Boekrecensie | Het negende huis – Leigh Bardugo

Het negende huis - Leigh Bardugo
Boekrecensie | Het negende huis – Leigh BardugoHet negende huis door Leigh Bardugo
Serie: Alex Stern #1
Verschenen: 3 september 2020 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 491
Genre: Fantasy

Alex Stern heeft altijd geesten kunnen zien, maar ze had nooit verwacht dat die gave nog eens van pas zou komen. Als ze na een jeugd vol angsten een beurs krijgt om aan de prestigieuze Yale-universiteit te studeren, is ze stomverbaasd. Waarom wordt uitgerekend zij uitgenodigd? Het antwoord blijkt al snel: vanwege haar gave. Op Yale maken acht geheime genootschappen de dienst uit. Ze opereren vanuit de schaduwen, waar ze rituelen uitvoeren die de wereld naar de hand van de elite zetten. Om hun activiteiten veilig en geheim te houden, bestaat Het negende huis. Een negende genootschap dat de taak heeft de geesten op afstand en de levenden veilig te houden.

Als het lijk van een neergestoken meisje wordt gevonden, komt Het negende huis direct in actie. De genootschappen ontkennen elke verantwoordelijkheid, maar Alex heeft haar twijfels. Ze gaat op onderzoek uit en hoe dichter ze bij de waarheid komt, des te groter wordt het gevaar. Alex wordt in de gaten gehouden en de geesten worden steeds agressiever. Als haar mentor – de leider van Het negende huis – verdwijnt, is de chaos compleet. Hoe kan Alex zich verweren tegen een onzichtbare vijand die overal tegelijkertijd lijkt te zijn?

Leesclub

Op het moment dat ik Het negende huis van Leigh Bardugo oppakte had ik nog slechts één boek van haar gelezen. Toch is de naam Leigh Bardugo zo bekend dat ik zonder twee keer te kijken een boek van haar zou oppakken. Daarnaast was het boek ook gekozen voor mijn leesclub The Awesome Book Club. Tijd dus om erin te duiken en jullie te laten weten wat ik van het verhaal vond.

Het negende huis - Leigh Bardugo

Het negende huis

Het negende huis speelt zich af op het beroemde Yale en draait om student Alex Stern. Alex heeft altijd al geesten – zogenaamde Grijslingen – kunnen zien, al werd ze hiervoor als kind voor gek verklaard. Toch is deze gave de reden dat ze een volledige studiebeurs krijgt, en een uitnodiging voor een magisch genootschap dat andere magische genootschappen in het gareel moet zien te houden. En Alex? Die moet de geesten op afstand houden. Maar enkele verdachte gebeurtenissen doen Alex wantrouwen en gaat op onderzoek uit. Het verhaal wordt grotendeels beschreven vanuit het perspectief van Alex in het heden, en vanuit het perspectief van de vermiste Darlington in het verleden.

Middenin het verhaal

Wanneer Het negende huis begint wordt je middenin het verhaal gegooid. Alex is gewond, er zijn mensen dood, en je hebt geen idee wat er aan de hand is. Vervolgens begint het verhaal vanaf het begin en wordt het verhaal langzaam opgebouwd. Daardoor kwam ik helaas behoorlijk lastig in het verhaal. Het is een dik boek en er wordt een compleet nieuwe wereld uiteen gezet. Dit betekent ook dat er veel uitgelegd wordt en dit is soms een beetje overweldigend. Daarnaast haalt de vele uitleg met regelmaat de vaart uit het verhaal en blijven de verschillende genootschappen soms toch nog wat onduidelijk.

Het negende huis - Leigh Bardugo

Waar gaat het heen?

Vanaf de tweede helft van Het negende huis wordt het tempo langzaamaan wat verhoogd. Pas dan merk je langzaam maar zeker ook waar het verhaal echt heen gaat. Voordeel is dat het soort verhaal voor mij compleet nieuw was en had daarom voor mij vele onverwachte wendingen. Dit vond ik erg leuk want daardoor was het vernieuwend en spannend. Het leest eigenlijk als een detective waarbij steeds meer ontrafeld wordt en je naar de grootse ontknoping toewerkt.

Wat ik overigens erg leuk vind is dat ook Nederland weer een rol speelt in het boek. Niet fysiek, maar wel genoemd. Leigh Bardugo doet dit vaker in haar boeken, dus ik vermoed dat ze iets met Nederland heeft.

Hoewel ik wat moeilijk in Het negende huis kwam, heb ik uiteindelijk wel van het verhaal genoten. Des te dichter ik bij de ontknoping kwam des te moeilijker vond ik het zelfs erg moeilijk om het boek weg te leggen. Toch was deze magische fantasy horror detective niet helemaal mijn ding, maar wanneer die genres tezamen wél jouw ding zijn, dan ga je echt genieten van dit boek. Een tweede boek vind ik eigenlijk niet nodig, maar nu ik dit eerste deel heb gelezen zal ik hoogstwaarschijnlijk het tweede deel ook gewoon oppakken.

Lees meer van Leigh Bardugo:

Volg Reviews & Roses op Facebook & Instagram

Deze post is al 1278 keer gelezen