Boekrecensie | Ik mis je – Gillian King

Ik mis je - Gillian King
Boekrecensie | Ik mis je – Gillian KingIk mis je door Gillian King
Verschenen: 25 juni 2019 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 295
Genre: Feelgood, Roman

Jarenlang was ze de te jonge beste vriendin van zijn zusje Bo, maar als Charlie achttien is, ziet Carsten haar eindelijk staan. Na een avond uit stapt Charlie samen met Bo in de auto. Bo heeft wat teveel gedronken en Charlie wil haar tegenhouden, maar doet het uiteindelijk niet. Ze krijgt een ernstig ongeval en Bo is op slag dood.

Het verlies slaat niet zomaar een gat in Charlies leven, maar een krater. Ze kan niet anders dan weggaan uit Wassenaar. Ze trekt in bij haar stiefzusje in Hilversum en ontmoet James, een jongen die ontzettend fout nieuws is. Charlie raakt hoe langer hoe meer verwijderd van alles wat haar lief was. Ze mist Carsten, maar ze wil hem niet laten zien wie ze nu is geworden. Ze mist de persoon die ze ooit geweest is. Is er nog een weg terug?

Proeflezen

Deze recensie is wel een beetje speciaal. Ik mocht Ik mis je van Gillian King namelijk proeflezen afgelopen januari en voorzien van feedback. Al jaren ben ik groot fan van haar boeken, dus ik voelde mij helemaal vereerd dat zij mij hiervoor vroeg. Doordat ik het boek mocht proeflezen was ik extra kritisch, en dat vond ik best wel spannend. Het is toch ook best wel een verantwoordelijkheid. Maar het is gelukt! Ik mis je was het eerste verhaal dat ik las in 2019 en wát een verhaal om het jaar mee te beginnen. En inmiddels zijn we een half jaar verder. Ik mis je ligt overal in de winkels en ik wilde het boek met veel plezier nogmaals lezen.

Ik mis je - Gillian King

Ik mis je

Ik mis je draait om Charlotte a.k.a. Charlie. Charlotte is smoorverliefd op de broer van haar beste vriendin Bodine, ook wel Bo. Maar dan komt Bo te overlijden tijdens een auto-ongeluk, dat Charlie overleeft. Charlie wordt verteerd door schuldgevoel en besluit uit Wassenaar te vertrekken, maar komt in een neerwaartse spiraal terecht en haar leven neemt enkele onverwachte wendingen. Je leest het boek vanuit het perspectief van Charlie als 18-jarige en als 28-jarige. Afgewisseld met enkele terugblikken op momenten die Charlie met Bodine heeft gedeeld. Hierdoor krijg je uiteindelijk het gehele plaatje.

Prachtig en indrukwekkend

Gillian King overtreft zichzelf met dit prachtige en indrukwekkende verhaal! Ik mis je is zo belachelijk sterk, en ik heb veel bewondering voor hoe ze dit heeft neergezet. Zoals ik van Gillian King gewend ben heeft ze een vlotte schrijfstijl waar je met gemak doorheen vliegt. Het verhaal is spannend van begin tot eind en ik was continu nieuwsgierig naar alle gebeurtenissen uit het verleden en hoe die in het heden uitwerkten. Vanaf het eerste hoofdstuk zat ik er meteen in en had ik ook direct een band met de personages. Wat heeft ze trouwens heerlijke personages gecreëerd! Ik ben gek op Charlotte, Bodine, Claire, Carsten en Siem. Ik hou van de manier waarop Gillian het serieuze verhaal luchtig heeft beschreven en ook hier en daar humor toepast.

Ik mis je - Gillian King

Zoveel emoties!

Het is prachtig hoe Gillian King stukje bij beetje het verhaal prijsgeeft door te wisselen tussen het heden en verleden. Af en toe zet ze je even op het verkeerde been, om daarna keihard binnen te komen en op je gevoel in te spelen. Met Ik mis je laat Gillian King je een rollercoaster aan verschillende emoties voelen: blijdschap, schok, liefde, verdriet. Zeker richting het einde wist ze mij enorm te ontroeren en liepen de tranen over mijn wangen. Ja, ook toen ik het verhaal voor de tweede keer las! Maar waar je mee achterblijft is een heerlijk rozig gevoel, waarmee het boek perfect past in het rijtje feelgood.

Oké, hier eindigt dan mijn lofzang voor Ik mis je. Ik was al fan van Gillian King, maar nu helemaal. We hebben lang op haar nieuwe boek moeten wachten. Maar als ze elke keer met zo’n belachelijk sterk boek komt, dan heb ik dat wachten er zeker wel voor over. Ik mis je is absoluut mijn nieuwe favoriet van Gillian King en ik raad hem iedereen aan. Een serieus verhaal in een luchtig jasje en precies goed op smaak gebracht met een vleugje humor. Het ideale recept voor jouw favoriete nieuwe boek van 2019!

Heb jij al een boek van Gillian King gelezen?

Deze post is al 1758 keer gelezen