Boekrecensie | Duingras – Jackie van Laren

Duingras - Jackie van Laren

Boekrecensie | Duingras – Jackie van LarenDuingras door Jackie van Laren
Serie: Eilandliefde-serie #1
Verschenen: 19 februari 2018 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 246

Wende Freriks staat op een keerpunt in haar leven: ze is gestopt met haar opleiding en is totaal onverwacht gedumpt door haar vriend. In een opwelling boekt ze twee weken vakantie op een Waddeneiland, om het einde van haar relatie te verwerken en te bedenken wat ze nou eigenlijk wil met haar leven.

In Grote Vis, de enige strandtent op het eiland, raakt ze aan de praat met de eigenaar Axel en zijn beste vriend Vincent. De twee zijn tegenpolen: zo vrolijk en flirterig als surfer Vincent is, zo serieus en ontoegankelijk is Axel. Nu ze er toch is helpt Wende de twee her en der met een klusje, en al snel komt ze er dagelijks, raken ze echt bevriend en lijkt haar oude leven heel ver weg. Behalve oprechte vriendschap voelt Wende ook iets anders voor de stugge Axel, al wil ze daar nog niet te veel over nadenken nu haar nieuw verworven vrijheid net een beetje begint te wennen. Tot haar ex ineens voor haar neus staat en alles op zijn kop zet…

Duingras

Sinds ik het boek Vallen las van Jackie van Laren, ben ik fan van haar. Vallen was anders dan de gemiddelde roman, en dat beviel mij verrassend goed. Recent kocht ik ein-de-lijk ook de Q-serie – in de nieuwe cover – en hoop daar snel aan te kunnen beginnen. Maar ik heb eerst een start gemaakt met de eilandliefde-serie.

Eilandliefde-serie

De eilandliefde-serie heeft een bijzondere oorsprong. De boekenserie is namelijk gestart als een online verhaal op Facebook. Elke week publiceerde zij een hoofdstuk, waarbij zij een week voorliep op de lezers. Niet met het idee dat het een roman zou worden, maar om de bezoekers wat te lezen te geven. Kort daarvoor had ze namelijk wekelijks voorproefjes gepubliceerd voor haar roman Opstaan – het vervolg op Vallen – en de bezoekers misten deze leuke stukjes op Facebook.

Hooked!

Uiteindelijk is dat verhaal dus alsnog omgezet tot roman. En ik ben hooked! Duingras las héérlijk weg. In Duingras speelt Wende Freriks de hoofdrol. Na een mislukte relatie neemt ze een vakantie naar een waddeneiland. Dit levert voor mij als lezer best veel herkenning op. Ik woon al mijn hele leven in Friesland en heb door de jaren heen al meerdere eilanden bezocht. Beginnend met Schiermonnikoog tijdens het schoolreisje in groep 7 en 8. Ook kwamen steden als Groningen en Leeuwarden voorbij. Al denk ik dat het dorp Doornsteek verzonnen is.

Duingras - Jackie van Laren

Herkenbare schrijfstijl

Jackie van Laren heeft een hele duidelijke stijl. Deze is onder andere te herkennen aan de manier waarop zinnen zijn geformuleerd. Het zijn namelijk niet altijd perfect lopende, mooie zinnen. Ze zijn écht. Wat ik hiermee bedoel is dat er soms een “eh” staat, of dat wanneer een personage met de mond vol praat dit ook letterlijk te lezen is. Het is wat meer spreektaal. En dit past bij de schrijfstijl en de personages van Jackie van Laren. Wende is netjes en beschaafd. Axel is een botte boer en die praat ook zo.

Voorliefde voor botte boeren en rockers met een klein hartje

Wat mij inmiddels wel opvalt is de voorliefde van Jackie van Laren voor het type botte boer met klein hartje. Axel deed mij namelijk direct denken aan Roar uit Vallen en Opstaan. En ook haar liefde voor muziek zie je weer heel duidelijk terug in kenmerken van personages. Wat mij betreft geen probleem, ik vind het juist hartstikke leuk. Qua uiterlijk zouden Roar en Axel niet mijn type zijn, maar ze worden zo beschreven dat je in katzwijm valt voor hun innerlijk. Vincent vind ik trouwens ook geweldig. Ze zijn de hele tijd met z’n drieën, en dat voelt goed en natuurlijk aan. Ik vloog dan ook in een mum van tijd door het boek heen. Ook al heb je wel een stiekem vermoeden hoe het zal eindigen.

Duingras - Jackie van Laren

Intermezzo’s

In Duingras vind je ook af en toe Intermezzo’s. Een paar keer in het begin, en een redelijk aantal op het einde. De intermezzo’s zorgen ervoor dat we even vanuit een ander personage – en diens interactie met nog weer een ander personage – kunnen lezen dan Wende. Dit vond ik iets minder uitgewerkt. De intermezzo’s bestonden puur uit dialoog, zonder beschrijvingen eromheen. Hierdoor voelden deze stukjes plat en afstandelijk. Daar was ik dus wat minder fan van.

Duingras bewijst dat mijn vertrouwen in Jackie van Laren gegrond is. Vallen en Opstaan vond ik fantastisch en op basis daarvan dacht ik dat ál haar boeken wel iets voor mij zouden zijn. Dit geldt in elk geval zeker voor Duingras. Ik vloog er doorheen en ben gek op de personages. Blij ben ik dan ook, dat de eilandliefde-serie uit vier delen bestaat, en ik Stormwind al klaar heb liggen. Kom maar op met die dosis Vincent; ik ben benieuwd naar zijn verhaal.

P.s. de boeken kosten maar een tientje per stuk, dus ze zijn ook ideaal om te vragen voor Sinterklaas of Kerst!

Koop hier

Deze post is al 1497 keer gelezen