Boekrecensie | Hof van Mist en Woede – Sarah J. Maas

Hof van Mist en Woede met mist

Boekrecensie | Hof van Mist en Woede – Sarah J. MaasHof van Mist en Woede door Sarah J. Maas
Serie: A Court of Thorns and Roses #2
Verschenen: 26 juli 2016 bij Best of YA
aantal pagina's: 608
Genre: Fantasy, Magie, New Adult, Romantiek, Young Adult
Lees ook: Hof van Doorns en Rozen, A Court of Wings and Ruin, Hof van IJs en Sterren, De Glazen Troon, De Donkere Kroon, Erfgenaam van Vuur, Koningin van de Schaduw, Rijk van Stormen, Toren van Dageraad, Koninkrijk van As, Huis van Aarde en Bloed, Het mes van de sluipmoordenaar

Feyre heeft de vloek van Amarantha verbroken en is teruggekeerd naar het Lentehof, maar daarvoor moest ze een hoge prijs betalen. De vreselijke dingen die ze heeft gedaan om Tamlin te redden kan niet ze vergeten en ook haar afspraak met Rhysand, Edelheer van het gevreesde Nachthof, heeft ze maar al te goed onthouden. Terwijl Feyre haar weg zoekt door een doolhof van politiek, passie en duizelingwekkende macht, doemt er een veel groter kwaad op. Feyre zou het kunnen tegenhouden, maar alleen als het haar lukt om haar angstaanjagende krachten te beheersen en haar gekwelde ziel te helen.

Hof van Mist en Woede

Het is slechts een minuut of twee geleden (op zondag 17 juli 2016) dat ik het manuscript van dit boek dichtsloeg. Ik moest direct deze gevoelens kwijt, die eigenlijk met geen pen zijn te beschrijven. De intense emoties die dit boek mij heeft laten voelen… Ik dacht dat ik begin dit jaar al mijn favoriete boek van 2016 had gelezen, maar boy was I wrong. Na het lezen van Hof van Doorns en Rozen had ik niet verwacht dat Hof van Mist en Woede beter zou kunnen zijn. Ja, het was mij wel verteld door onder andere Jessie en Willemijn van Best of YA en Lisa van Leave No Story Behind, maar ik kon het mij niet voorstellen. En ik kan ze wel wat aandoen om  het feit dat ze mij niet hebben gedwongen eerder aan deze serie te beginnen, want je mist echt iets als je deze serie niet leest.

Je waant je in Prythian

Hof van Mist en Woede borduurt voort op het – zo leek het – redelijk gesloten einde Hof van Doorns en Rozen. Toch lijkt het een nieuw verhaal in dezelfde wereld. Dit boek is intens in alle opzichten en bevat alles dat een goed verhaal nodig heeft. Beginnend met een fantastisch verhaal dat enorm goed in elkaar steekt. Daarnaast bevat het zowel spanning, actie, liefde, romantiek en humor. Maar bovenal weet het boek je te pakken. Je mee te slepen. Je waant je werkelijk in Prythian en ziet het zó levendig voor je. Alsof het de wereld is waarin jij woont. Is het echter young adult? Het boek is in Amerika uitgegeven als new adult, wat ik er ook beter bij vind passen. Zeker de sexytime stukjes die behoorlijk expliciet zijn, zijn niet geschikt voor de allerjongste young adults. Het boek zit er overigens niet vol mee, zeker niet, maar wat erin zit, pfiew… It’s intense! Zeker ook dankzij de gevoelens die erbij komen kijken.

IMG_2702 - Hof van Mist en Woede - Sarah J. Maas

600 pagina’s en nog is het te weinig

Met meer dan 600 pagina’s is dit boek niet kort, maar het zakt nergens in en had mij compleet in zijn macht. Het is maar goed dat ik op donderdagavond aan dit boek begon en de dagen erna, op een paar afspraken na, vrij was. Want letterlijk álles moest ervoor wijken zodat ik verder kon lezen. Mijn vriend zal het ongetwijfeld storend hebben gevonden, maar ik negeerde hem compleet. Sarah J. Maas trok mij in de wereld van Feyre en haar vrienden en geliefde. Net alsof er een metgezellenverbond tussen mij en het boek bestond.

