Boekrecensie | Toren van Dageraad – Sarah J. Maas

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten m.b.t. De Glazen Troon, De Donkere Kroon, Erfgenaam van Vuur, Koningin van de Schaduw en Rijk van Stormen.

Boekrecensie | Toren van Dageraad – Sarah J. MaasToren van Dageraad door Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #6
Verschenen: 26 februari 2018 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 620
Genre: Fantasy, Young Adult
Lees ook: Hof van Doorns en Rozen, Hof van Mist en Woede, A Court of Wings and Ruin, Hof van IJs en Sterren, De Glazen Troon, De Donkere Kroon, Erfgenaam van Vuur, Koningin van de Schaduw, Rijk van Stormen, Koninkrijk van As, Huis van Aarde en Bloed, Het mes van de sluipmoordenaar

In Toren van de dageraad volgen we het verhaal van Chaol en Nesryn die naar de Torre Cesme afreizen, terwijl Aelin gelijktijdig haar verhaal in Rijk van stormen vervolgt.

Chaol Westfall, kapitein van de garde, stond altijd bekend om zijn kracht en onvoorwaardelijke loyaliteit. Maar dat is veranderd sinds het glazen kasteel is verbrijzeld, zijn mannen zijn afgeslacht, en de koning van Adarlan zijn leven spaarde, maar zijn lichaam heeft gebroken.

Zijn enige kans op herstel ligt in handen van de legendarische genezers van de Torre Cesme in Antica – hét bolwerk van het machtige zuidelijke rijk. Met het oog op de dreigende oorlog lijkt het een goed idee om daar een pact mee te sluiten. Maar wanneer hij afreist naar het verre rijk, doet Chaol een ontdekking met grote gevolgen…

En weer door!

Eindelijk ben ik verder gegaan in deze prachtige boekenserie van de hand van Sarah J. Maas. Ik heb de eerste vijf boeken in sneltreinvaart gelezen omdat ik jurylid was voor het beste YA boek bij chicklit.nl en deel vijf één van de kanshebbers was. En wat heb ik ervan genoten! Inmiddels heb ik de serie weer opgepakt om verder te lezen. Ik kan niet geloven dat de Throne of Glass-serie met Toren van Dageraad, al bijna ten einde is!

Toren van Dageraad - Sarah J. Maas

Chaol en Nesryn

Toren van Dageraad draait dus om Chaol en Nesryn. Beide personages hebben we moeten missen in Rijk van Stormen, maar krijgen in plaats daarvan dus een compleet eigen verhaal in Toren van Dageraad. Beide verhalen spelen tegelijkertijd af, en af en toe krijg je ook dingen mee waarover je in Rijk van Stormen hebt gelezen. Ze zijn afgereisd naar Antica om de Torre Cesme te bezoeken voor het helingsproces van Chaol. Maar dat niet alleen. Hun tweede missie is het overhalen van de koning om te helpen in hun oorlog.

Maar dat is absoluut niet het enige dat dit boek bestrijkt. Je leert ook veel over de Torre Cesme, nieuwe bevindingen over de geschiedenis van de Valg en Fae, beschavingen en een koningschap dat wij nog niet kenden uit vorige boeken, en uiteraard ontbreekt ook de romantiek niet. Toren van Dageraad lees je in totaal vanuit drie perspectieven: Chaol, Nesryn en Yrene. Dit maakt dat je na elk perspectief door wilt blijven lezen. Maar ik wilde vooral graag snel door naar de perspectieven van Chaol en Yrene.

Er tegenop kijken

Ik moet wel zeggen dat ik stiekem wat tegen Toren van Dageraad opkeek. Chaol was altijd één van mijn favoriete personages, maar sinds de komst van Nesryn vond ik hem iets minder. Ook Nesryn zelf sprak mij totaal niet aan. En dit zou een boek zijn dat volledig om deze twee personages zou draaien. En hij is zó dik! Dus ja, ik keek er een beetje tegenop. In het begin legde ik het boek ook nog vrij makkelijk weg. Het verhaal was op zich wel interessant, maar het om elkaar heen gedraai van Chaol en Nesryn vond ik niet bijster bijzonder.

De Glazen Troon-serie

Stukje bij beetje leuker en interessanter

Maar de komst van enkele nieuwe personages maakt dat Toren van Dageraad stukje bij beetje leuker werd. Er ontstaan nieuwe dynamieken, die het verhaal voor mij interessanter maakten en zorgden voor een mooie ontwikkeling van de al bekende personages. En zelfs Nesryn begon mij meer en meer aan te spreken. Hoewel Toren van Dageraad niet enorm veel verschillende locaties bestrijkt, gebeurt er wel enorm veel. De interessantste nieuwe verhaallijn vind ik die van Yrene Towers. Hier kan ik verder niks over zeggen (want: spoilers), maar ik vond haar komst op meerdere vlakken een prachtige toevoeging aan het verhaal. Ook het nieuwe personage Sartaq bracht leven in de brouwerij, vooral wanneer het gaat om de dynamiek met Nesryn. Oeh, en vergeet de Baast-katten niet! Die hadden van mij nog wel een grotere rol mogen hebben.

In eerste instantie keek ik wat op tegen Toren van Dageraad omdat het alleen zou draaien om Chaol en Nesryn. Maar het boek werd, hoe verder ik kwam, leuker en interessanter. En vooral ook moeilijker om neer te leggen! Enkele nieuwe personages brengen wat extra leven in de brouwerij en zorgen voor bijzondere nieuwe dynamieken. Hiervan zijn Yrene Towers en Prins Sartaq de belangrijksten.

En hoewel het verhaal in Toren van Dageraad uiteindelijk leuker en spannender werd, en ik het boek steeds moeilijker weg kon leggen, kan ik niet wachten tot de hele groep in Koninkrijk van As weer samenkomt. Dat vind ik namelijk toch wel de kracht van Sarah J. Maas. De band tussen alle verschillende personages en de manier waarop ze samenwerken. Maar ik baal wel dat ik nog maar één boek in deze serie te gaan heb. Deze serie is zo góéd!

Ben jij al verslaafd aan deze serie?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Uitgeverij Boekerij in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1210 keer gelezen