Boekrecensie | Nooit Meer – Colleen Hoover

Nooit Meer - Colleen Hoover hoofdplaat

Boekrecensie | Nooit Meer – Colleen HooverNooit Meer door Colleen Hoover
Serie: It Ends with Us #1
Verschenen: 20 maart 2018 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 400
Genre: New Adult
Lees ook: Sterrenhemel, Onvoorwaardelijk, Misschien Ooit, Misschien Nooit, Oprecht, 9 November, Uitzonderlijk, Misschien Nu, It Starts with Us / Vanaf Nu, Slammed, Point of Retreat, This Girl, Too late / Vuurgevaarlijk

‘Nooit meer’ van Colleen Hoover vertelt het aangrijpende verhaal van Lily, die verliefd wordt op de knappe neurochirurg Ryle. Hij is assertief, koppig en een tikje arrogant, maar ook gevoelig, briljant en dol op Lily. De opbloeiende nieuwe relatie brengt herinneringen terug aan Atlas, haar eerste liefde. Als hij weer in haar leven verschijnt, komt alles wat Lily heeft opgebouwd in gevaar. Dan komt het eropaan dat ze de kracht in zichzelf vindt om te zorgen dat de toekomst geen herhaling wordt van het verleden. Colleen Hoover schreef met ‘Nooit meer’ een persoonlijk emotioneel verhaal met universele zeggingskracht.

Nooit Meer

Hiep hiep hoera! Vandaag is de boekverjaardag van Nooit Meer, geschreven door niemand minder dan Colleen Hoover. Hebben jullie het boek al voor de releasedatum besteld? Of moet ik jullie nog even overtuigen waarom je dit boek echt moet lezen? Want met dat laatste heb ik echt geen moeite. Dankzij Zomer & Keuning mocht ik Nooit Meer al lezen tijdens de eerste dagen van februari 2018. Wat voelt dat alweer lang geleden. Maar Nooit Meer staat mij nog steeds bij alsof ik het gisteren las. Wees niet bang, net als al mijn recensies is deze spoilervrij.

Indrukwekkend

Jongens, wat was dit een indrukwekkend boek! De synopsis doet misschien denken aan een verhaal over een liefdestriangel, een vrouw gevangen tussen de man van het heden en een vroegere liefde. En hoewel dit op een bepaalde manier wel een soort van klopt, is dit absoluut niet de hoofdzaak van het verhaal. Maar dit valt niet uit te leggen zonder te spoilen, dus daar ga ik verder niet op in. De hoofdzaak van het verhaal is een aangrijpend en goed uitgewerkt onderwerp – twee zelfs.

Nooit Meer - Colleen Hoover

Dit boek is anders

Wat dit onderwerp is zal ik dus uit spoileroverwegingen niet benoemen. Het onderwerp komt niet aan bod in de sysnopsis, waardoor ik het in elk geval niet heb zien aankomen. Je ervaart het net als de Lily, de hoofdpersoon. Voor mijn gevoel kwam het verhaal daarom ook extra sterk binnen. Nooit Meer is een boek met een sterke emotionele lading. Een verhaal dat overigens erg dicht bij de schrijfster zelf ligt. Goed dat zij dit heeft beschreven. Zij zegt ook na de epiloog: “Dit boek is anders.” En dat klopt. Dit boek is overweldigend, meeslepend, en zorgt ervoor dat je over dit onderwerp gaat nadenken. Het is niet altijd zo zwart-wit als het lijkt. Nooit Meer is een realistisch verhaal dat indruk maakt. Misschien wel het meest “volwassen” boek dat ze tot nu toe heeft geschreven. Indrukwekkend en onvoorspelbaar.

Vlot geschreven

Bijna onnodig om te vertellen, maar mocht je deze recensie lezen, en nog nooit eerder een boek van Colleen Hoover hebben gelezen – you should! -, dan wil je vast meer over dit boek weten. Colleen Hoover is niet alleen een Queen in het schrijven van indrukwekkende verhalen. Haar schrijfstijl is ook enorm fijn. Toen ik het vooruitexemplaar ontving van Uitgeverij Zomer & Keuning – dankjewel! – was ik eigenlijk nog bezig in een ander boek. Maar ik was nieuwsgierig en wilde gewoon even de eerste zin lezen. Die eerste zin werden direct meerdere pagina’s. Zodra je begint met het eerst woord zit je al in het verhaal. Hoover schrijft vlot, en neemt je mee in het hoofd van haar hoofdpersoon. 400 pagina’s lijkt veel, maar ik las Nooit Meer in slechts twee dagen uit. Het verhaal is van begin tot eind goed uitgewerkt, we zijn echter ook niet anders gewend van Colleen.

Nooit Meer - Colleen Hoover

It Ends with Us

De Engelse titel It Ends with Us is overigens zó perfect. De Nederlandse vertaling is ook kloppend hoor, maar als je ziet waar de originele titel is verwerkt in het boek, dat is gewoon zó sterk. Ik ben trouwens heel blij dat de uitgeverij de originele cover heeft aangehouden; die is namelijk Be-au-ti-ful! Wat ik nog vergeet te vertellen is dat ik de rol van Ellen in het verhaal zo mooi vind. Nooit eerder heeft een auteur het er zo in kunnen verwerken, dat ik het echt mooi vond dat ze dit onderdeel heeft gemaakt van het boek.

Nooit Meer is… krachtig. Nooit Meer is realistisch, vlot geschreven, onvoorspelbaar en bevat een enorme emotionele lading. Dit verhaal maakt indruk. Nooit Meer is overweldigend, meeslepend en zet je aan tot nadenken; verandert misschien zelfs wel de manier waarover je over het onderwerp dacht. Vanaf het eerste woord zit je in het verhaal en vlieg je door het verhaal. Het is een zwaar onderwerp, maar goed uitgewerkt en vlot beschreven, en op zo’n manier dat het goed bij de lezer binnenkomt. Dus wil je een persoonlijk en goed geschreven boek lezen, met een belangrijk onderwerp, dan raad ik je van harte Nooit Meer aan. Laat je weten wat je ervan vindt?

Deze post is al 4913 keer gelezen