Boekrecensie | Verwoest Me – Tahereh Mafi

Verwoest Me - Tahereh Mafi
Boekrecensie | Verwoest Me – Tahereh MafiVerwoest Me door Tahereh Mafi
Verschenen: 27 november 2012 bij Blossom Books
Format: Hardcover, aantal pagina's: 114
Genre: Dystopia, Young Adult

IK HEB DE REPUTATIE OPGEBOUWD VAN EEN KOUD, GEVOELLOOS MONSTER DAT VOOR NIETS OF NIEMAND BANG IS EN NERGENS OM GEEFT. MAAR DIT ALLES IS VRESELIJK MISLEIDEND. WANT IN WERKELIJKHEID BEN IK NIET VEEL MEER DAN EEN LAFAARD

Terug op de basis van Sector 45 is Warner, de meedogenloze leider van Sector 45, aan het herstellen van zijn bijna dodelijke schotwond.
Na de ontsnapping van Juliette, Adam en Kenji moet hij er alles aan doen om zijn gezag terug te krijgen en de beginnende opstand onder de bewoners van Sector 45 te onderdrukken. Maar zijn obsessie voor Juliette wordt met de dag groter en het wordt zijn hoogste prioriteit om haar te vinden. Als Warners vader, de opperbevelhebber van Het Herstel, op de basis arriveert om de fouten van zijn zoon te corrigeren, wordt duidelijk dat hij hele andere plannen heeft voor Juliette. Plannen die Warner simpelweg niet kan toestaan.

Het fascinerende en alles onthullende boek Verwoest me is deel 1,5 uit de Touching Juliette-trilogie. Het speelt zich af na Vrees me en voor Breek me en wordt volledig verteld vanuit het persectief van Warner.

Verwoest Me

Zijn jullie ook zo gek op de boeken van Tahereh Mafi? In het kader van de #MafiMaanden en bijbehorende readalong georganiseerd door Blossom Books, herlas ik de complete Touching Juliette-serie. De enige boeken die ik nog niet had gelezen waren de novelles die bij de serie hoorden. Noem het een appeltje voor de dorst. Ik wilde de boeken nog niet lezen omdat de serie dan echt voorbij zou zijn. Maar gelukkig werd aangekondigd dat er nog drie volledige delen zouden komen. Tijdens de readalong las ik Verwoest Me dus voor het eerst.

Verwoest Me - Tahereh Mafi

Een novelle

In Verwoest Me lezen we vanuit het perspectief van Warner. Het boek vindt plaats tussen Vrees Me en Breek Me, al zit er op het einde van Verwoest Me al een kleine overlap met een scène die in Breek Me uit zal worden gelegd vanuit andermans perspectief. Ikzelf heb de gehele serie natuurlijk al gelezen, dus de gedachtegang van Warner kwam mij in die zin al bekend voor.

Een ander perspectief

Maar wanneer je Verwoest Me direct leest na Vrees Me krijg je goed zicht op de situaties uit Vrees Me. Want waar we in Vrees Me alles lezen vanuit het perspectief van Juliette, en we dus alles alleen zien en horen zoals zij dat interpreteert, krijgen we in Verwoest Me een andere kant te zien. Juliette zag namelijk alleen de kant die Warner aan iedereen laat zien: de meedogenloze heerser. In Verwoest Me vervalt die façade voor ons als lezer en leren we Warner écht kennen. Is hij wel die meedogenloze leider die iedereen denkt dat hij is? Wat in elk geval zeker is, is dat je Warner door je eigen ogen gaat zien. Er schuilt veel meer in deze jongen dan je in Vrees Me hebt gezien.

Verwoest Me - Tahereh Mafi

Een diepere laag

Ik denk wel dat als ik dit boek tussen Vrees Me en Breek Me in had gelezen, dat ik dankzij Verwoest Me direct een ander beeld van Warner zou hebben. Dat ik hem direct beter zou begrijpen. Dit kwam bij mij uiteindelijk ook wel, maar pas later in Breek Me. Zijn beweegredenen worden in Verwoest Me direct al duidelijk. Ik vind het heel mooi hoe Tahereh Mafi in Verwoest Me een diepere laag aan Warner geeft.

Verwoest Me is wat mij betreft absoluut een onmisbaar deel in de serie. Of je het boek nou, net als ik, pas leest nadat je de hele serie al hebt gelezen. Of dat je de novelle leest op het moment waar die hoort, tussen Vrees Me en Breek Me – en eigenlijk raad ik je dat wel aan. Het is hoe dan ook een onmisbaar stukje verhaal voor de fans van de Touching Juliette-serie. Je leert Warner hier zoveel beter kennen en zijn personage wordt in Verwoest Me prachtig uitgediept. Een heerlijke novelle, die van mij nog wel veel langer had mogen zijn.

Wat vinden jullie van novelles?

Deze post is al 1548 keer gelezen