Boekrecensie | De Donkere Kroon – Sarah J. Maas

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten m.b.t. De Glazen Troon.

Boekrecensie | De Donkere Kroon – Sarah J. MaasDe Donkere Kroon door Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #2
Verschenen: 15 maart 2017 bij Boekerij
Format: Paperback, aantal pagina's: 372
Genre: Fantasy, Young Adult
Lees ook: Hof van Doorns en Rozen, Hof van Mist en Woede, A Court of Wings and Ruin, Hof van IJs en Sterren, De Glazen Troon, Erfgenaam van Vuur, Koningin van de Schaduw, Rijk van Stormen, Toren van Dageraad, Koninkrijk van As, Huis van Aarde en Bloed, Het mes van de sluipmoordenaar

Ze mag er dan voor hebben gekozen de koning te dienen als kampioen, Celaena's trouw aan de kroon is nihil. Ze balanceert op een levensgevaarlijk koord dat bij één verkeerde beweging kan breken. Dan blijken er nog meer duistere krachten aan het werk dan Celaena al vermoedde en komt alles wat ze liefheeft in gevaar. Celaena zal keuzes moeten maken: wie kan ze vertrouwen en wie is het waard om voor te vechten?

Binge-reading

Ik weet dat ik één van de weinige mensen ben die de Throne of Glass-serie nog niet in zijn geheel heeft gelezen. Gelukkig kwam daar in december verandering in. Ik werd gevraagd voor de jury van chicklit.nl om te bepalen wat het beste boek van 2018 zou worden. Eén van de genomineerde boeken was deel vijf in De Glazen Troon-serie. Ik had de hele serie al wel al héél lang in het Engels in de kast staan, maar was er nog niet aan toegekomen. Gezien ik in een maand tijd alle voorgaande delen ook moest lezen, kocht ik de boeken toch ook maar in het Nederlands (dat leest toch net wat sneller). Vandaag lees je wat ik vond van het tweede deel in de serie: De Donkere Kroon.

De Donkere Kroon

Je kunt er niet omheen: wat Sarah J. Maas schrijft, trekt je aan. De personages die ze creëert en de werelden die ze schept zijn zo ontzettend goed uitgewerkt. In De Donkere Kroon merk je dit des te meer. Verhaallijnen die in het eerste deel al begonnen, worden in De Donkere Kroon nog meer uitgewerkt. Mevrouw Maas heeft oog voor detail. Er komen in dit deel al dingen voorbij waardoor je eigenlijk het eerste deel weer wilt herlezen om te zien hoe ze een onderdeel daar ook alweer in had verwerkt. Zelfs al was het pas enkele dagen geleden dat ik De Glazen Troon had gelezen.

De Donkere Kroon - Sarah J. Maas

Sluipmoordenaar in actie

Ik ben gek op de stoere Celaena. En in De Donkere Kroon krijgen we veel meer te zien van haar meedogenloze sluipmoordenaarskant. Wanneer ik die stukken lees overkomt mij eenzelfde kalmte en zie ik precies hoe zij alles met dodelijke precisie bekijkt. Fantastisch! Natuurlijk ben ik ook gek op Chaol en Dorian. Sarah J. Maas weet hoe ze aantrekkelijke personages moet schrijven, dat had ik al gezien in haar ACOTAR-serie. Zelfs personages als wachter Ress sluit je in je hart.

Meerdere perspectieven

Net als De Glazen Troon bevat De Donkere Kroon ook meerdere perspectieven. Natuurlijk is het hoofdperspectief van Celaena. Waar ik het bij De Glazen Troon echter nog wel kon waarderen, denk ik dat Sarah J. Maas de extra perspectieven in De Donkere Kroon wel had kunnen overslaan. De andere perspectieven remden voor mijn gevoel het verhaal af, en zorgden ervoor dat ik als lezer al te veel te weten kreeg. Hierdoor was de drang om door te lezen, minder groot dan die had kunnen zijn.

De Donkere Kroon - Sarah J. Maas

Voorspelbaarheid

Wat ik af en toe ook jammer vind is dat de grote twists niet zo groots bij mij aankomen. Sarah J. Maas plaatst door het gehele boek telkens diverse hints naar onthullingen die zullen komen. Waaronder door de toegevoegde perspectieven. En die hints zijn ietwat te duidelijk. Hierdoor zaten mijn vermoedens telkens al zo dichtbij dat het niet meer als shock kwam zodra het daadwerkelijk werd onthuld. Hierdoor was de cliffhanger van De Donkere Kroon meer een ‘oh, zie, ik had gelijk’-momentje, dan een ‘holy hell!!!’-momentje. Gelukkig zaten er nog genoeg twists in die ik niet aan heb zien komen.

Ik denk dat ik De Glazen Troon toch net ietsje beter vond dan De Donkere Kroon. Ondanks dat er in De Donkere Kroon genoeg scènes zitten waar ik gek op ben. Waar het vooral aan ligt is dat ik veel dingen in dit boeken net iets te voorspelbaar vond. Dit had ze kunnen voorkomen door iets minder opzichtige hints te geven en de extra perspectieven te skippen. Sarah J. Maas weet echter een fantastische wereld te creëren. Want hoewel soms ietwat voorspelbaar, vind ik  de twists wel ontzettend mooi uitgedacht. Na het einde van De Donkere Kroon ben ik héél benieuwd naar Erfgenaam van Vuur!

Heb jij alle delen al gelezen?

Volg mij op: Bloglovin | Facebook | Twitter | Instagram | Goodreads

Deze post is al 1116 keer gelezen