Boekrecensie | Als morgen niet bestaat – Jennifer L. Armentrout

Als morgen niet bestaat - Jennifer L. Armentrout
Boekrecensie | Als morgen niet bestaat – Jennifer L. ArmentroutAls morgen niet bestaat door Jennifer L. Armentrout
Verschenen: 16 april 2019 bij Zomer & Keuning
Format: Audioboek, duur audioboek 8U 35M
voorgelezen door: Stephanie Julien
Genre: Contemporary, Young Adult
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Origin, Opposition, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

De zeventienjarige Lena is de hoofdpersoon in Als morgen niet bestaat van Jennifer L. Armentrout. Het ene moment heeft zij nog een vriendengroep, een wederzijdse verliefdheid en grootse plannen voor haar studententijd. Dat verandert als ze na een feestje met vier vrienden betrokken raakt bij een auto-ongeval. Lena is de enige die het overleeft. Ze wordt verteerd door schuldgevoel, kruipt in haar schulp en duwt iedereen van zich af. Deze young adult-roman van bestsellerauteur Jennifer L. Armentrout, ook bekend van de Lux-serie, stelt de vraag: kun je ooit weten wanneer je op het punt staat een enorme fout te maken? Als morgen niet bestaat is aangrijpend van begin tot eind.

Leesdip

Na bijna zes weken geen boek aangeraakt te hebben, heb ik er ein-de-lijk weer eens één uitgelezen. Het had niet te maken met de boeken hoor. Ik pakte allemaal boeken op die mij stuk voor stuk interesseerden. Maar ik had het te druk en was te moe voor lezen. Toen ik een weekendje weg was en ze een bad hadden besloot ik om weer eens een luisterboek op te zetten via Storytel. En dat bleek dé oplossing te zijn. In de momenten dat ik te moe was om te lezen pakte ik het luisterboek er weer bij en kon ik gewoon even mijn ogen dicht doen en tóch lezen. Ik luisterde Als morgen niet bestaat van Jennifer L. Armentrout, ingesproken door Stephanie Julien.

Als morgen niet bestaat

Als morgen niet bestaat gaat over Lena. Lena is zeventien jaar en in de bloei van haar leven. Ze heeft drie goede vriendinnen, een beste vriend waar ze stiekem verliefd op is, en is aan het genieten van haar leven. Het deel dat achterop het boek wordt genoemd komt echter pas na een hoofdstuk of tien aan bod. Jennifer L. Armentrout bouwt het verhaal eerst compleet op en zorgt ervoor dat je een goed beeld krijgt van Lena’s leven vóór het ongeluk. Hierdoor maakt het ongeluk zelf uiteindelijk nóg meer impact. Ik was immers namelijk al helemaal mee gaan leven en van de personages gaan houden. Wat nog wel spannend was, was welke van Lena’s vrienden uiteindelijk bij het ongeluk betrokken zouden zijn. Dát stond niet op de achterflap.

Prettig luisterboek

Stephanie Julien heeft een hele prettige stem. Waar ik bij andere luisterboeken vaak moest wennen aan de vertelstem, had ik dat bij Als morgen niet bestaat totaal niet. Het verhaal in Als morgen niet bestaat maakte dat ik wilde blijven luisteren. Op een gegeven moment zette ik zelfs het luisterboek aan op mijn telefoon in de auto en probeerde ik het over de motor heen te luisteren. Het wist zelfs zover te komen dat ik zin had om het boek op te pakken en zelf verder te lezen in plaats van te luisteren. Lezen gaat bij mij namelijk vaak toch sneller dan luisteren. En voor iemand die in een langdurige leesdip zat was dat wel een hoera waard. Jammer genoeg had ik geen fysiek exemplaar in huis. Dus ik bleef luisteren, en luisteren. En toen was het uit.

Storytel

Een goede waarschuwing

Hoewel Als morgen niet bestaat volgens Storytel een New Adult is, denk ik dat Als morgen niet bestaat geschikt is vanaf 15+. Ik zou het zelfs aanraden om jongeren dit boek te laten lezen. Het beschrijft zo goed de consequenties van rijden onder invloed. Ik kon dan ook niet anders dan dit boek beschouwen als een les. Jennifer L. Armentrout wilde duidelijk een boodschap meegeven aan de lezer. Je leest als lezer alleen vanuit Lena, maar ze weet het verhaal zo te beschrijven dat je toch ook door de ogen van anderen kunt kijken. Zo zie je de situatie toch vanuit meerdere perspectieven.

Als morgen niet bestaat heeft indruk op mij gemaakt. Het begint als een gewoon boek over scholieren van een middelbare school die zich voorbereiden op hun laatste jaar. Over een stel vrienden en verliefdheid. Maar dan is er de diepere laag. Een auto-ongeluk en dit als enige overleven. Hier mee om moeten gaan en weer doorgaan met het leven. Als morgen niet bestaat is een prachtig en indrukwekkend boek waar ik doorheen ben gevlogen. Een absolute aanrader.

Heb jij Als morgen niet bestaat al gelezen?

Deze post is al 2151 keer gelezen