Boekrecensie | Vertrouw me – Tahereh MafiVertrouw me door Tahereh Mafi
Serie: Shatter Me #3
Verschenen: juni 2015 bij Blossom Books
Format: Paperback, aantal pagina's: 413
Genre: Dystopia, Young Adult

Zelfs angst zal mij vrezen

Wraak denk ik leek nog nooit zo zoet

Als Omega Point wordt vernietigd, weet Juliette niet of haar vrienden en de andere rebellen nog in leven zijn. Ook Adam lijkt verdwenen. Om het Herstel voor eens en altijd te vernietigen, is ze nu afhankelijk van Warner. De enige persoon van wie ze nooit had gedacht dat ze hem zou kunnen vertrouwen, maar wel degene die haar leven redde. Warner is bereid Juliette te helpen – maar wat wil hij daarvoor terug?

Vertrouw me is het derde en laatste deel uit de Touching Juliette-trilogie.

Vertrouw me

Ik hou van het lezen van series, voornamelijk dystopische YA, maar als ze vervolgens ook nog eens geschreven worden zoals Tahereh Mafi dat heeft gedaan… sprakeloos. Ik snap niet dat ik deze serie niet eerder heb gelezen want de Touching Juliette serie behoort inmiddels tot mijn absolute favorieten. Dat einde van Breek me. Pfff… Dat was zo goed en spannend! Ik pakte dus direct Vertrouw me op en las ook deze dikke pil in een dag uit. Onvoorstelbaar maar waar, maar deze serie liet mij werkelijk sneller lezen. Zo snel vloog ik nog nooit over de pagina’s van een boek.

Prachtig en met emotie

Die Tahereh Mafi hè, die schrijft prachtig en met veel emotie. Ze sleept je zo goed mee in het verhaal. In dit deel is er ook weer een heerlijke spanning en sensatie op emotioneel gebied wanneer de personages clashen. Onvoorstelbaar hoe ze het gewoon weer voor elkaar krijgt het niveau van de voorgaande twee boeken vast te houden en te overstijgen. Ik vind het lastig een favoriet deel aan te wijzen, maar misschien dat Vertrouw me toch wel met de prijs naar huis zou gaan. Zelden heb ik zo’n sterk slotstuk in een trilogie gelezen.

Vertrouw me - Tahereh Mafi

Adam vs Warner

De personages zijn wederom fantastisch uitgewerkt, er zit fantastisch veel diepte in deze serie. Je leest de gedachtegangen van Juliette en wordt hierdoor enorm bij de voortgang van het verhaal betrokken. Twijfelt zij? Dan twijfel ik. Hoewel ik sinds Breek me absoluut Team Warner ben, twijfelde ik toch nog af en toe of ik niet Team Adam zou moeten zijn. Adam, haar eerste liefde, de eerste die haar kon aanraken. Heel Vrees me was ik Team Adam. Waar zou Tahereh Mafi hier uiteindelijk mee naartoe gaan? Zou Adam opkrabbelen en weer de sterke, zelfverzekerde man worden uit Vrees me en zou Juliette daarom weer eindigen bij Adam, of zou Tahereh toch voor de supersexy Warner gaan?

Kenji

Maar ook Kenji komt veel voor in Vertouw me. Het is prachtig hoe hij door verschillende emoties gaat. Dit heeft Tahereh werkelijk fantastisch uitgewerkt. Ze is heel sterk in personages door een proces laten gaan, je aan het nadenken te zetten en tot een mooie conclusie weet te brengen. Ook vindt er op een gegeven moment een prachtig en eerlijk gesprek plaats tussen Juliette en Kenji, waarin hun vriendschap op een hele mooie manier naar voren komt. Tahereh heeft er goed aan gedaan een bijpersonage op deze manier naar voren te laten komen. Ook James’ – Adams broertje – schattigheid komt weer meer aan bod.

Vertrouw me - Tahereh Mafi

Nog meer diepgang

In Vertrouw me vind je nóg meer diepgang. Waar in de voorgaande delen ook veel werd ingespeeld op lichamelijke aantrekkingskracht, was deze in Vertrouw me meer mentaal. Hoewel ik die stukken in Vrees me en Breek me fantastisch vond, vind ik deze diepgang in Vertrouw me ontzettend sterk. Maar er is ook ruimte voor wederom humor, mede dankzij Kenji’s onzichtbaarheid welke vooral ook supergrappig is wanneer hij projecteert. Conversaties en ruzies zijn ook fantastisch beschreven. Heerlijk!

Vertrouw me heeft mijn verwachtingen overtroffen en is denk ik het meest waardige slotdeel in een trilogie dat ik ooit heb gelezen. Waar ik bij eindes zoals bij The Hunger Games en Divergent niet 100% vrede had met wat de schrijfster had bedacht, stond ik hier 100% achter de keuze van Tahereh Mafi omdat deze niet alleen goed onderbouwd was, maar ook goed voelde. Tahereh zoekt in Vertrouw me nog meer diepgang op en het verhaal leest wederom als een speer. De Touching Juliette-trilogie is meer dan alleen prachtige covers. Deze boekenserie is er één waarvan ik nu al weet dat ik hem ooit ga herlezen; liever nog vandaag dan morgen. Gelukkig heb ik de novelles nog te gaan en is er binnenkort ook een geheel nieuw boek van haar hand!

Deze post is al 2606 keer gelezen