Boekrecensie | Naar de Noorderzon – Mienke Fijen

Naar de Noorderzon - Mienke Fijen
Boekrecensie | Naar de Noorderzon – Mienke FijenNaar de Noorderzon door Mienke Fijen
Serie: Weg van jou #1
Verschenen: november 2021 bij Uitgeverij Hartklopper
Format: Paperback, aantal pagina's: 249
Genre: Feelgood, Roman

Het leven van Annabelle oogt als het perfecte plaatje. Ze heeft een erg aantrekkelijke en succesvolle echtgenoot, drie prachtige kinderen, een schitterende villa, een fijne baan en een hele toffe hobby: natuurfotografie. Als haar vader wordt getroffen door een hartinfarct en ze er diezelfde dag achterkomt dat haar echtgenoot het niet zo nauw neemt met de huwelijkse trouw, is dat het begin van een ellendige periode waarin haar volmaakt ogende leven drastisch wordt opgeschud. Ze cijfert zichzelf weg en raakt langzaamaan uitgeput. Annabelle snakt naar rust om haar leven te overzien en alles op een rijtje te zetten. Juist op dat moment komt er een uitnodiging uit de lucht vallen die ze niet kan weigeren; een uitgelezen kans om haar geliefde hobby uit te oefenen in een land dat zich er bij uitstek voor leent. 'Naar de noorderzon – Weg van jou' is het meeslepende debuut van Mienke Fijen, waarin je door Annabelle wordt meegenomen op reis naar Noorwegen met haar prachtige natuur. Diverse flashbacks zorgen ervoor dat het verleden van Annabelle wordt ontrafeld, maar wat gaat de toekomst haar brengen? Kan ze kiezen voor haar eigen geluk?

Een nieuwe auteur

Mocht je denken: Mienke Fijen, wie is dat? Dan kan ik het je niet kwalijk nemen. Dat was namelijk ook mijn gedachte toen ik zomaar een mailtje van haar kreeg met de vraag of ik haar tweede boek wilde proeflezen. Lang verhaal kort: het bleek een match made in heaven en als dank stuurde ze mij haar debuutroman toe: Naar de Noorderzon. Fotografie (mijn hobby), Noorwegen (waar ik in 2019 verliefd op ben geworden) en een feelgoodroman in één. Dat kan alleen maar goed worden, toch?

Naar de Noorderzon - Mienke Fijen

Naar de Noorderzon

Naar de Noorderzon draait om Annabelle, ook wel Bella genoemd. Een moeder van drie kinderen en getrouwd met Bart. Er zijn eigenlijk drie tijdspannes waarover je leest. Bella als twintiger, op vakantie in Spanje. Bella, terwijl ze net moeder is van haar eerste kindje. En Bella in het heden, als veertiger, bedrogen en helemaal uitgeblust.

Op naar Noorwegen

Het verhaal neemt je mee naar het prachtige Noorwegen. De locaties die in het boek benoemd worden heb ik zelf niet bezocht, maar de omschrijvingen zijn zo levendig dat het niet moeilijk voor te stellen is hoe prachtig en rustgevend het daar is. Maar bovenal heb ik genoten van het verhaal van de personages. Het is niet moeilijk om verliefd te worden op Morten, of zelfs Bart, toen Bella hem net leerde kennen. In Naar de Noorderzon leef je mee met Annabelle, en ga je helemaal in haar gevoelens op.

Naar de Noorderzon - Mienke Fijen

Kon nog beter

Redactioneel had Naar de Noorderzon nog iets meer onder de loep genomen worden, en ook ben ik niet helemaal fan van het lettertype dat de uitgeverij heeft gekozen. Zo zou ik er bijvoorbeeld voor gekozen hebben om stukken uit het verleden van meer dan één hoofdstuk niet schuingedrukt te drukken, maar aan te duiden met een term zoals heden of verleden. Gelukkig is de inhoud heerlijk en dát is het belangrijkste.

Ik kan wel zeggen dat Mienke er een fan bij heeft, en dat ik óók heb genoten van het los te lezen vervolg dat medio november uit zal komen bij Uitgeverij Hartklopper. Naar de Noorderzon neemt je mee in het bewogen leven van Annabelle en neemt je mee op vakantie naar Spanje en op reis naar Noorwegen. De spanning tussen de personages is voelbaar en je wilt graag weten hoe het verhaal zal gaan eindigen. Welke keuze gaat Annabelle maken? Read it, and find out!

Kende jij Mienke Fijen al?

Deze post is al 849 keer gelezen