Filmrecensie | American Ultra

: 27 augustus 2015 (NL)
Regisseur: Nima Nourizadeh
Cast: Jesse Eisenberg, Kristen StewartTopher Grace, Connie Britton
Tagline: Everyone’s getting smoked
Genre: Actie | Komedie
Kijkwijzer: 16+

In de hilarische actiekomedie American Ultra wordt het rustige leven van stoners Phoebe (Kristen Stewart) en Mike (Jesse Eisenberg) plotseling verstoord door een politie-inval. Mike is bang dat hij gepakt wordt wegens drugsbezit, maar komt erachter dat er een hele andere reden is waardoor de regering hem uit de weg wil ruimen… Stoners Phoebe en Mike leiden een rustig bestaan. Op een dag wordt Mike op zijn werk bij het tankstation overvallen door de politie en komt hij erachter dat hij doelwit is van een regeringsmissie. Het lukt de politie echter niet om hem te pakken, want door onverklaarbare krachten weet hij telkens aan hen te ontsnappen. Deze spannende en hilarische vlucht lijkt verhelderend: Mike herinnert zich weer wie hij echt was…

Gemixte gevoelens

Als jullie mijn blog al langer volgen weten jullie dat ik geen fan ben van Kristen Stewart. Ze heeft irritante trekjes die mij elke film weer opvallen, soms gelukkig in mindere mate dan in andere films. Ik ben echter groot fan van Jesse Eisenberg, voornamelijk in Now You See Me, een film die mijn inziens iedereen gezien moet hebben omdat hij zo fantastisch is. Dit zorgde er in eerste instantie voor dat ik met gemixte gevoelens American Ultra op mijn te-zien-lijstje schreef. Echter, nadat ik de trailer herhaaldelijk had gekeken leek de film mij steeds leuker en vond ik de stukken in de trailer hilarisch. Op 31 augustus keek ik American Ultra in de bioscoop met mijn vriend. Wat wij ervan vonden?

Komisch

In het eerste deel van de film stoorde ik mij eigenlijk vrij weinig aan Kirsten Stewart en moest ik even wennen aan de rol die Jesse Eisenberg speelt, en die hij overigens goed weet neer te zetten. De film begint vrij sloom – wat eigenlijk vrij toepasselijk is gezien Mike en Phoebe stoners zijn – maar al snel begint de actie. En daar zit de film vol mee. Als ik  actie en komedie op de weegschaal zou leggen is de actiefactor hoger dan de komedie factor, maar de komediefactor is alsnog heel erg aanwezig. Dat ik veel en hard heb gelachen kan mijn vriend betamen. En als ik opzij keek zag ik mijn vriend ook vaak lachen. Deze film is dus bij uitstek geschikt om samen te kijken.

American Ultra still

Gewelddadig

Wel moet je houden van een redelijke mate van gruwelijkheid, American Ultra is namelijk best gewelddadig. Ikzelf ben daar eigenlijk geen fan van, maar vond het in American Ultra goed te doen. Op de één of andere manier vergelijk in de gewelddadigheid een beetje met de gewelddadigheid in Kingsman: The Secret Service, maar daar houdt de vergelijking overigens ook direct op.

Bekende namen

Niet alleen de hoofdrollen zijn weggelegd voor bekende namen, we zien namelijk ook een aantal bekende gezichten in de bijrollen. Zo kwamen namelijk ook Topher Grace (That 70’s Show) en Connie Britton (Nashville, This is Where I Leave You) voorbij. Twee gezichten die ik eigenlijk niet in een film als deze had verwacht, maar ze pasten er prima in en vooral Topher Grace viel mij positief op.

American Ultra still

Vermakelijk

De film is vermakelijk van begin tot eind en de tijd vliegt dan ook voorbij. Neem de film niet te serieus, daar is hij niet voor bedoeld. American Ultra is vermakelijk en mijn vriend was vooral ook te spreken over dat het “gewoon leuke actie” had. Je hoeft er niet teveel bij na te denken.

De trailer had mij nieuwsgierig gemaakt en hoe vaker ik de trailer keek, des te grappiger leek mij de film. Uiteindelijk is deze film inderdaad een actiekomedie, al had ik de hoeveelheid humor nog veel groter geschat dankzij de trailer. De film is op momenten echt hilarisch, maar American Ultra is niet geschikt voor elke komedie liefhebber. American Ultra is namelijk ook best wel gewelddadig en gruwelijk. Er waren een paar scènes waar ik niet zo van hou en even weg keek (ik weet dat het nep is, maar het ziet er gewoon vies uit), maar over het algemeen was het prima te versmaden. Ik had mijn vriend meegesleurd naar deze film zonder dat hij wist waar het over ging en hij was blij verrast en vond de film erg leuk. American Ultra is een hilarische, behoorlijk gewelddadige film met een aantal grote namen en zeker een bezoekje aan de bios waard.

Maak tot en met 10 september kans op twee kaartjes voor American Ultra. Doe snel mee!

Deze post is al 2839 keer gelezen