Boekrecensie | Breek me – Tahereh MafiBreek me door Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #2
Verschenen: juni 2015 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 461
Genre: Dystopia, Young Adult

Hij zal mij vinden - Ik vind hem eerst

Hoop, denk ik steeds vaker, is een gevaarlijk, angstaanjagend iets.

In dit intense vervolg op Vrees me moet Juliette keuzes maken die haar leven voor altijd zullen veranderen. Ze zal een keuze moeten maken tussen wat ze wil en wat ze denkt dat juist is. Ze zal een keuze moeten maken tussen goed en kwaad. Ze zal moeten kiezen tussen vechten of vluchten. En misschien moet ze zelfs een keuze maken tussen haar hart – en het leven van Adam.

Breek me

Hoewel Vrees me eerst nog mijn vertrouwen moest winnen – wat het overigens al deed binnen de eerste twee hoofdstukken – was ik toen ik begon aan Breek me al helemaal verliefd op de serie. Kon de rest van de trilogie dit niveau vasthouden? Zou dit een nieuwe favoriete serie van mij worden? Ik hoopte het van harte. Want deel één had mij in zijn macht. Ik heb de boeken inmiddels allemaal al uit, maar deze recensie zal ik alleen ingaan op Breek me. O, en de recensie is door mijn enthousiasme weer iets langer geworden dan de bedoeling was.

Geen gewoon boek

Vrees me las ik in drie dagen, Breek me in de 36 uur erna. Dit is bijzonder. Waarom? Normaal lukt het mij om, als ik bijna een hele dag lees – met onderbrekingen om te eten en mijn blaas te legen e.d. – ongeveer 100 bladzijden te lezen. Maar dat is bij “gewone” boeken. Daar valt Breek me absoluut niet onder. Het boek hield mij zo ontzettend in de ban dat ik als een speer las. Ik begon op de zondag, en maandagavond na mijn werk las ik hem uit. Breek me heeft echter bijna 500 bladzijden, dus dat is echt een record dat ik nooit weer zal overtreffen. Eigenlijk zegt dit dus al genoeg over hoe geweldig dit boek is.

Breek me - Tahereh Mafi

Quotewaardige zinnen

Maar laten we het ook nog even over de inhoud hebben. De aparte schrijfstijl is nog altijd terug te vinden in dit tweede deel, al zul je zien dat het langzaam maar zeker afbouwt naarmate Juliette zekerder van zichzelf wordt. Er zitten werkelijk fantastische passages in en genoeg quotewaardige zinnen. Tahereh Mafi weet hoe ze moet schrijven en dit was niet eenmalig in Vrees me; misschien wordt het zelfs wel alleen maar beter. Naast dat Breek me meeslepend is, is er trouwens ook weer genoeg humor te vinden in dit boek – vaak dankzij bijpersonage Kenji.

Adam vs Warner

Het wordt Adam en Juliette niet makkelijk gemaakt om bij elkaar te zijn. Maar eerlijk gezegd begon ik ook wat aan Adam te twijfelen. In Vrees me was ik helemaal verliefd op hem, maar in Breek me breekt hij; hij is niet meer de sterke man die we in het eerste deel hebben leren kennen. Waar ik in Vrees me mij niet kon voorstellen waarom er in hemelsnaam een discussie was over Team Warner en Team Adam, merkte ik dat ik Warner in de eerste helft van het boek echt miste (gelukkig wordt dit in de tweede helft ruimschoots goedgemaakt). Steeds verder in het boek begon ik meer en meer in te zien hoe de teamvorming plaats kon vinden. In Breek me twijfelde ik echter nog wel voor welk team ik zou zijn. Adam was namelijk Juliettes eerste liefde, daar hoort ze toch bij te zijn en dus mee te eindigen? Maar Warner begon ook steeds aantrekkelijker te worden. Zeker ook omdat Adam als gebroken man gewoon minder leuk was om over te lezen, en Warners personage echt heel veel in zich heeft. Ik hou van Warner.

Breek me - Tahereh Mafi

Cool! Gaaf! Amazing!

Wat ik mij verder nog afvroeg na het lezen van Vrees me, is of de ouders van Juliette uiteindelijk nog een rol zouden gaan spelen in het verhaal. Ook in Breek me lijken ze er weer naar te hinten. Waar je in elk geval achter komt is wat de reden is dat Adam Juliette kan aanraken. Tegen de helft wordt het boek overigens ontzettend spannend en gebeurt er tegelijk iets dat gewoon echt megacool is, mede dankzij het aan het einde van Vrees me geïntroduceerde Omega Point en hun team van X-Men-achtige bewoners. De missies, de kleding, het is allemaal zo gaaf. Ik werd er heel enthousiast van en ik bleef dus als een speer doorlezen. Pauzes wilde ik eigenlijk niet, ik wilde verder lezen. De romantische zwijmelscènes die er tussendoor kwamen deden het uiteraard ook erg goed bij mij.

Plottwists

Ook is er op de helft een verrassende plottwist, die ik voor mijn gevoel aan had moeten zien komen gezien ik al ergens mijn vraagtekens bij had gezet; maar ik had één en één nog niet opgeteld en dit resulteerde dus in dat ik met open mond van verbazing verder zat te lezen. Dit heeft Tahereh dus fantastisch gedaan. Ze liet mij zo in het boek verzinken dat ik het écht niet aan zag komen en ze mij helemaal wegblies. Fantastisch!

Breek me is met 461 pagina’s niet dun te noemen, en met zoveel pagina’s is de kans groot dat het verhaal ergens inzakt of gaat vervelen, maar dat doet Breek me niet. Breek me heeft spannende en onverwachte plottwists, wederom een prachtige en meeslepende schrijfstijl en personages waar je enorm van gaat houden en bij meeleeft. Ook bijpersonages zoals het broertje van Adam en Kenji zijn personages die je in je hart zal sluiten – als je dat nog niet gedaan had. Na Breek me begrijp ik ook eindelijk waarom er überhaupt een Team Adam en een Team Warner is, en na Breek me, tsjah, ik werd toch echt die-hard Team Warner. Sorry, not sorry. Tahereh Mafi weet het niveau van Vrees me vast te houden en misschien zelfs wel te overstijgen. Hoe zal ze het verhaal afsluiten? Tijd voor Vertrouw me!

Deze post is al 2945 keer gelezen