Boekrecensie | Heel Me – Tahereh Mafi

Boekrecensie | Heel Me – Tahereh MafiHeel Me door Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #4
Verschenen: 19 april 2018 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 392
Genre: Dystopia, Young Adult

Juliette dacht dat ze had gewonnen.

Ze nam Sector 45 over, werd benoemd tot opperbevelhebber en heeft haar grote liefde aan haar zijde. Maar ze is nog steeds het meisje dat met één aanraking iemand kan doden – en alle wereldleiders houden haar zorgvuldig in de gaten. Wie zal ze zijn als het noodlot toeslaat? Kan ze zichzelf onder controle houden, of is haar verlangen naar macht sterker? En wat gebeurt er als ze een schokkende ontdekking over haar verleden doet?

Juliette probeert zich te schikken in haar nieuwe rol terwijl haar gave krachtiger, gevaarlijker, dodelijker is dan ooit.

Heel Me

Je kan het bijna niet hebben gemist: Heel Me, deel vier in de Touching Juliette-serie is deze maand verschenen bij Blossom Books. Deel vier? Ja, want hoewel de serie eerst als trilogie bedoeld was, besefte Tahereh Mafi dat het verhaal van Juliette eigenlijk pas net begonnen was en zag ze een vervolg voor zich. Niet één, er komen namelijk drie nieuwe boeken bij. Hiervan is Heel Me het eerste deel. Het verhaal pakt op, twee weken na het einde van Vertrouw Me.

Een nieuwe trilogie

Waar ik in mijn omgeving hoor dat velen het einde van Vertrouw Me ontzettend kut vonden, kan je in mijn recensie van Vertrouw Me lezen dat ik er heel anders tegenaan keek. Ik hou normaal gesproken niet van open eindes, maar ik was hier heel content mee. Ze hadden overwonnen, Juliette en Warner waren samen geëindigd – jup #TeamWarner – en de toekomst was open ter interpretatie.

Daarnaast zijn de eerste drie delen als trilogie in mijn ogen zo perfect, en werden ze met het boek beter. Wat als een nieuw deel dit perfecte zou schaden? Maar aan de andere kant: meer Juliette, Warner en al hun geweldige vrienden. Wie wil dat nou niet? Bij The Selection Series vond ik ook de originele trilogie het beste, maar ik heb ook genoten van de duologie die volgde. Gewoon omdat het plaatsvond in die wereld en je de personages waar je zo van bent gaan houden, weer terug ziet.

Heel Me - Tahereh Mafi

Een warm bad

Ik had via Epic Reads al de eerste hoofdstukken gelezen, en mijn angst leek tot dan toe ook helemaal ongegrond te zijn. Het voelde als een warm bad. Ik zag enkele van mijn favoriete personages weer terug en moest meteen lachen om een leuke situatie. Ja, je zit er direct weer goed in. Toen ik eindelijk het boek ontving ging ik dan ook met veel plezier direct verder.

Helaas zit er na dit begin wel even een dipje in. Het was voor mij een beetje saai met al dat politieke geneuzel. Ik zat te wachten op wat meer actie, en miste wat pit in het verhaal op dat moment. Gelukkig wordt het verhaal al snel weer beter. Niet perse dat er dan veel actie in zit, dat is een onderdeel dat toch vrij weinig aan bod komt in Heel Me. Maar het verhaal wordt wel interessanter door enkele nieuwe personages.

Ik miste wat personages

Wat betreft de oude personages miste ik Adam vooral ontzettend in dit boek. Na Vrees Me was zijn personage mij nogal gaan tegenstaan, maar in Vertrouw Me vond ik hem weer een leuker personage worden met de acceptatie van break-up met Juliette, en zijn nieuwe broer. Ik had veel meer van hem en Warner – en James – samen willen zien. Dit miste ik dus echt in Heel Me. Ook diverse andere personages zagen we in Heel Me bijna niet. Kenji was gelukkig wel nog steeds veel aanwezig. Wat is dat toch een heerlijk personage.

Heel Me - Tahereh Mafi

Vol antwoorden en plottwists

Waar ik echter content was met het einde van Vertrouw Me, blijkt nu ik Heel Me heb gelezen, dat ik toch nog wel ook wat vragen had. View Spoiler » Het verhaal zit vol antwoorden en onverwachte plottwists. Man, en dan dat einde… Mijn hart kan het echt niet aan dat we nog tot minstens maar 2019 moeten wachten voordat we weten hoe het verder gaat. Serieus, wat doet Tahereh Mafi ons aan?!

Na het herlezen van de gehele Touching Juliette-serie was ik helemaal klaar voor Heel Me. Ik was zelfs zo ongeduldig dat ik de eerste hoofdstukken – die online waren geplaatst – direct erna heb gelezen. En toen kon het wachten beginnen. Heel Me heeft na het begin even een klein dipje. Maar weet verder net zo interessant te zijn als voorgaande delen. Ook Heel Me wil je eigenlijk in één ruk uitlezen.

Het verhaal zit vol antwoorden en plottwists die je niet allemaal ziet aankomen. Ik heb genoten van zowel het perspectief van Juliette als van Warner en vond het heerlijk om te zien hoe het nu met ze gaat na het einde van Vertrouw Me. Het einde van Heel Me is ontzettend kut; in die zin dat het eigenlijk een geweldig geschreven einde is, maar mijn hart het niet aankan dat ik nog een jaar moet wachten voordat we weten hoe deze spannende cliffhanger zal aflopen. Let the waiting begin…

Deze post is al 2407 keer gelezen