Boekrecensie | Schaduw in het Vuur – Jennifer L. Armentrout

Schaduw in het Vuur - Jennifer L. Armentrout

Boekrecensie | Schaduw in het Vuur – Jennifer L. ArmentroutSchaduw in het Vuur door Jennifer L. Armentrout
Serie: Flesh & Fire #1
Verschenen: 14 december 2022 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 604
Genre: Fantasy, New Adult, Romantiek
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Origin, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen
Rating: 4.5 Stars | Spicy: five-flames

Seraphena heeft nooit haar eigen lot kunnen kiezen. Voor haar geboorte is ze al uitgekozen om de vrouw van de Primal God of Death te worden. Maar wat niemand weet, is dat dit niet Sera’s echte lot is. Zij is niet de goed beschermde maagd, maar een sluipmoordenaar. Haar missie is om deze God te verleiden en daarna te vermoorden. Maar dat blijkt lastiger dan gedacht… De onverwachte woorden en daden van de Primal weten de duisternis in haar te verjagen, en zijn aanwezigheid ontsteekt een passie die ze nog nooit heeft gevoeld. 'Schaduw in het vuur' van Jennifer L. Armentrout is het eerste deel van de Flesh and Fire-serie, de spin-off van de succevolle Blood & Ash-serie.

Een prequel!

Drie hoeraatjes want er is weer een nieuw boek van Jennifer L. Armentrout verschenen. Schaduw in het Vuur is het eerste deel in de Flesh & Fire serie. Maar tegelijkertijd is het boek ook gelinkt aan de Blood & Ash serie. Om Schaduw in het Vuur te snappen heb je geen voorkennis nodig. Echter wanneer je straks verder wilt in het in het voorjaar te verschijnen vierde deel in de Blood & Ash serie, heb je wél Schaduw in het Vuur nodig. De delen zijn echt met elkaar verbonden.

Schaduw in het Vuur

Maar waar gaat Schaduw in het Vuur dan over? Door een afspraak die haar verre voorvader heeft gemaakt voor de voortvarendheid van Lasanië is Seraphena beloofd aan de oergod van de dood. Maar wat hij niet weet, is dat zij in het geheim haar hele leven is opgeleid om hem te verleiden en te doden. Alleen zo kan ze rampspoed voor Lasanië afwenden. Maar niet alleen Seraphena is niet wie ze lijkt. Ook Nyktos, de oergod, is niet zoals de mythen hem schetsen.

Megafan

Ik ben groot fan van deze serie, of in dit geval, beide series. Ik lees de boeken vaak vlak nadat ze in het Engels uitkomen. Om ze vervolgens te herlezen zodra ze in het Nederlands verschijnen. Want mijn god, wat zijn die special editions toch prachtig! En wat heeft Zomer & Keuning zich overtroffen met Schaduw in het Vuur. Deze editie heeft zwart gesprayde edges met heel toepasselijke bloedrode bladeren én fantastische art aan de binnenkant (al ziet Nyktos er in mijn ogen toch nét iets anders uit). Daarbij ontvang je zoals we gewend zijn een prachtige boekenlegger erbij. Ook zit er een kaartje met een kaart erbij.

Een nieuwe kick-ass prinses

Ik heb Schaduw in het Vuur met veel plezier herlezen. Want nu heb ik het verhaal gelezen vóór De Strijd van Twee Koninginnen, en ná. En beide keren ervaar je het verhaal anders door de kennis die je wel of niet hebt. De opzet van het verhaal is in essentie hetzelfde als dat van Poppy en Cas, maar dan in een andere vorm gegoten. In die zin is het verhaal niet vernieuwend. Máár leest het verhaal dus wél net zo lekker weg. Je hebt een kick-ass prinses, een knappe, stoere en galante oergod, loyale vrienden waar je bijna net zoveel om gaat geven als om de hoofdpersonages en een compleet nieuwe wereld om je in te verliezen (ja, we zien nu een ander stuk!). En dan heb ik nog niet eens verteld dat er schattige draekjes in het verhaal zitten! *Smelt*

De vertaling…

Toch moet er mij iets van mijn hart. En dat zie ik even los van Schaduw in het Vuur zelf. Ik HOU van de personages, van het verhaal, van alles wat deze schrijfster neerzet. Maar deze vertaling… Nee. Ik weet niet of ik er in de vorige delen overheen heb gelezen. Of dat deze vertaler zin had om dit keer creatief te zijn. Maar de vertaling doet geen recht aan het origineel. Meermaals krabte ik mij achter mijn oren en heb ik het origineel erbij gepakt om te zien hoe het er stond.

Voorbeelden

In sommige gevallen in het sowieso smaak. Maar in mijn ogen moet je bijvoorbeeld namen gewoon niet vertalen in boeken die niet voor kinderen zijn. Ash vertalen naar As. *gruwel* En dan schattige Reaver-butt. Dat is continu vertaald naar Rover. *huilen* Daarnaast heeft ze zelf zinnen erbij verzonnen: “Nor past beter, daar hoort hij te zitten”. Blijkbaar omdat ze dat wel een leuk grapje vond?

Maar heeft ze ook complete passages omgebouwd of verkort én heeft ze zelfs (per ongeluk?) zinnen overgeslagen. Hierdoor komt hetgeen de schrijfster in het Engels bedoelde in mijn ogen niet goed over. En dat is een gemis voor de Nederlandse lezer. Net als de prachtige zin “The road to hell is paved with good intentions”, die is vertaald met “Stank voor dank”. Sorry hoor, maar dit boek had duizend keer beter vertaald kunnen worden. Gelukkig kon ik hier tijdens het lezen lekker over klagen tegen mijn broertje die ook vertaler is. *einde rant*

Schaduw in het Vuur is het begin van een interessante prequel-serie op de Blood & Ash serie. Waar de opbouw van het verhaal gelijk is aan Uit Bloed en As, en ook de personages veel gelijkenissen vertonen (is dat een beetje makkelijk, ja, vind ik dat erg, nee), is het een heerlijk verhaal om (meerdere keren) te lezen. Als je houdt van de Blood & Ash serie, dan ga je defenitely ook houden van Seraphena, Nyktos en de rest van de groep. En je wilt deze beauty sowieso in je kast hebben toch? Ik kan in elk geval niet wachten op de Nederlandse editie van De Strijd van Twee Koninginnen, en ga snel beginnen aan het recent in het Engels verschenen vervolg op Schaduw in het Vuur.

Van 1 tot 10, hoe fan ben jij van deze series?

Deze post is al 1116 keer gelezen