopt en er een mooi afgesloten geheel van maakt. Ik denk dat dit misschien zelfs wel mijn favoriete deel in de trilogie is. Qua verhaal in het heden heb ik denk ik het meest genoten van Flora en haar avontuur met Jackson in Edinburgh. En in het verleden heb ik het meest genoten van James’ verhaal. Misschien ook wel omdat zijn verhaal juist extra gelaagd is en zijn karakter complexer dan die van Edward en Daniel. Maar ik heb absoluut van de trilogie als geheel genoten. Van de perfect op elkaar aangesloten wisselingen tussen heden en verleden. Van de manier waarop vriendschap en liefde centraal wordt gesteld. En van de heerlijke schrijfstijl van Marijke Vos.

Marijke Vos begon met een behangrol vol plotpunten en tijdlijnen, en die tijd en moeite zie je terug in de gehele Ridgewood Hall trilogie. Met James’ Geheim sluit ze de verhalen van de gebroeders Bellamy en hun nazaten op mooi wijze af. Een tevreden gevoel overheerst bij het (digitaal) dichtslaan van het boek. Of je nou van geschiedenis houdt of niet: als haar schrijfstijl je eerder goed is bevallen, dan ga je ongetwijfeld ook genieten van de Ridgewood Hall trilogie. Ik vind het jammer dat ik inmiddels de laatste letter heb gelezen en de serie nu definitief afgelopen is.

Houd jij van historische romans?

Deze post is al 1046 keer gelezen