Boekrecensie | Het probleem met voor altijd – Jennifer L. Armentrout

Boekrecensie | Het probleem met voor altijd – Jennifer L. ArmentroutHet probleem met voor altijd door Jennifer L. Armentrout
Verschenen: 24 april 2018 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 432
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Origin, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Witheet, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

In het pleeggezin waar Mallory opgroeide, heeft ze zichzelf aangeleerd zo min mogelijk te praten. Dat heeft ertoe geleid dat ze nu bijna helemaal niet meer spreekt. Hoewel ze inmiddels bij nieuwe pleegouders woont die heel goed voor haar zijn, vreest ze dat haar angst haar verdere leven zal bepalen. Toch durft ze het aan om het thuisonderwijs te verruilen voor een echte school.

Op haar eerste schooldag loopt ze daar Rider tegen het lijf. Ze kent hem van vroeger, uit dat andere leven. Mallory is dolblij om hem terug te zien, want Rider was een van de weinigen die er toen voor haar waren. Hij beschermde haar. En dat doet hij nu weer. Maar gaat het met Rider zelf eigenlijk wel zo goed?

Het probleem met voor altijd

Ik weet niet waarom ik het dacht. Maar ik was er vanuit gegaan dat Het probleem met voor altijd (The Problem with Forever) een New Adult boek was. Een verkeerde aanname, want het blijkt te horen tot het genre Young Adult. Niet dat het mij wat uitmaakt, want ik lees toch alles dat mevrouw Armentrout schrijft. Wat een fantastische schrijfster is het. Zowel op het gebied van New Adult (bijvoorbeeld de Wacht op Mij-serie), of Young Adult (de LUX-serie). Dus natuurlijk móést ik Het probleem met voor altijd ook lezen. En zo geschiedde.

Ietwat voor spelbaar

Laat ik beginnen met een kritisch puntje. Waar je normaal gesproken in zekere mate uiteraard wel weet hoe een boek met romantische inslag zal eindigen, voelt niet elk boek direct voorspelbaar aan. Dit heeft vaak te maken met hoe dingen geformuleerd worden. Bij Het probleem met voor altijd had ik voor het eerst bij een boek van Jennifer L. Armentrout dat een verhaal voorspelbaar aanvoelde. Sommige dingen waren gewoon te overduidelijk.

Het probleem met voor altijd - Jennifer L. Armentrout

Leest heerlijk vlot

Deed dit af aan het leesplezier? Nee, absoluut niet. Het viel mij voor het eerst eens op, maar ik had er geen last van. Daarnaast bevat het boek ook genoeg onverwachte wendingen. Maar bovenal is het verhaal weer heerlijk geschreven. De boeken van Jennifer L. Armentrout, inclusief Het probleem met voor altijd, lezen zo vlot weg, dat je haar boeken in een zucht uit hebt. Zélfs de boeken met meer dan 400 bladzijden (Het probleem met voor altijd heeft 432 pagina’s).

Makkelijk in te leven in personages

Daarnaast weet Armentrout hoe ze een lezer bij haar personages moet betrekken. Je gaat bijna net zoveel geven om de bijpersonages als om de hoofdpersonages, Mallory en Rider. Van sommige personages had ik zelfs nog wel iets meer willen lezen, hun verhaal voelt nog niet af. De ontwikkelingen van de personages zijn ook realistisch beschreven. Ondanks dat ikzelf geen ervaringen heb met geweld of misbruik in pleeggezinnen, kon ik mij wel goed verplaatsen in de personages. Het laatste stuk van het verhaal wist Armentrout ook nog even mijn traanbuisjes te testen. Prachtig hoe ze dat doet.

Aan de redactie

Tot slot nog een laatste kritische noot. Ik vind het niet altijd het melden waard als ik foutje tegenkom die de redactie heeft gemist, maar in Het probleem met voor altijd kwam ik er, zeker in het begin, vrij veel tegen. Sommigen haalden mij ook uit het verhaal doordat ik een alinea niet snapte door zo’n foutje. Bijvoorbeeld wanneer er huisje staat in plaats van kluisje. Of Rider in plaats van Jayden. Ik wil altijd eerlijk zijn in mijn recensies, en dit was toch wel iets dat mij heel erg opviel.

Hoewel ietwat aan de voorspelbare kant is Het probleem met voor altijd weer een fantastisch boek van de hand van Jennifer L. Armentrout. Het probleem met voor altijd is vlot geschreven en makkelijk leesbaar. Je leeft mee met de personages die zich op een realistische manier ontwikkelen. In het laatste stuk spreekt ze ook nog even jouw traanbuisjes aan en leef je je helemaal in. Een fijn geschreven boek dat zeker op je TBR voor deze zomer moet staan.

Deze post is al 1683 keer gelezen