Categorieën: Films / Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Filmrecensie | Avengers: Endgame (2019)

Avengers Endgame still
Deze recensie bevat spoilers – onder spoilertags – voor Endgame, deze zijn alleen te zien als je de spoiler tags opent! Deze recensie kan wel openlijk spoilers bevatten van alle Marvelfilms die hiervoor zijn uitgekomen.

Avengers EndgameTitel: Avengers: Endgame
Releasedatum: 24 april 2019 (NL)
Regisseur: Anthony Russo, Joe Russo
Cast: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Don Cheadle, Paul Rudd, Brie Larson, Karen Gillan, Tessa ThompsonDanai Gurira, Taika Waititi, Gwyneth Paltrow, Josh Brolin, View Spoiler ».
Tagline: Nothing can prepare you for the end.
Genre: Actie | Avontuur | Fantasy | Sci-fi
Kijkwijzer: 12+ (Geweld, Angst)

Na de gebeurtenissen in ‘Infinity War’ hebben de superhelden een grote tik gekregen. Hun gezamenlijke vijand Thanos is erin geslaagd om alle Infinity Stones te bemachtigen en heeft daarbij de helft van al het leven uitgewist. De overlevende helden, en met name de Avengers, hebben echter weinig tijd om te rouwen om hun vrienden en familie.

#DontSpoilEndgame

Hoe begin je aan een recensie van een film waarbij álles dat je erover zou willen zeggen, een spoiler is? Avengers: Endgame is denk ik wel de meest geanticipeerde film van 2019. Ik kijk altijd uit naar MARVEL films, maar nog nooit zo erg als naar Endgame. Spoilers heb ik succesvol ontweken. Ik heb er nog over gedacht om eenmalig een recensie te schrijven van slechts één zin. Maar dat vond ik toch ook weer niet kunnen, haha. Hoewel ik de recensie normaal gesproken binnen 24 uur na het kijken van de film schrijf, heb ik deze film eerst even laten bezinken. Nu, een paar dagen later, kan ik denk ik een wat langere recensie schrijven – uiteraard met spoilertags zodat je geen spoilers tegenkomt – waarin ik onder woorden kan brengen wat ik ervan vond. Ik denk overigens dat de halve tekst uit spoilertags gaat bestaan. Maar, hier gaan we!

Het einde van een tijdperk

Je merkt aan alles dat Avengers: Endgame een einde is van een tijdperk. Niet alleen omdat dit is aangekondigd voor de film, maar ook omdat enkele acteurs View Spoiler », net als Hugh Jackman afscheid nam van zijn personage Wolverine, hadden aangekondigd te stoppen met het spelen van diens personage. Dit hebben ze op een werkelijk prachtige manier in de film verweven. View Spoiler »

Avengers Endgame still

Voor de fans

Maar het is niet alleen dat. Je merkt ook aan alles dat Avengers: Endgame een tribute is voor de fans die jarenlang hun steun hebben gegeven aan het MCU (Marvel Cinematic Universe). Drie uur lang worden we ondergedompeld in sentiment, knipoogjes en letterlijke bedankjes. De vormgeving van alles, niet alleen de film zelf, maar ook de introductie en de aftiteling, zijn fantastisch View Spoiler ». Ze hebben werkelijk alles op alles gezet om er een feestje / waardig afscheid van een tijdperk van te maken. View Spoiler » Zo zijn er trouwens meerdere personages die we op de één of andere manier toch nog eventjes terugzien. Het voelt eigenlijk een beetje als een tv-serie die na ontelbaar veel seizoenen afscheid neemt, en nog heel wat cameo’s weet te regelen voor de laatste aflevering. Ontzettend leuk.

Zo-veel-personages

Van sommige personages vond ik het jammer dat ze weinig schermtijd kregen in Avengers: Endgame. Maar hallo, heb je wel gezien uit hoeveel personages dit universum bestaat?! Het was natuurlijk onmogelijk om iedereen evenveel tijd te geven. En niet te vergeten, na Infinity War was de helft van de populatie, en daarmee de helft van de cast, uitgewist. Van een deel ervan krijgen we gelukkig nog meer films in de toekomst. Zo komt in juli bijvoorbeeld de nieuwe Spider-Man film uit. Volgt in 2021 ook een nieuwe Doctor Strange film. En zelfs een nieuwe Guardians of the Galaxy film. Het universum gaat dus gewoon door met de personages die we wat later hebben leren kennen.

Of we personages als View Spoiler » nog weer ergens tegen gaan komen: geen idee! En natuurlijk was de rol van View Spoiler » véél te klein. Ik hou van zijn personage. Ik had trouwens verwacht dat de rol van View Spoiler » véél groter zou zijn. Maar stiekem ben ik ook wel blij dat dat niet het geval was. View Spoiler ». O, en mocht je ergens in de tweede helft van de film hebben gedacht: Who’s that kid?! Klik dan hier voor het antwoord.

Avengers Endgame still

En dan dit nog

Toch moet ik ook zeggen dat juist omdát Avengers: Endgame zo specifiek voor de fans is gemaakt en een einde van een tijdperk inluidt, de film op het tweede gezicht minder sterk is dan eerdere films in het MCU. Er zitten prachtige scènes in, werkelijk prachtig. Maar er zitten ook scènes in die – hoewel belachelijk grappig voor de fans – misschien ook wel iets over de top zijn. Ze nemen zichzelf op dat vlak – View Spoiler » – niet bepaald serieus, en verliezen hierdoor ietwat geloofwaardigheid. Grappen hebben altijd in de films gezeten, en dat siert ze; het is één van de dingen waardoor ik van de films ben gaan houden. En hoewel ik werkelijk keihard gelachen heb omdat het zo grappig was, kon ik het niet allemaal serieus nemen.

Avengers: Endgame is een prachtige film. Het einde van een tijdperk, maar tegelijkertijd ook het begin van een nieuwe. Endgame is gemaakt voor de fans die jarenlang hebben genoten van de films in het MCU; We worden ook letterlijk bedankt voor alle tijd die we in het fandom hebben gestoken. Ondanks ze hier misschien net iéts te veel tijd en aandacht aan hebben geschonken bij het maken van de film, en ze zich op sommige momenten even niet serieus genoeg namen, was de film fantastisch.

Ik ben in lachen uitgebarsten en heb – letterlijk – gehuild tegen het einde. Net als velen van jullie ben ik opgegroeid met de films in het MCU. Ik heb jarenlang genoten van alle films en de personages. Endgame is een prachtige film, en zodra mijn vader bij is met alle films – hij moet geloof ik de laatste vier nog kijken – ga ik Endgame zeker met hem meekijken. Get ready for an emotional rollercoaster.

En, heb jij de spoiler tags al open kunnen klikken of moet je nog een bioscooptrip plannen?

Deze post is al 1890 keer gelezen