Boekrecensie | Zij die vecht – Roni Loren

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten m.b.t. de voorgaande delen.

Boekrecensie | Zij die vecht – Roni LorenZij die vecht door Roni Loren
Serie: Long Acre #3
Verschenen: 1 september 2020 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 366
Genre: Contemporary, New Adult

Tijdens het gala van de seniors van Long Acre High School kwamen bij een schietpartij veel studenten om het leven. Slechts een kleine groep wist te overleven. Twaalf jaar later wordt er een documentaire gemaakt over de schietpartij en komen de overlevenden terug naar Long Acre.

Taryn verloor haar jongere zusje bij de schietpartij, maar niemand weet dat het haar schuld is dat ze overleden is. Ze kan de ingrijpende gebeurtenis niet vergeten en ze kan zichzelf al helemaal niet vergeven.

Shaw Miller werd als broer van de schutter op Long Acre High School door iedereen herinnerd aan de gebeurtenis. Hij besluit zijn leven om te gooien: hij verandert zijn uiterlijk, zijn naam en zijn leven. Zo staat niets hem in de weg om opnieuw te beginnen… denkt hij.

Op naar deel drie

Waar ik het eerste deel nog niet supersterk vond en het teveel om seks draaide, wist het tweede deel bij absoluut te overtuigen om verder te lezen. En na het lezen van dit derde deel? Weet Roni Loren met Zij die vecht de kwaliteit van Hij die blijft vasthouden? Daar kom je alleen maar achter door deze recensie te lezen, haha.

Zij die vecht - Roni Loren

Zij die vecht

In elk boek staat een andere overlevende van de Long Acre shooting centraal. Daarbij zijn het liefdesverhalen en is er in deze boeken voor gekozen te schrijven vanuit het vrouwelijk en mannelijk perspectief. In Zij die vecht draait het om Taryn en Shaw. Taryn hebben we al leren kennen in Zij die ontkomen en Hij die blijft. Een personage waar ik enorm nieuwsgierig naar was, want hoe zit het nou precies met haar schuldgevoel jegens haar zusje? En met haar onderzoek naar sociopaten? Shaw is de broer van één van de schutters en wordt hier nog altijd op aangekeken. Wanneer hij Taryn leert kennen gebruikt hij dan ook een andere naam… Waar Taryn ervoor heeft gekozen om haar leven te wijden aan het voorkomen van school shootings, heeft Shaw er juist voor gekozen om alles achter te laten wat te maken heeft met zijn verleden. Wat voor effect zal dat hebben?

Absolute favoriet

Kijkend naar de eerste drie delen in de serie is dit absoluut mijn favoriet. Dit boek is wat ik voor ogen had toen ik de omschrijving van de Long Acre-serie las. De invloed die de shooting nog op de levens heeft van de overlevenden en de familie is enorm interessant. In dit boek lees je vooral ook veel over het beeld dat andere mensen (en media) hebben van overlevenden en op familie van de schutter, en welke moeilijkheden dit oproept. Zeker als een overlevende en een familielid verliefd op elkaar worden. Maar ook hoe je zowel op een negatieve als positieve manier kunt omgaan met zo’n ingrijpende levenservaring.

Zij die vecht - Roni Loren

Zwaar, maar toch luchtig

Zij die vecht is prachtig geschreven in een mix van romantiek en tragedie, met een vleugje humor. Ik heb enorm meegeleefd met de personages doordat de schrijfster in dit deel veel dieper is gegaan en de shooting ook veel zwaarder aanvoelt in dit verhaal. Toch is alles met vlotte pen geschreven waardoor je makkelijk door het verhaal heen vliegt. Zij die vecht raakt je en laat je anders kijken naar diverse personages – en misschien wel de wereld. Met tranen in mijn ogen heb ik dit boek dichtgeslagen.

Zij die vecht is van de eerste drie delen in de Long Acre-serie mijn absolute favoriet. Dit is wat ik voor ogen had bij het lezen van de omschrijving van deze serie. Zij die vecht is nog meer gefocust op de gevolgen en het omgaan met de shooting. Maar door de aard van het werk van Taryn ook op het voorkomen van shootings in de toekomst. Bijzonder hierbij is ook het perspectief van de broer van de schutter, wiens leven op een andere manier tot hel gemaakt is. De verdieping, de vlotte schrijfstijl en de prachtig uitgeschreven personages maken dat ik genoten heb van dit boek en met veel plezier uitkijk naar het vierde en laatste deel: Hij die vasthoudt.

Lees alle delen in de serie:

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Zomer & Keuning in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.