Boekrecensie | Origin – Jennifer L. Armentrout

Deze recensie gaat over een vervolgdeel en bevat grote spoilers voor Obsidian, Onyx en Opal.

Boekrecensie | Origin – Jennifer L. ArmentroutOrigin door Jennifer L. Armentrout
Serie: LUX #4
Verschenen: 22 november 2018 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 454
Genre: Fantasy, Sciencefiction, Young Adult
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

Nu Katy gevangengenomen is, zet Daemon alles op alles om haar te vinden. Wat er ook maar op zijn pad komt, ruimt hij uit de weg. Ondertussen kan Katy, die omringd is door vijanden, niets anders doen dan proberen te overleven. Maar wie zijn nou echt de bad guys? De gevaarlijkste tegenstander blijkt al die tijd al vlakbij te zijn geweest. Zodra ze dat doorhebben, weten Daemon en Katy niet meer aan wiens kant ze moeten staan. Als ze überhaupt nog een keuze hebben.

Het bijna-einde

Nog even en dan verschijnt alweer het officiële laatste deel in het verhaal over boekblogger Katy Schwartz en alien Daemon Black, en hun vrienden. Tijd dus voor mijn recensie van het vierde deel in deze fantastische boekenserie: Origin. Opal eindigde met een belachelijk spannende cliffhanger; Katy werd gevangengenomen door Daedalus, en Daemon sprak eindelijk die vier prachtige woorden: ik hou van je. Gelukkig stond er al een voorstukje voor Origin in Opal, en wist je al een klein beetje wat je kon verwachten. Maar wat vind ik uiteindelijk van Origin?

Origin

Laat ik beginnen met het minst positieve stukje van deze recensie; Origin wist mij niet altijd op dezelfde manier te pakken als de voorgaande delen hebben gedaan. Waar ik bij de andere delen continu de neiging had door te lezen, kon ik Origin vrij makkelijk wegleggen. Dit was het geval bij ongeveer tweederde van het boek. Dit betekent niet dat het boek slecht was, maar dat het mij gewoon iets minder meesleepte. Het remde mij echter niet perse af.

Origin - Jennifer L. Armentrout

Twee perspectieven

In Origin lees je vanuit Katy en vanuit Daemon. En hoewel ik dat leuk vond, kan dit misschien ook wel hebben bijgedragen aan hetgeen ik in de vorige alinea vertelde. Ik had eigenlijk continu het gevoel dat het allemaal wel goed zou komen omdat bevestiging kreeg vanuit beide perspectieven. Er was weinig onzekerheid voor mij als lezers en dus minder spanning. Met meeleven had ik geen problemen. Katy, Daemon en de rest had ik al in mijn hart gesloten in voorgaande delen.

Spannende plottwists en cliffhanger

Origin was echter wel interessant dankzij de vele plottwists, en zeker op het einde enórm spannend. Armentrout weet echt wel hoe ze cliffhangers moet schrijven en spannende slotscènes. Hallelujah! Waar we inmiddels ook wel een beetje gewend aan mogen raken, is dat we regelmatig afscheid moeten nemen van personages in deze boeken. Dit keer vond ik het echter minder erg omdat in deze personages niet zo zeer in mijn hart had gesloten. Niet zoals in voorgaande delen het geval was met Adam en Carissa. Maar het maakt het verhaal zeker spannend. De plottwist rondom Bethany zag ik van mijlenver aankomen, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dit uitgespeeld gaat worden.

<3

Wat ik leuk vind is dat de titels van de boeken altijd een belangrijke rol spelen. Dit keer is dit Origin. Wanneer je begint met lezen heb je nog geen idee wat het zou kunnen zijn, gezien het dit keer geen gesteente is. Maar laat mij jou vertellen dat de Origin een zéér interessante twist is die het verhaal extra spannend maakt. In Opal hebben we kennisgemaakt met Luc, en ook in dit deel zal hij een rol spelen. Daarnaast zijn er enkele nieuwe personages toegevoegd, waaronder de mysterieuze Archer. Om diverse redenen een leuke toevoeging, maar in verband met spoilers zeg ik je niet waarom.

Origin - Jennifer L. Armentrout
De foto’s zijn nog in kerststijl omdat het mijn bedoeling was dit boek al veel eerder te recenseren. Helaas kwam werkdruk en ziek zijn om de hoek. Vandaar.

Humor en liefde

In Origin is ook weer genoeg humor te vinden. Ik kan echt genieten van de humor van Jennifer L. Armentrout. De humor gaat zowel gepaard met prachtige momenten, als met spannende actiescènes, waardoor ook dit boek weer lekker luchtig aanvoelt. Origin bevat ook enkele steamy scènes die iets verder gaan dan in de vorige delen. Dus ik zou wel zeggen dat het de serie vanaf hier 16+ is.

Origin is weer een interessant verhaal met diverse spannende plottwists. Je leest vanuit het perspectief van Katy en Daemon, maar hierdoor voelde ik wel iets minder spanning in het verhaal en kon ik het boek makkelijker wegleggen. Behalve het laatste stuk, want man, dat liep helemaal uit de hand en was mega spannend. Na het einde van Origin vraag je je af hoe ze de serie in Opposition “even” zal afronden. Al zal het haar ongetwijfeld prachtig lukken.

Volg mij op: Bloglovin | Facebook | Twitter | Instagram | Goodreads

Ik heb een gratis recensie-exemplaar ontvangen van Zomer & Keuning in ruil voor een eerlijke recensie. Dit is niet van invloed op mijn mening over het boek of de inhoud van mijn recensie.

Deze post is al 1354 keer gelezen