Filmrecensie | Last Christmas (2019)

Releasedatum: 7 november 2019 (NL)
Regisseur: Paul Feig
Cast: Emilia Clarke, Henry Golding, Emma Thompson, Michelle Yeoh, Boris Isakovic
Tagline: Sometimes you just gotta have faith
Genre: Komedie | Drama | Romantiek | Kerstfilm
Kijkwijzer: 9+ (Angst, Grof taalgebruik)

De jonge, losbandige en soms wat humeurige Kate (Emilia Clarke) is niet tevreden over haar leven. Niet alleen vanwege de zware periode die ze heeft doorstaan, maar ook door het irritante gerinkel van de belletjes aan haar schoenen – zij werkt namelijk als elf in een kerstwinkel die het hele jaar door open is. Tom (Henry Golding) lijkt te mooi om waar te zijn als hij haar leven binnen komt lopen en hij door de muur die Kate om zich heen gebouwd heeft heen lijkt te breken. Terwijl Londen zich klaarmaakt voor de mooiste tijd van het jaar, lijkt niks goed te gaan voor deze twee, maar soms moet je de gewoon naar je hart luisteren… en een beetje ‘faith’ hebben.

De muziek van George Michael is prominent aanwezig in Last Christmas, waaronder natuurlijk ook de bitterzoete kerstklassieker waar de film haar naam aan ontleent. Daarnaast zal in deze film ook nog nooit eerder uitgebracht materiaal te horen zijn van deze legendarische artiest, die gedurende zijn succesvolle carrière meer dan 115 miljoen albums verkocht heeft en tal van hits gescoord heeft.

Last Christmas

Tijdens de trailer van Last Christmas moest ik al zoveel lachen, dat ik Last Christmas wel op mijn lijst Bioscoopfilms waar ik naar uitkijk moest zetten. Ik zei toen: “Aaaah dit gaat waarschijnlijk gewoon dé kerstfilm van 2019 worden. Leuke setting, leuke acteurs; dit gaat een hele leuke film worden.” Op 29 november was het zover, ik zou naar de bioscoop. Maar toen moest de vriendin waar ik mee zou gaan helaas afzeggen. Gezien we de kaartjes al hadden besteld, gaf ze haar kaartje aan mijn vriend en werd de girls night out een date night. Wat ik van de film vond lees je nu.

Het verhaal

Last Christmas gaat over Kate (Emilia Clarke). Kate werkt in een kerstwinkel als elf, komt uit Joegoslavië, houdt van zingen en is een tijdje ziek geweest. Hoe dit in elkaar zit wordt in het begin een beetje vaag gehouden, dus doe ik dit ook. Tegenwoordig is ze te losbandig – drinkt veel, flirt veel, en denkt weinig aan anderen – om lang bij haar vrienden te mogen blijven logeren. Dus hopt ze van huis naar huis. Bij haar ouders aankloppen is het láátste dat ze wil. Dan ontmoet ze een leuke jonge man die haar anders naar het leven leert te kijken.

Last Christmas still

George Michael

Gezien Last Christmas veel gepromoot is rondom de muziek van George Michael, dacht ik dat dit een grote rol zou spelen in de film. Net zoals de film Yesterday duidelijk om de muziek van The Beatles draait. In werkelijkheid blijkt zijn muziek veel gebruikt te worden, en is Kate fan van George Michael. Maar het speelt absoluut geen boventoon. Eigenlijk is het een leuke bijkomstigheid en ondersteunend aan het verhaal.

Humor en tranen

Last Christmas gaat vol humor van start en we lagen dan ook regelmatig dubbel door de klunzigheid of leuke (re)acties van Kate. Ik heb Emilia Clarke inmiddels al vaker in dit soort rollen gezien, en daar is ze simpel gezegd erg goed in. Ook de chemie met haar tegenspeler Henry Golding zorgt voor zwijmelmomenten. Maar vergeet niet om zakdoekjes mee te nemen. Want in de tweede helft van de film begonnen mijn ogen ietwat te lekken. En dat ging maar door. Zowel door prachtige alsook bitterzoete scènes. Wat heb ik genoten van Last Christmas.

Last Christmas still

Bijpersonages

Dat haar familie uit Joegoslavië komt en haar moeder gespeeld wordt door Emma Thompson leverde bij mij even een frons op. Maar dit kwam puur doordat Emma Thompson zo’n bekende actrice is, die overduidelijk altijd netjes Engels praat. Ze spreekt echter overtuigend met accent. Ook andere bijpersonages en verhalen zijn leuk neergezet, zoals met Santa en haar Boy (kijk de film en je snapt wat ik bedoel, haha).

Last Christmas is geen simpele romantische komedie in kerstsferen. De film bevat een mooie boodschap en weet te verrassen. Maar het zou natuurlijk geen romantische komedie zijn zonder veel komedie en romantiek. Heerlijk! Het acteerwerk is goed, het script ook. Het is gewoon op en top genieten.

Ga jij Last Christmas dit jaar nog kijken?

Deze post is al 1890 keer gelezen