Boekrecensie | Misschien Ooit – Colleen Hoover

Misschien Ooit - Colleen Hoover

Boekrecensie | Misschien Ooit – Colleen HooverMisschien Ooit door Colleen Hoover
Serie: Maybe #1
Verschenen: 27 januari 2016 bij Zomer & Keuning
aantal pagina's: 376
Genre: New Adult
Lees ook: Sterrenhemel, Onvoorwaardelijk, Misschien Nooit, Oprecht, 9 November, Nooit Meer, Uitzonderlijk, Misschien Nu, It Starts with Us / Vanaf Nu, Slammed, Point of Retreat, This Girl, Too late / Vuurgevaarlijk

Er zijn van die momenten dat het leven niet doet wat je wilt. Daar kan de 22-jarige Sydney over meepraten. Ze heeft het allemaal: een studie, een baan en een leuke vriend. Tot laatstgenoemde vreemdgaat. Ja, je hoort het goed: hij doet het met een of andere bimbo. Dat is dus einde relatie. Punt.

Hoewel Sydneys hart gebroken is, raakt ze al snel in de ban van haar buurman, Ridge, die ’s avonds op zijn balkon gitaar speelt. Ze kan haar ogen niet van hem afhouden als hij zo gepassioneerd muziek maakt. Wanneer ze met elkaar in contact komen, klikt het onmiddellijk. Maar Ridge heeft al een vriendin: Maggie. Het kan dus niets worden tussen hem en Sydney. Of misschien toch, ooit?

Colleen Hoover weet te verbazen

Op het moment dat deze recensie verschijnt is het al bijna een maand geleden dat ik Misschien Ooit dichtsloeg, maar nog steeds geniet ik na van dit boek en wil ik meer. Colleen Hoover weet met deze nieuwe New Adult weer te verbazen dankzij bijzondere elementen in het verhaal en vanaf pagina één voel je je direct verbonden met het verhaal. Je valt in de proloog middenin een gebeurtenis, waarna hoofdstuk één je terugneemt naar twee weken eerder. Ik baalde, want ik wilde weten hoe het verder ging. Ze weet de spanning dus al direct goed op te bouwen, je wilt echt verder lezen.

Misschien Ooit - Colleen Hoover

Personages

In de flaptekst kun je al lezen dat Sydney en Ridge (ben ik de enige die aan die soap The Bold & The Beautiful moest denken?) een klik hebben, maar dat het niks kan worden omdat hij een vriendin heeft. Dit heeft Colleen Hoover fantastisch uit weten te werken. Ik ga natuurlijk niks verklappen over wat er gaat gebeuren, maar ik zag gewoon niet op welke manier dit boek kon verlopen en eindigen, en dat ik er een tevreden gevoel bij zou hebben. Ik werd namelijk gek op de personages. Allemaal. Oké misschien niet de in de flaptekst benoemde hufter, maar wel ieder ander. Sydney, Ridge, Maggie, Ridge’ vriend Warren, en zelfs de niet vaak genoeg voorkomende Brennan. We lezen overigens niet alleen vanuit Sydneys oogpunt; elk hoofdstuk begint met een stuk uit Sydneys oogpunt en eindigt altijd met een stuk uit Ridge’ oogpunt. Waar ik soms heb dat ik liever de stukken vanuit het ene oogpunt lees dan vanuit het andere, las ik ze hier beide net zo graag.

