Boekrecensie | Ik vergeet je niet – Gillian King

Boekrecensie | Ik vergeet je niet – Gillian KingIk vergeet je niet door Gillian King
Verschenen: 24 maart 2021 bij HarperCollins Holland
Format: Paperback, aantal pagina's: 304
Genre: Feelgood, Roman

Ze weigert achterom te kijken. Maar wat als het verleden haar inhaalt?

Maddy heeft altijd in de schaduw van haar zus Elisa gestaan. Elisa was overal goed in en werd op handen gedragen door hun ouders. Zij wel. Maar Elisa is er al veertien jaar niet meer.

Op een dag loopt Maddy op een terras in de stad Frenkie tegen het lijf, het ex-vriendje van haar zus. Zij herkent hem meteen, hij haar niet. Ze weet weinig van hem, maar één ding is zeker: Frenkie is foute boel. Want wat is er destijds tussen hem en Elisa gebeurd? Is hij wel te vertrouwen? En waarom staat hij daar zo ongelooflijk sexy te doen, zodat ze daar niet meer helder over na kan denken?

Roman van het jaar

Gillian King is mijn absolute favoriete Nederlandse auteur. Ik leerde haar boeken “pas” kennen toen haar derde boek uitkwam (Zestig dagen), maar was meteen verknocht. Inmiddels zijn we een jaar of acht verder, kreeg haar zesde roman (Ik mis je) de titel Chicklit van het jaar, en komt deze week haar zevende roman uit. En geloof me maar (knipoog voor de fans van Gillian), Ik vergeet je niet is nóg beter dan haar vorige.

Ik vergeet je niet

Ik vergeet je niet lees je in het heden vanuit Maddy, een boekenwurm van eind twintig met een indrukwekkend, maar herkenbaar levensverhaal. Tussendoor lees je echter ook stukken uit het verleden vanuit het perspectief van Maddy’s overleden zus Elisa. Dan komt Maddy plots Frenkie tegen, in haar ogen bekend als de jongen die Elisa’s hart heeft doen stoppen. Maar niets is wat het lijkt, en Frenkie is een wel heel knappe man geworden…

Gillian King - Ik vergeet je niet

Twee uitersten

Maddy en Elisa zijn ogenschijnlijk twee complete uitersten van elkaar. Elisa de mooie meid met een gouden carrière in het verschiet, en Maddy de alternatieveling die nergens écht in uitblinkt, en jaloers is op alle aandacht die haar zus krijgt. Maar zoals ik al zei, niet is wat het lijkt. Na al die jaren heeft het verlies van haar zus nog steeds impact op het leven van haar en haar ouders. Door de wisselende perspectieven (en daarmee tijd) zie je op een prachtige manier weerspiegeld hoe Maddy Elisa zag, en hoe Elisa zichzelf zag.

Een winnaar

Hoe ze het doet? Ik weet het niet. Maar ook Ik vergeet je niet is weer een fan-tas-ti-sche roman! Ik vind het zo bijzonder dat Gillian altijd dit soort prachtige verhalen weet te schrijven. Vanaf de eerste pagina zat ik ook direct in het verhaal en ging ik weer vloeiend door het verhaal heen. Ik raad je aan om gewoon ‘s ochtends vroeg te beginnen op een dag waarop je de hele dag kan doorlezen, want dit boek wil je niet opzij leggen. Kleine sidenote: zodra hij uit is moet je wel weer een tijdje wachten totdat Gillian haar volgende boek heeft geschreven.

Goed over nagedacht

Het is prachtig om te zien hoe goed Gillian heeft nagedacht over het verhaal. Van puzzelstukjes van begin tot eind, maar ook de stukken over het verleden waarin je je ook echt in het verleden waant doordat ze zich verdiept heeft in wat destijds hip was (bijvoorbeeld Hyves).

Gillian King - Ik vergeet je niet

Een les

Ik vergeet je niet weet je ook te raken met zowel de verhalen van Maddy en Elisa, maar ook de bijpersonages, zoals hun ouders. Het boek doet je inzien hoe belangrijk het is om met elkaar te communiceren en niet voor een ander te denken. Hoe belangrijk het is om aandacht voor elkaar te hebben. Het verhaal is hartverscheurend, maar weet tegelijkertijd ook warme gevoelens te brengen. Oprecht een echte feelgood.

Fans van Ik mis je zullen ook absoluut genieten van Ik vergeet je niet. Het boek ademt eenzelfde sfeer, al is het natuurlijk een compleet ander verhaal. Ik vergeet je niet is een prachtig en indrukwekkend verhaal dat enorm goed is uitgewerkt en dat je het liefst in één ruk uit wilt lezen. Een realistisch en hartverscheurend verhaal, dat desondanks het zware onderwerp luchtig aanvoelt. Het ideale boek voor elk moment. Het is jammer dat ik Gillians boeken altijd zo snel weer uit heb, want ik wil alleen maar meer.

Lees hier een voorproefje

Koop jouw exemplaar

Deze post is al 1633 keer gelezen