Boekrecensie | Witheet – Jennifer L. Armentrout

Witheet - Jennifer L. Armentrout
Boekrecensie | Witheet – Jennifer L. ArmentroutWitheet door Jennifer L. Armentrout
Serie: Dark Elements #1
Verschenen: 26 januari 2021 bij Zomer & Keuning
Format: Paperback, aantal pagina's: 400
Genre: Young Adult, Fantasy, Romantiek
Lees ook: Wacht op mij, Ga voor mij, Blijf bij mij, Val voor mij, Kies voor mij, Vertrouw op Mij, IJskoud, Obsidian, Onyx, Het probleem met voor altijd, Obsidian, Vurig, Onyx, Opal, Origin, Opposition, Als morgen niet bestaat, The Darkest Star, The Burning Shadow, From Blood and Ash, Droom van mij, The Brightest Night, Steenkoud, Storm and Fury, Rijk van Vlees en Vuur, Kroon van Gouden Beenderen, Schaduw in het Vuur

De zeventienjarige Layla wil maar één ding: normaal zijn. Maar ze is allesbehalve normaal. Layla is half demon en half wachter, én ze heeft een bijzondere gave. Ze kan namelijk met een kus iemand vermoorden. Dit maakt haar anders dan de wachters bij wie ze is opgegroeid, die de opdracht hebben om de wereld demoonvrij te houden. Voor hen moet Layla haar demonische kant verbergen. Vooral voor Zayne, op wie Layla al een eeuwigheid een crush heeft. Dan ontmoet ze Roth, een knappe en mysterieuze demon. Ze voelt een connectie met hem en daarnaast is het hele niet-zoenengedoe geen probleem met hem, want Roth heeft geen ziel. Layla weet dat ze uit zijn buurt moet blijven, maar als ze ontdekt dat zij het middelpunt vormt van een duivels plan, moet ze Roth wel vertrouwen. Een deal met de duivel, is dat nou zo slim?

'Witheet' van Jennifer L. Armentrout is het eerste deel van de superspannende Dark Elements-serie.

Eindelijk in paperback!

Op 9 februari 2021 verschijnt bij uitgeverij Zomer & Keuning het boek Storm & Fury van Jennifer L. Armentrout. Dit is een spin-off van de Dark Elements-serie, van welke gisteren eindelijk alle delen in paperback verschenen. Je zou de titel kunnen herkennen, gezien een andere uitgeverij het boek jaren geleden ook heeft uitgebracht (maar toen was de cover veel minder mooi), en in 2020 is het boek bij Zomer & Keuning als e-book verschenen. Hoe dan ook, tijd om eindelijk in dit verhaal te duiken. Dit is mijn recensie van Witheet.

Witheet - Jennifer L. Armentrout

Witheet

Witheet gaat over Layla. Layla is half wachter en half demon. Maar wie haar ouders zijn, dat is een mysterie voor haar. Als klein meisje is ze opgenomen in het huis van de wachters; een soort waterspuwers zoals je ze kent van de Notre Dame. Overdag lopen ze rond in hun menselijke gedaante, en ‘s nachts houden ze de straten vrij van demonen die Layla heeft gemarkeerd als slecht. Zij kan namelijk aan de zielen zien of iemand goed of slecht is en of iemand een demon is.

Layla probeert een zo normaalmogelijk leven te leven, met één grote uitzondering: ze kan iemand doden met slechts een kus. Dit betekent dat ze nooit samen zal kunnen zijn met de jongen van haar dromen, de waterspuwer Zayne. Dan ontmoet ze Roth, een demon zonder ziel, waarbij zoenen dus geen probleem zou zijn…

Zo genoten

Oké, mensen, wat heb ik genóten van Witheet. Wanneer je al eerder boeken van Jennifer L. Armentrout hebt gelezen dan weet je al dat ze een heerlijke vlotte schrijfstijl heeft met subtiele humor (een demon die kittens heeft, fantastisch). En dit zet ze voort in Witheet. Het boek mag dan ruim 400 pagina’s hebben, maar daar vlieg je werkelijk doorheen. Voor je het weet heb je het boek uit en wil je direct verder in deel twee: Steenkoud. Ook de personages weten je te pakken en stiekem word je zelf ook een klein beetje verliefd op Roth. Er zijn ook enkele bijpersonages die ik graag nog beter zou leren kennen, zoals waterspuwers Nicolai en Geoff. Hopelijk volgt dat nog in latere delen.

Witheet - Jennifer L. Armentrout

Waterspuwers en demonen

Het verhaal in Witheet vind ik origineel. Zeker waterspuwers ben ik nog niet eerder tegengekomen in verhalen, met uitzondering van de Klokkenluider van de Notre Dame. Fans van de tv-serie Supernatural zullen ook genieten van dit verhaal. De schrijfster is zelf ook groot fan van de serie en heeft in het boek kleine knipogen verstopt en hier en daar duidelijk inspiratie gehaald uit de serie. Toch is het een uniek verhaal met een eigen stem door de verschillende interessante elementen. En ja, het is hier en door ook echt wel cliché, met elementen die we al zo vaak hebben gezien (meisje wordt verliefd op knappe arrogante jongen en is zelf megaspeciaal), maar dat maakt mij niks uit, zolang het verhaal genoeg speciale elementen heeft en goed is geschreven.

Witheet is een heerlijke Young Adult Fantsy met zowel actie als romantiek, welke ook zeker leuk is voor diegenen die allang geen jongvolwassene meer zijn. Naast dat het een verhaal is over een 17-jarig meisje dat leert over haar afkomst, is het ook een verhaal dat duidelijk maakt dat de wereld niet zwart-wit is, en dat de scheidingslijn tussen goed en kwaad dun is. Het verhaal is lekker vlot geschreven, zoals we van de schrijfster gewend zijn. De personages weten je aan te spreken en vooral Layla maakt een grote persoonlijke groei door. Ik kon het boek maar moeilijk wegleggen en ben blij dat ik snel verder kan met deel twee. Want na dat einde… pfoe, dat deel twee heb ik direct nodig!

Start ook in Witheet:

Deze post is al 2203 keer gelezen