Boekrecensie | It Starts with Us (Vanaf nu) – Colleen Hoover

It Starts with Us - Vanaf Nu - Colleen Hoover

Boekrecensie | It Starts with Us (Vanaf nu) – Colleen HooverIt Starts with Us / Vanaf Nu door Colleen Hoover
Serie: It Ends with Us #2
Verschenen: 19 oktober 2022 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 383
Lees ook: Sterrenhemel, Onvoorwaardelijk, Misschien Ooit, Misschien Nooit, Oprecht, 9 November, Nooit Meer, Uitzonderlijk, Misschien Nu, Slammed, Point of Retreat, This Girl, Too late / Vuurgevaarlijk

Voor het verhaal van TikTok-hit 'It ends with us' begon het allemaal met Atlas, de eerste liefde van Lily waarvan ze dacht dat ze hem nooit meer zou zien, maar die toen plotseling weer voor haar stond. Het eerste deel werd een gigantisch succes, mede door de massale reacties van fans op TikTok. Colleen Hoover geeft de fans nu het aangrijpende verhaal van fan-favorite Atlas. Een must-read voor alle Hoover- en 'It ends with us'-fans!

Kleine disclaimer

Voordat je deze recensie gaat lezen even een kleine disclaimer. It Starts with Us / Vanaf Nu is het vervolg op Nooit Meer / It Ends with Us. Zelfs de auteur raadt aan om éérst Nooit Meer te lezen, en dat raad ik je ook aan. In deze recensie zal je ook spoilers tegenkomen voor Nooit Meer. Dat gezegd hebbende: wat vond ik van It Starts with Us? Nooit Meer was perfect geëindigd, en toen kwam ineens toch een vervolg. Zou dit een extreem sterk verhaal teniet doen, of is het de ultieme toegift?

It Starts with Us

It Starts with Us gaat verder waar Nooit Meer is geëindigd, vlak na het moment dat Atlas en Lily elkaar weer tegenkwamen en vertelt vanuit beider perspectieven. Waar Nooit Meer een heftig verhaal is, is It Starts with Us luchtiger. Colleen Hoover zegt zelf ook “Lily en Atlas verdienen het.” Grappig genoeg bestaat dit boek alleen maar dankzij de fans die zelfs een campagne gestart waren omdat ze meer wilden lezen over Lily en Atlas.

Nu Lily haar dochtertje Emerson heeft en een regeling heeft getroffen met haar ex Ryle, heeft ze haar leven weer wat op orde. Atlas heeft ondertussen veel succes met zijn beide restaurants. Maar om elkaar weer toe te laten in elkaars leven zullen ze wat obstakels moeten overwinnen. Gezien het al bijna vijf jaar geleden is dat ik Nooit Meer heb gelezen, moest ik er wel even inkomen. Gelukkig haakt Colleen Hoover hier mooi op in door af en toe even een reminder erin te fietsen.

Een luchtiger verhaal

Oké, een luchtiger verhaal dus. Is It Starts with Us dan dus… saai? Nee, gelukkig niet! Allereerst is het oprecht heerlijk om te lezen over Atlas en Lily, want ik gun hen de wereld vol geluk. Er zijn minder twists en minder tegenslagen, dat zeker. Nooit Meer is absoluut een sterker verhaal, maar It Starts with Us een prachtige toegift.

Daarnaast krijgt het leven van Atlas een interessante wending waar ik bijzonder van genoten heb. Atlas’ therapeut Theo zorgt daarbij voor een extra komische noot in het verhaal. Wat een machtig mooi personage is dat. Daarnaast gaat het leven voor Lily ook gewoon verder, en lezen we over hoe zij, met de steun van de mensen om haar heen, omgaat met Ryle en zijn woede uitbarstingen en hoe dit van invloed is op hun leven als ouders. Dit maakt het verhaal toch een tikje spannend en is wederom heel realistisch beschreven.

Dagboekstukken

Persoonlijk vond ik de dagboekstukken in het verhaal iets minder. Sowieso werden er teveel dialogen in geschreven. Sorry, maar in een dagboek schrijf je echt geen complete dialogen na. Ik snap waarom zit dit erin heeft gestopt, gezien dit enorm past bij Nooit Meer. Maar ik had persoonlijk denk ik liever flashbacks gehad. Dit geldt ook voor de brieven die ze elkaar schrijven. De vorm vond ik niet geheel geschikt voor het te vertellen verhaal.

It Starts with Us is een verhaal dat niet zou bestaan zonder de lezers van Nooit Meer. Waar Nooit Meer enorm heftig en indrukwekkend is, is dit vervolg een stuk luchtiger. Er had geen vervolg hoeven komen, maar wat heb ik genoten van Lily en Atlas (en alle andere personages) en de nieuwe verhaallijnen. Het verhaal is absoluut een prachtige toegift, precies zoals het bedoeld is.

Wat vind jij van It Starts with Us?

Of koop het boek bij Libris of Boekenwereld

Blogtour banner It starts with us