Boekrecensie | Wat als het wel werkt? – Roni Loren

Wat als het wel werkt - Roni Loren

Boekrecensie | Wat als het wel werkt? – Roni LorenWat als het wel werkt? door Roni Loren
Serie: Say Everything #2
Verschenen: 7 juli 2022 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 367
Genre: Contemporary, Roman

De wereld is eng. Tenminste voor horrorschrijfster en true crime podcaster Andi Lockley, die aan een angststoornis leidt en niet openstaat voor de liefde. Ex-brandweerman Hill Dawson is tijdens een reddingsoperatie zijn been verloren en weet sindsdien niet meer wat hij wil met zijn leven. Het helpt niet dat hij wordt afgeleid door zijn knappe buurvrouw Andi. Dan wordt er ingebroken bij Andi, en komt hij in actie. Langzaam ontstaat er iets tussen hen, maar kan Andi haar angst aan de kant zetten?

Must buy author

Roni Loren begint inmiddels echt een auteur te worden waarvan ik alles lees. Het begon met de vierdelige Long Acre-serie die ik verrassend goed vond. Vervolgens kwam ze met een serie waarvan de covers mij eigenlijk totaal niet aanspraken, maar toch pakte ik Wat als jij het bent? op. Ook dit eerste deel in de Say Everything-serie wist mij enorm te verrassen. Dus nu is het tijd voor Wat als het wel werkt? Zal deze net zo goed bevallen?

Wat als het wel werkt - Roni Loren

Losstaand vervolg

Wat als het wel werkt? is een indirect vervolg op Wat als jij het bent? Net als in veel series populair is op dit moment heeft dit verhaal een nieuwe hoofdpersoon, maar deze hebben we al als bijpersonage leren kennen in het vorige deel. Geheel zonder spoilers lees je dit boek dus niet, want je komt erachter hoe het verder gaat met de personages uit Wat als jij het bent? Gewoon bij deel één beginnen dus, dan haal je het meeste plezier uit deze serie.

Wat als het wel werkt?

In Wat als het wel werkt? draait het om Andi, de excentrieke vriendin van Holly uit deel één, en om nieuwe personage Hill. Andi is horrorschrijfster (met een liefde voor horrorfilms) en maakt podcasts met de titel Wat kunnen we hiervan leren? Tot het panische af probeert ze zichzelf te beschermen. Pepperspray, belletjes voor het raam, niets is te gek. Hill is een voormalig brandweerman, uit de running geraakt na een ongeluk on the job, waarbij hij zijn onderbeen is verloren. Deze buurman en buurvrouw hebben beiden te maken met demonen uit hun verleden. Kunnen ze deze – misschien wel samen – overwinnen onder het genot van een lekker hapje en een horrorfilm?

Wat als het wel werkt - Roni Loren

Trauma’s overwinnen

Hoewel ik even moeilijk in Wat als het wel werkt? kwam, durf ik niet te zeggen dat dit aan het boek lag. Op dat moment had ik hoofdpijn, dus het zou ook zomaar kunnen dat het daaraan ligt. Al snel zat ik er lekker in en bleef ik ook lekker doorlezen. Andi en Hill zijn allebei interessante personages die beiden een trauma hebben te overwinnen. Hoewel ik op sommige momenten de vooruitgang misschien nét iets te snel vond gaan bij Andi, moet ik ook zeggen dat ik de ontwikkelingen van haar trauma juist enorm goed vind neergezet. Dat zit hem in de kleine dingen die Roni Loren benoemt waardoor het trauma echt zichtbaar is. Richting het einde volgt een interessante twist welke het verhaal mooi rond maakt.

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat Roni Loren in het rijtje komt te staan van auteurs waar ik blind een nieuw boek van zou kopen. Ik heb genoten van Wat als het wel werkt? waarin de personages toch net weer even anders zijn dan het gemiddelde hoofdpersonage. Dit maakt dat haar verhalen iets unieks hebben, en deze thema’s worden ook nog eens goed neergezet. Het verhaal zit ook dit keer weer goed in elkaar en ik heb met plezier over Andi en Hill gelezen. O, ennuh, Hill mag wel even wat recepten doorsturen. Die kan ik namelijk héél goed gebruiken. Je merkt dat tegen het einde wordt toegewerkt naar een derde hoofdpersoon in de Say Everything-serie: Eliza. Ik kijk dan ook uit naar het derde deel in deze serie.

Van welke auteur koop jij blind nieuwe boeken?

Of koop het boek bij Libris of Boekenwereld

Deze post is al 699 keer gelezen