Boekrecensie | Misschien Nu – Colleen Hoover

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en kan dus spoilers bevatten.

Boekrecensie | Misschien Nu – Colleen HooverMisschien Nu door Colleen Hoover
Serie: Maybe #2
Verschenen: 15 september 2020 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 318
Genre: New Adult, Contemporary, Muziek
Lees ook: Sterrenhemel, Onvoorwaardelijk, Misschien Ooit, Misschien Nooit, Oprecht, 9 November, Nooit Meer, Uitzonderlijk, It Starts with Us / Vanaf Nu, Slammed, Point of Retreat, This Girl, Too late / Vuurgevaarlijk

'Misschien nu' van Colleen Hoover is het langverwachte tweede deel van de Misschien-serie.

Ridge en Sydney zijn eindelijk samen, maar Maggie – Ridge’ ex – staat er nu alleen voor. Ze geniet van haar vrijheid, maar moet ook dealen met haar taaislijmziekte. Maggie besluit een bucketlist te maken om alles uit het leven te halen. Punt 1 op de lijst: skydiven. Daar ontmoet ze Jake, een adrenalinejunkie, precies wat Maggie wil én nodig heeft.

Colleen Hoover schreef 'Misschien nu' in samenwerking met muzikant Griffin Peterson, die ook voor dit deel in de serie een exclusieve soundtrack maakte.

Ooit, Nooit, NU!

Het was het jaar 2016 dat ik verliefd werd op het eerste deel in de Misschien-serie. Eerst verscheen Misschien Ooit, en niet veel later verscheen de novelle Misschien Nooit. Nu, vier jaar later is eindelijk ook het vervolg Misschien Nu verschenen. En mensen, wat keek ik dáár naar uit! Misschien Ooit en Misschien Nooit waren namelijk fantastisch en Colleen Hoover is een fantastische schrijfster. Dit kan niet anders dan goed zijn.

Misschien Nu

Hoewel in de marketing vooral gericht wordt op Maggie, gaat Misschien Nu over meer dan alleen Maggie. Zo lezen we namelijk ook vanuit het perspectief van Sydney, Ridge en Jake. In Misschien Ooit hebben Ridge en Maggie een einde aan hun relatie gemaakt en nu is Ridge samen met Sydney. Sydney vindt het moeilijk dat hij nog steeds stel op sprong naar Maggie gaat als er wat met haar aan de hand is. En Maggie heeft het net zo goed moeilijk. Maar niet alleen daarmee, want ze steekt ook haar kop in het zand met betrekking tot haar taaislijmziekte. Ze moet leren weer wat beter voor zichzelf te gaan zorgen. En dan ontmoet ze Jake.

Maggie?

Doordat in de marketing echt gericht werd op Maggie had ik lichtelijk verkeerde verwachtingen, want ik dacht dus dat het verhaal echt over Maggie zou gaan. Voor mijn gevoel hebben Sydney en Ridge in Misschien Nu echter de overhand. Ze hebben alle drie in principe bijna evenveel hoofdstukken, maar gezien je Sydney en Ridge kunt zien als één zijn ze behoorlijk veel vertegenwoordigd. Aan de ene kant niet erg natuurlijk want het is een lief koppel, maar aan de andere kant had ik heel graag zoveel meer gezien van Maggie en de ondervertegenwoordigde Jake, én zijn Sydney en Ridge soms wel erg zoetsappig bezig.

Je zit er zo weer in

Misschien Nu leest net als deel één en de novelle heerlijk vlot. Alle personages zijn weer vertegenwoordigd, en ik had, ondanks de vier jaar die ertussen zat, geen enkele moeite met weer in het verhaal komen. Hier en daar geeft ze een hele korte terugblik van bijvoorbeeld één zin, en dat creëert direct van die o ja!-momentjes. Die vond ik tussendoor erg fijn. Het meest heb ik genoten van de dynamiek tussen Maggie, Sydney en Bridgette. Bridgette, wat is het toch een heerlijk personage. Mocht je de novelle nog niet hebben gelezen, doe dat dan ook absoluut! Het zou mij trouwens niks verbazen als er ooit ook nog een novelle zou verschijnen over de broer van Ridge, Brennan.

Feelgood

Al met al vind ik Misschien Nu een heerlijk boek, maar niet zo emotioneel sterk als Misschien Ooit. Daarvoor had ze nog iets meer de diepte in moeten gaan met Maggie en Jake. En hierdoor voelde het einde denk ik ook een beetje aan als ‘te snel’. Ik had overigens geen idee hoe ze een boek over een meisje dat een levensbedreigende ziekte heeft zou kunnen eindigen, dus dat ze het boek een feelgood einde heeft weten te geven vind ik dan wel weer superknap. Sowieso is het hele boek gewoon genieten dankzij die heerlijke personages en de prettige schrijfstijl van Hoover.

Een boek met muziek

Wat het boek Misschien Nu zo bijzonder maakt, is dat Colleen Hoover hiervoor, net als bij Misschien Ooit een samenwerking is aangegaan met muzikant Griffin Peterson. Alle liedjes die in het boek geschreven worden door de personages, kun je dan ook in het echt beluisteren! Dit geeft een compleet nieuwe dimensie aan het lezen van deze boeken. Daarbij geniet ik ook echt van de liedjes.

Wat is het fijn dat Misschien Nu is vertaald naar het Nederlands. Zo kunnen we nog één keer genieten van Sydney, Ridge, Maggie, Warren en Bridgette. Het verhaal leest ontzettend vlot en je zit zo weer helemaal in het verhaal. Hoewel ik dacht dat het boek vooral over Maggie zou gaan, spelen Sydney en Ridge een grotere rol. Stiekem had ik graag wat meer en een nog iets diepere laag van Maggie en Jake gelezen, waardoor het einde mij niet helemaal de voldoening gaf die het had moeten geven. Maar dat neemt niet weg dat dit boek een must-read is voor iedereen die verliefd is geworden op Misschien Ooit.

Wat is jouw favoriete liedje uit de Misschien-serie?

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Zomer & Keuning in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1902 keer gelezen