Boekrecensie | IJskoud – J. Lynn (Jennifer L. Armentrout)

Boekrecensie | IJskoud – J. Lynn (Jennifer L. Armentrout)IJskoud door J. Lynn, Jennifer L. Armentrout
Serie: Frigid #1
Verschenen: 11 oktober 2014 bij Zomer & Keuning
aantal pagina's: 301
Genre: New Adult
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Origin, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

Sydney heeft zin in het wintersporttripje met haar vriendengroep, een jaarlijkse traditie. Niet dat ze nou zo gek is op skiën. Nee, ze is vooral heel erg gek op haar beste vriend Kyler.

Kyler kan aan elke vinger twintig meisjes krijgen. Toch zou hij al die meisjes onmiddellijk aan de kant zetten voor Sydney. Maar dat doet hij niet, want zij verdient veel beter.

Wanneer ze samen vast komen te zitten in een sneeuwstorm, zijn Sydney en Kyler op elkaar aangewezen. Ze kunnen zich niet meer voor elkaar verbergen... met alle gevolgen van dien.

IJskoud

Ik kan geen genoeg krijgen van de New Adult boeken van Zomer & Keuning. Grote kans dat als je van één van hun New Adults houdt, dat je ook zal genieten van de rest. Inmiddels ben ik al jaren fan van hun fonds, en in dat fonds zitten ook heel wat boeken van Jennifer L. Armentrout, welke in de beginjaren nog New Adults schreef onder de pennaam J. Lynn (Lynn is haar tweede naam). Gezien ik deze boeken met gemak in één à twee dagen uitlees, heb ik enkele appeltjes voor de dorst, en één daarvan was IJskoud. Maar gezien Jennifer naar Nederland zou komen en ik haar mocht interviewen, wilde ik wel al haar boeken gelezen hebben – oké dat was onrealistisch in de korte tijd die ik hiervoor uitgetrokken had, maar in elk geval haar New Adults. Zodoende begon ik aan IJskoud, en uiteraard volgde het vervolg Vurig en direct achteraan, maar dat bewaar ik voor een aparte recensie.

IJskoud - J. Lynn

Verwachtingen

Ik had van anderen gehoord dat deze serie van Jennifer L. Armentrout wat minder goed zou zijn, dus mijn verwachtingen waren vrij laag. Ik verwachte een boek waarin de plank finaal misgeslagen was. Maar ik zag het eerlijk gezegd niet zo. Ik vond IJskoud een héérlijk boek om te lezen. Het was precies ook wat ik op dat moment nodig had; IJskoud is een lekker makkelijk boek om te lezen. Geen wonder dan ook dat ik het in twee dagen alweer uit had. Het is een boek waarin je totaal niet hoeft na te denken, gewoon lezen en genieten.

Voorspelbaar

Mocht je echter een gruwelijke hekel hebben aan voorspelbaarheid… tsjah, dan is IJskoud waarschijnlijk niet voor je weggelegd, want als het één ding is, dan is het voorspelbaar. Het is het typische verhaal over een jongen en een meid die al sinds hun jeugd bevriend zijn, stiekem verliefd op elkaar zijn, maar er niet voor uit durven te komen omdat ze bang zijn de vriendschap te verpesten. Wanneer een personage op een best wel expliciete manier het verhaal in wordt gebracht en bepaalde gebeurtenissen eromheen heel duidelijk worden verwoord, dan weet je toch in elk geval in grote lijnen wel welke paden het verhaal zal bewandelen. Echter, ik vond dat niet erg. Het was juist wel even fijn om mijn verstand op nul te zetten. Dat soort boeken moeten er ook zijn voor dit soort momenten.

IJskoud - J. Lynn

Vriendschap

Wat ik trouwens zo leuk vind aan de boeken van Jennifer L. Armentrout, en ook in IJskoud, zijn de vriendschappen. Zo zit er bijvoorbeeld een moment in het boek tussen Kyler en Tanner. En dat vind ik gewoon een heel mooi stukje. Vriendschap springt er vanaf; ze zijn er voor je wanneer je een schop onder je kont of advies nodig hebt. Dat soort dingen weet Armentrout altijd zo mooi te omschrijven. Het vormgeven van personages weet ze dan ook altijd goed te doen. Dat is denk ik mede de reden dat ik altijd zo in haar verhalen gezogen word. Ook hoor je mij tijdens het lezen van haar boeken regelmatig lachen, ze is soms gewoon zo ontzettend grappig. Heerlijk!

Hoewel IJskoud aan alle kanten voorspelbaar is, en het verhaal grotendeels al wel duidelijk is na het lezen van de achterflap (op een enkele extra verhaallijn na), is IJskoud heerlijk om te lezen. Ik las het verhaal in enkele dagen uit. IJskoud is zeker een aanrader wanneer je zin hebt in een makkelijk boek waarbij je even lekker je verstand op nul kunt zetten. Maar ondertussen kun je ook genieten van leuke personages en een heerlijke romance. Snel door naar Vurig!

Deze post is al 2027 keer gelezen