Fantastische wendingen en (nieuwe) personages

Denk maar niet dat je kunt voorspellen wat er in dit boek gebeurt, want er zal veel veranderen. Je leert in Hof van Mist en Woede nieuwe personages kennen en andere personages leer je beter kennen. Personages die ontzettend goed beschreven zijn en een permanente plek in mijn hart hebben gekregen, alsof het vrienden van mij zijn geworden (en met een zeker iemand wil ik zeker wel een beschuitje eten). De personages maken ook echt een fantastische groei door. Ja, zoals je merkt ben is dit een boek waarbij ik vele emoties tegelijk voel en het boek echt knuffelde toen ik hem uit had. Maar dat is wat het boek met je doet; het laat je het verhaal echt beleven. Ik ben verliefd geworden op dit boek. Tijdens het lezen van het eerste boek verwachte ik dit echt niet, maar man wat is dit goed!

Niet in woorden te bevatten

Het is lastig inhoudelijk op iets in te gaan, want het verhaal is groot en alles dat ik zou kunnen zeggen zou al een spoiler kunnen zijn. Zeker omdat ten opzichte van het eerste boek zoveel verandert. Er zijn in het begin stukken waarbij ik wenste dat we snel verder zouden gaan omdat ik zekere andere stukken veel leuker en interessanter vond. Waarna de meest geweldige wending van allemaal kwam. Of nee, de allermeest geweldige wending kwam pas veel later, tegen het eind. Meerdere geweldige wendingen trouwens, want ze bleven elkaar opvolgen, de één nog fantastischer dan de andere. Ik smachtte ernaar. Hoe dan ook, dit boek is… niet in woorden te bevatten. Volg je het nog?

IMG_2708 - Hof van Mist en Woede - Sarah J. Maas

Zoveel diepgang

Je denkt dat Hof van Doorns en Rozen een redelijk gesloten einde heeft, maar in Hof van Mist en Woede kom je achter zoveel achterliggende zaken. Je komt zo ontzettend veel nieuwe dingen te weten. Gebeurtenissen uit Hof van Doorns en Rozen worden weer aangehaald en uitgediept. Dit boek bevat zoveel diepgang. Aaaah, ik wordt gewoon gekweld doordat ik spoilervrij wil schrijven voor jullie, haha. Na het lezen van dit boek voelde ik mij strijdlustig, en als jij het boek zelf uitgelezen hebt zal je weten waarom. Bring it on ongetiteld derde deel in de Hof van Doorns en Rozen-serie!

Zoals je wel merkt is deze recensie veel te lang, en eigenlijk ben ik nog steeds niet uitgepraat. Je moet me geloven dat als je Hof van Doorns en Rozen hebt gelezen, je dit boek duizend maal beter zal vinden. Hof van Mist en Woede geeft je All. The. Feels! Dit boek verdient niet slechts vijf sterren, maar álle sterren aan de hemel. Hof van Mist en Woede is een dik boek, maar ik was dankbaar voor elke bladzijde die ik nog te gaan had. Ik wilde niet dat het zou eindigen, maar ik bleef wel aan één stuk doorlezen zodra ik de kans daarvoor kreeg (of gewoon pakte). De (nieuwe) personages die in dit deel een hoofdrol spelen sluit je in je hart. Nee, je wordt zelfs stapelverliefd op een zeker iemand (als je dat nog niet was in elk geval). Ze zijn zó ontzettend goed beschreven. Het verhaal is fantastisch en bevat voor mij alles dat een verhaal moet hebben. En ga nu het boek maar snel halen, het ligt sinds vandaag officieel in de winkel. P.s. BEST.BOOK.EVER!

Deze post is al 2637 keer gelezen