Boekrecensie | Alles of niets! – Gillian King

Gillian King - Alles of niets!
Boekrecensie | Alles of niets! – Gillian KingAlles of niets! door Gillian King
Verschenen: 13 oktober 2015 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 253
Genre: Chicklit

Nikki gaat door een zware tijd. Haar jeugdliefde Koen heeft haar verlaten en zij kan zich daar niet bij neerleggen. Ze zet alles op alles om hem terug te krijgen... totdat ze hem op slag vergeet als ze in de trein aan de praat raakt met Thijs. Wat een man!

Roos doet ontzettend haar best om haar relatie te redden na een forse misstap van haar kant. Als ze via via hoort dat haar vriend is gezien met een andere vrouw, wil en kan ze dat niet geloven. Het zal toch niet waar zijn dat ze háár Thijs verliest aan een ander?

Thijs voelt zich verscheurd nadat Roos heeft opgebiecht dat ze een affaire heeft gehad met een collega. Al hebben ze besloten samen verder te gaan, makkelijk is het niet. De sprankelende spanning die hij ervaart met Nikki, heeft dan ook een onweerstaanbare aantrekkingskracht op hem.

Ein-de-lijk!

Ein-de-lijk, een nieuw boek van Gillian King! Na Zwart-wit (mei 2014) in een dag uitgelezen te hebben wachtte ik met smart op een nieuw verhaal van haar hand. 8 oktober was het eindelijk zover. Ik reisde af naar Den Haag voor de boekpresentatie van Alles of niets! en kocht daar twee exemplaren; één voor mij en één voor mijn moeder die ook groot fan is van de boeken van Gillian. Uiteraard gingen ze gesigneerd mee naar huis en moesten alle andere boeken wijken zodat ik Alles of niets! kon lezen. Hoewel ik er al automatisch al van uit ging dat Alles of niets! een topper zou zijn, is natuurlijk de hamvraag of ik dit naderhand ook vind.

Gillian King - Alles of niets!

Anders dan anders

Ik was gewaarschuwd – op positieve manier – dat dit boek van Gillian King anders is dan anders, maar wel minstens zo goed als haar andere boeken. Ik was dan ook erg nieuwsgierig op wat voor een manier het boek anders zou zijn. Dit is voornamelijk het onderwerp: overspel. Een onderwerp dat ik eigenlijk nog niet (vaak) ben tegengekomen in de boeken die ik lees en dat wat zwaarder aanvoelt dan de iets romantischere en luchtigere verhaallijn in bijvoorbeeld Zwart-wit. Gillian is erin geslaagd het thema overspel op een hele realistische en herkenbare manier in het boek te verwerken en te laten zien wat voor invloed dit kan hebben op een langdurige relatie. Ik kon mij heel goed inleven in alle personages. Het is interessant om te zien hoe het verhaal ontvouwt en welke keuzes de personages maken. Hoe fout ze soms ook zijn, ze zijn menselijk. Al moet ik wel duidelijk zeggen dat één personage, naar mijn mening, psychisch niet helemaal in orde is… Welke dat is merk je wel zodra je het boek zelf gelezen hebt.

Nikki en Roos, en Thijs

Je leest het boek vanuit het perspectief van Nikki en Roos. De twee meiden die eigenlijk vechten om de liefde van Thijs. Ik had verwacht direct een voorkeur te hebben voor één van beiden, maar dat had ik niet. Het kwam echt pas in het verloop van het verhaal dat ik een voorkeur kreeg voor de één, waarna het toch weer veranderde naar de ander toen ik ze echt leerde kennen. Hoewel we nooit vanuit Thijs’ perspectief lezen, had ik het gevoel dat ik hem net zo goed kende als de beide dames, misschien zelfs beter en dat vind ik erg sterk aan dit boek. Alles of niets! was in mijn ogen onvoorspelbaar omdat ik geen idee had met wie Thijs zou eindigen. Dit zorgde ervoor dat je door wilde blijven lezen. Want voor wie zou hij gaan kiezen? Het einde was verrassend en kon je voor mijn gevoel op twee manieren opvatten. Ik ben stiekem nog wel benieuwd welke Gillian in haar hoofd had.

Gillian King - Alles of niets!

Een duidelijke King

Alles of niets! is anders dan de andere boeken [van Gillian en in het genre chicklit] omdat het onderwerp wat onconventioneler is, het verhaal is meer geconcentreerd en bevat voor mijn gevoel een kortere tijdlijn dan haar andere verhalen waar we hoofdpersonen hebben zien verhuizen of af zien reizen naar Ibiza. Hoewel het verhaal dus anders is dan we gewend zijn, zie ik dit – in tegenstelling tot sommige andere recensies – als positief omdat het een sterk boek is; het is namelijk op een interessante manier uitgewerkt en sterk geschreven, daarnaast is de Gillian King stempel gewoon duidelijk aanwezig. Haar prettige schrijfstijl is namelijk weer heerlijk, je zit direct in het verhaal en het leest als een trein. Ondanks dat het onderwerp wat zwaarder aanvoelt, weet ze er toch ook humor in te verwerken zoals alleen Gillian dat kan. Zoals gewoonlijk is het verhaal weer veel te kort – als in: ik krijg geen genoeg van haar fijne schrijfstijl en zou willen dat haar boeken langer waren – en baal ik dat Gillians nieuwe boek nog geschreven moet worden.

Ook na Alles of niets! blijft Gillian King mijn favoriete chicklit schrijfster. Alles of niets! lees je in no-time uit door Gillians herkenbare fijne en vlotte schrijfstijl. Daarnaast is Alles of niets! verrassend, onvoorspelbaar en vernieuwend; vooral wat betreft het thema overspel in het chicklitgenre. Gillian zorgt ervoor dat je continu door wilt blijven lezen en het verhaal is realistisch en herkenbaar. Ze weet je bij de levens van de personages te betrekken en zelfs terwijl het verhaal vanuit Nikki en Roos is geschreven, lijkt het alsof Thijs ook aan het woord is en leer je hem ook kennen. Ik heb genoten van Alles of niets! en wacht met smart op een nieuw boek (no pressure ;-)). P.s. I love the cover!

Deze post is al 2970 keer gelezen