Wat zo goed is

Het boek is fantastisch geschreven. Vanaf de eerste pagina word je meegenomen in het verhaal en ik heb het boek aan één stuk doorgelezen. Was ik die dag een uurtje eerder opgestaan dan had ik het boek zelfs in één dag uitgelezen. Het leest ontzettend makkelijk weg en toen ik op bed ging stond ik al tandenpoetsend verder te lezen; ik kon het gewoonweg niet wegleggen. Het verhaal vind ik uniek. Het is geen ordinaire driehoeksverhouding, een specifiek element maakt het verhaal extra interessant en bijzonder, muziek speelt op een prachtige manier een grote rol, en ik ben erg content met de manier waarop ze het boek tot een einde brengt. Het is jammer dat ik een boek niet nogmaals voor het eerst kan lezen. O, ja. Eén ding wilde ik nog even heel duidelijk melden. Ik weet dat een aantal van jullie New Adults eigenlijk wel leuk vinden, maar minder snel oppakken in verband met enkele uitvoerige seksscènes in New Adults. Lees dan alsjeblieft dit boek! Ik beloof je dat het werkelijk tot een minimum beperkt wordt en aantrekkingskracht een grotere rol speelt dan de seks die vrij weinig tot bijna niet in het boek voorkomt.

Misschien Ooit - Colleen Hoover

Dat element

Natuurlijk is er dan dus nog dat ene element in het verhaal waar ik enorm mee zit te stuntelen. Het staat niet in de flaptekst, en ik vond de twist dusdanig leuk om zelf te ontdekken op dat moment, dat het in feite een spoiler zou kunnen zijn als ik het zou zeggen. Maak je geen zorgen, ik zal het niet spoileren. Ik heb erover nagedacht een spoilerbalk te gebruiken, maar uiteindelijk besloten het heel vaag te houden. Maar compleet onbenoemd kon ik het niet laten gezien ik het zo’n belangrijk en goed uitgewerkt element vind. Colleen Hoover heeft een bepaald element in het boek gestopt, waardoor de wijze van communiceren en emoties uitdrukken op een hoger niveau kwam. Het is allereerst een interessante twist in het verhaal, maar ze weet het ook fantastisch uit te werken. Je komt er gelukkig al vrij snel achter, dus haal het boek snel in huis en ontdek waar ik zo enthousiast over ben.

Een extra dimensie

Wat het boek overigens extra bijzonder maakt zijn de extraatjes in de vorm van muziek. In het boek schrijven de twee hoofdpersonages namelijk lyrics voor liedjes en uiten daarmee (on)bewust hun gevoelens. Colleen Hoover is een samenwerking aangegaan met Griffin Peterson (die ook covermodel was van Losing Hope (Sterrenregen)). De liedjes die je in het boek bedacht ziet worden zijn dus speciaal gemaakt voor het boek en opgenomen als album. En ik kan je vertellen dat dit het boek een extra dimensie geeft. Ik had het album de hele dag tijdens het lezen aanstaan en wanneer ik bij een specifiek liedje kwam in het boek, klikte ik die aan en las ik de tekst mee in het boek. Het is heel bijzonder en echt een aanrader om het album tijdens het lezen erbij te pakken. Soms kan muziek de ervaring van het boek intensiveren, en dat gebeurt hier zeker. Het album kun je hier vinden, maar hij staat ook gewoon op Spotify! Persoonlijk ben ik groot fan van Living a Lie en de titelsong Maybe Someday.

Ja, en schrijf dan nu nog maar even een mooie conclusie waarin ik alles kort samenvat wat ik net heb gezegd. Ik vind dit boek moeilijk te omschrijven. Er zijn niet genoeg woorden waarmee ik dit verhaal recht doe. En omdat ik dat ene element niet kan benoemen vond ik het nog lastiger. Je moet gewoon echt even bovenstaande recensie lezen. Misschien Ooit is een prachtig verhaal met bijzondere en unieke elementen die op zo’n manier in het verhaal verwerkt worden dat je niet kunt stoppen met lezen. Dit is een absolute must-read; niet voor misschien ooit, maar wel nu! Dit boek moet je lezen, neem dat maar van mij aan. Je wordt verliefd op de personages, ja, zelfs de bijpersonages. De muziek is fantastisch en brengt een extra dimensie in het verhaal, en het verhaal lees je in een mum van tijd uit. Hup, lezen jij!

Deze post is al 2628 keer gelezen