Boekrecensie | Hof van IJs en Sterren – Sarah J. Maas

Hof van IJs en Sterren - Sarah J. Maas
Boekrecensie | Hof van IJs en Sterren – Sarah J. MaasHof van IJs en Sterren door Sarah J. Maas
Serie: A Court of Thorns and Roses #3.1
Verschenen: 30 mei 2018 bij Best of YA
Format: Paperback, aantal pagina's: 219
Genre: Fantasy, New Adult, Romantiek, Young Adult
Lees ook: Hof van Doorns en Rozen, Hof van Mist en Woede, A Court of Wings and Ruin, De Glazen Troon, De Donkere Kroon, Erfgenaam van Vuur, Koningin van de Schaduw, Rijk van Stormen, Toren van Dageraad, Koninkrijk van As, Huis van Aarde en Bloed, Het mes van de sluipmoordenaar

Feyre en Rhysand zijn nog steeds bezig met de wederopbouw van het Nachthof en de immens veranderde wereld daarbuiten. Gelukkig komt de Winterzonnewende steeds dichterbij, en biedt een verdiend uitstel van de werkzaamheden. Toch kan zelfs de feestelijke sfeer de schaduwen van het verleden niet tegenhouden. Terwijl Feyres eigen hart langzaam geneest, ontdekt ze dat de wonden van haar dierbaren dieper zijn dan ze dacht. Hun littekens hebben een grote invloed op de toekomst van haar hof.

Hof van IJs en Sterren

Keken jullie ook zo uit naar deze eerste novelle in de Hof van-serie? Ik absoluut. Ik nam het boek mee op vakantie, en las het in een mum van tijd uit. Mijn gevoel over dit boek is echter wat wisselend. Ik vond het heerlijk om weer even in deze wereld te zijn. In dat opzicht maakt het niet uit waar de novelle over zou gaan. De personages zijn altijd geweldig om over te lezen, zelfs als er niks zou gebeuren. Er zijn in Hof van IJs en Sterren wel wat plotlijnen uitgezet, maar verder is het verhaal eigenlijk vooral voor de leuk en voor de fans. Het leest lekker weg.

Hof van IJs en Sterren - Sarah J. Maas

Voor de fans

Maar het voelt een beetje alsof ze het verhaal alleen heeft geschreven gebaseerd op de dingen die de fans leuk vonden, en waarover je iedereen hoort. Zo haalt Maas meermaals het beroemde hoofdstuk  uit Hof van Mist en Woede aan – waarvan ik het hoofdstuknummer vast niet hoef te noemen. En waar het bedrijven van Feyres en Rhysands liefde daar fantastisch was en een functie had, voelde het hier eigenlijk overbodig.

Meerdere perspectieven

Het leukst vond ik in deze novelle dan ook niet het verhaal van Feyre en Rhysand samen, maar juist van beide afzonderlijk; zij hebben immers hun happily ever after al, dus zoveel is daarover niet meer te zeggen.

De leukste toevoegingen aan deze novelle zijn de extra perspectieven. Je leest namelijk niet alléén vanuit het perspectief van Feyre en Rhysand. Je leest bijvoorbeeld ook kleine stukjes vanuit bijvoorbeeld Cassian en Mor. Het liefst had ik ook nog gelezen vanuit het perspectief van de mysterieuze Azriel en Elain, maar helaas zaten deze niet in de novelle.

Hof van IJs en Sterren - Sarah J. Maas

Het soort novelle

Gezien novelles in zoveel verschillende vormen bestaan, is het waarschijnlijk nog wel handig om te vermelden wat voor soort novelle dit is. Het is geen herhaling van eerdere scènes vanuit andere perspectieven. Het is echt een vervolg op Hof van Vleugels en Verwoesting en waarschijnlijk een overbrugging naar de nieuwe trilogie die zich in dezelfde wereld afspeelt. Er zijn in elk geval meerdere verhaallijnen uitgezet die nog niet afgesloten zijn. Er is wel een overkoepelende verhaallijn omtrent de winterzonnewende, die ook netjes wordt afgesloten.

Hof van IJs en Sterren is een novelle die echt gemaakt is voor de fans. Scènes waar de fans blij mee waren worden regelmatig aangehaald, en er wordt voortgeborduurd op de verhaallijnen van de bijpersonages. Hierbij kreeg ik wel het gevoel dat het boek niet is voortgekomen uit Sarah J. Maas, maar uit de behoefte een novelle te schrijven voor de fans. Ik heb echter enorm genoten van de perspectieven, vooral die van de bijpersonages. Hof van IJs en Sterren heb ik dan ook met veel plezier gelezen.

Deze post is al 1753 keer gelezen