Boekrecensie | Thuiskomen – Jackie van Laren

Boekrecensie | Thuiskomen – Jackie van LarenThuiskomen door Jackie van Laren
Verschenen: 9 juli 2020 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 320
Rating: 3 Stars | Goodreads

Als twee singles elkaar bij een televisiespelletje ontmoeten, zet dit een reeks onverwachte gebeurtenissen in gang

Een fijn romantisch verhaal over liefde, familie en de behoefte aan geborgenheid

Freddy van Ee is een succesvol schrijfster die met haar twee katten in een schattig dijkhuisje in Amsterdam-Noord woont. Ze houdt er niet van om in de belangstelling te staan, maar laat zich toch door haar uitgeefster overtuigen om mee te doen aan een tv-spelletje. In het panel zit ook de beroemde Nick Jacobs, een van oorsprong Nederlandse countryzanger die vroeg in zijn carrière naar de VS is verhuisd en nu in Nederland is omdat zijn moeder zorg nodig heeft. Nick en Freddy vinden, vol verwondering, iets bij elkaar waarvan ze beiden niet hadden gedacht dat het nog zou kunnen.

De half-Surinaamse Odile Norton is opgevoed door haar alleenstaande moeder Serafina, die nooit heeft willen zeggen wie Odiles vader is. Wat Odile wel weet is dat het iemand was voor wie haar moeder meer voelde dan voor de stoet bedpartners die daarna volgde. Als Serafina ongeneeslijk ziek wordt, verbreekt Odile haar toch al slechte relatie en trekt bij haar moeder in. Samen kijken ze veel naar het tv-spelletje waarin Freddy en Nick meedoen. Het valt Odile op dat haar moeder een ongewone fascinatie heeft voor Nick; zal Serafina haar zwijgen nog doorbreken voordat het te laat is?

Even spannend

Ik ben gek op de boeken van Jackie van Laren. Toch vond ik het moeilijk om aan deze recensie van Thuiskomen te beginnen. Het probleem? Ik volg de schrijfster via sociale media. Hier heb ik in de loop van tijd enkele uitlatingen van haar gelezen die op mij helaas een negatief effect hadden. Het betreft uitlatingen over termen die wel en niet in recensies gebruikt zouden mogen worden, en hoe bloggers zichzelf eigenlijk geen echte recensenten zouden mogen noemen.

Het is jammer dat ze hier zo negatief over spreekt. Want naast blogger/recensent ben ik ook een fan van haar boeken. Zoals zij spreekt lijkt het dat ze dat even vergeten is. Ze valt hiermee namelijk tegelijkertijd – en hopelijk onbedoeld – haar fans af. Waarom dit benoemen? Omdat het helaas invloed heeft op mijn leeservaring, en omdat zo’n uitlating eens is gekomen vlak nadat mijn (overwegend positieve) recensie online was gegaan. Waarom dan toch deze recensie? Voor jullie. Omdat jullie mijn blog bezoeken om erachter te komen of een boek wel of niet iets is voor jou. En daar gaat het uiteindelijk om.

Thuiskomen - Jackie van Laren

Thuiskomen

Thuiskomen gaat over Freddy van Ee. Voor de goede orde: Freddy is een vrouw. Met die wetenschap lees je de eerste pagina van het boek hopelijk met wat minder verwarring dan ik, haha. Freddy is een schrijfster die je voor mijn gevoel kan vergelijken met Jackie zelf. Nou ken ik haar natuurlijk niet persoonlijk, maar op basis van haar internetpersoonlijkheid, krijg ik wel die indruk. Op aandringen van de uitgeverij komt Freddy in een panel te zitten van een tv-programma, waar ze de internationaal beroemde Nick leert kennen en compleet onverwacht: ze lijken het met elkaar te kunnen vinden.

Freddy is echter niet de enige hoofdpersoon in Thuiskomen. We lezen ook vanuit het perspectief van de half-Surinaamse Odile Norton. Wanneer we Odile leren kennen zit ze in een zeer giftige relatie, en heeft haar moeder, Serafina, haar nog altijd niet verteld wie Odiles vader is. Wanneer Odile bij haar moeder intrekt kijken ze elke avond naar het tv-programma waarbij Freddy in het panel zit. Dat deze twee werelden samen komen is een gegeven, maar hoe?

Waarom ik niet in het boek kwam

Ik kon dit keer helaas moeilijk in het verhaal komen. Thuiskomen wordt in weken geschreven, welke weer zijn onderverdeeld in hoofdstukken van Freddy en Odile. De weken staan voor de weken waarin de show op tv is. In het begin volgen de weken elkaar in rap tempo op. Hierdoor ging het voor mijn gevoel allemaal iets te snel en kon ik moeilijk een band krijgen met de personages. Gelukkig wordt dit beter naarmate het verhaal volgt, de hoofdstukken langer worden en de personages uitgebreider beschreven. Uiteindelijk heb ik hierdoor alsnog een band met de personages kunnen opbouwen.

Dat ik in het begin teveel het gevoel had dat de schrijfster zichzelf beschreef in de rol van Freddy van Ee, zorgde ook voor een klein oponthoud in het kunnen genieten van Thuiskomen; ik kon mij niet verliezen in de fictie omdat deze te dicht bij de werkelijkheid kwam. De Amsterdamse humor en woorden gingen een beetje aan mij voorbij, maar mogelijk ligt dat aan het feit dat ik Fries ben en mij er daardoor moeilijk in kan verplaatsen.

Thuiskomen - Jackie van Laren

Verhalen komen mooi samen

Mooi vind ik hoe de twee verhalen, die zover van elkaar af lijken te staan in het begin, uiteindelijk mooi rond worden gemaakt en het tv-programma hierin een centrale rol speelt. Vooral het verhaal van Odile sprak mij aan door de gelaagdheid van het verhaal van haar en haar moeder. En stiekem wist Jackie mij hierbij een traan te laten ontvallen. Ondanks dat ik moeilijk in het verhaal kwam, is Thuiskomen vlot geschreven en vlieg je er makkelijk doorheen. Hier en daar is het verhaal wel voorspelbaar, maar dat hoeft niet erg te zijn wanneer het origineel gebracht wordt. En origineel zijn de boeken van Jackie van Laren zeker. Extra leuk vind ik de cameo van enkele andere personages uit haar boeken. Dit is een leuke knipoog naar de lezers die ook haar andere boeken hebben gelezen, en kan ik enorm waarderen.

Hoewel ik het doodeng vind om nog recensies online te zetten van boeken van Jackie van Laren, zal ik de boeken absoluut blijven lezen en mijn mening erover blijven geven. Ik heb genoten van Vallen en Opstaan, en van Duingras en Stormwind. De Meisjesmagneet en Thuiskomen lagen mij helaas iets minder goed. Doordat het begin wat te snel verliep kwam ik wat moeilijker in het verhaal en miste ik de binding met de personages. Gelukkig kwam dit uiteindelijk nog, en heb ik vooral van het verhaal van Odile genoten.

Wat vind jij van de boeken van Jackie van Laren?

Deze post is al 1356 keer gelezen